Snigla Snigla skrev:
Chili o tomater är jag lite restriktiv med vad de får.. då de är lite pyralidkänsliga
Har läst lite om pyralid men så länge vi inte drabbats kör jag på.
Har inte sprutats runt stallet och hö köps in i småbal från mindre gård utan egna djur. Kan gissa att risken är större från från gårdar som har djurbesättningar och större produktion med rundbal.
 
Snigla Snigla skrev:
inte nödvändigt att tömma dem, vi brukar fylla på med en halv gödsel och en halv jord.. i varje pallkrage bara :) (varje år)

Våra pallkragar nu var ruttna så det var dags att låta dem vika hädan och sätta upp helt nya :)

Tyckte de höll okej ändå.. vi har haft dem kanske i 6 år eller nått 🤔 och vi köpte dem begagnade på ett åkeri (dvs de var i olika åldrar/olika skick). Har funkat väl att odla i under åren!

Dock började några smulas sönder om man kom åt dem för ett par år sedan och några sprack upp i botten (vi har haft 3 på höjd) så det började rinna ut.. = dags att byta! (i vårt vall, bygga nya)
Vi bytte den nedre pallkragen ibland (vi har alltid två på höjden) och då måste man såklart tömma dem 🙂 Vi plastade på insidan, men de stod direkt på marken och blir fuktiga nerifrån och från gräset runt omkring.

Nu har vi ju fått börja om i ny trädgård och jag har inte ens bemödat mig att plasta pallkragarna eftersom deras plats är tillfällig. Om några år ska vi dränera om och då måste de flyttas på för att grävmaskin ska kunna komma in på tomten.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag ska göra i ordning ett antal pallkragar/ramar för bärbuskar, och tänkte ha en offerram längst ned av läkt eller liknande. Med en platonmatta på insidan så hoppas jag att virket i ramen kommer hålla utan att ruttna upp mot 10 år.
Det är ju där kontakten mot marken är som förruttnelsen börjar, och byta 4 bitar läkt är lättare än att byta hela pallkragar.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag ska göra i ordning ett antal pallkragar/ramar för bärbuskar, och tänkte ha en offerram längst ned av läkt eller liknande. Med en platonmatta på insidan så hoppas jag att virket i ramen kommer hålla utan att ruttna upp mot 10 år.
Det är ju där kontakten mot marken är som förruttnelsen börjar, och byta 4 bitar läkt är lättare än att byta hela pallkragar.
Finns många sätt att "förlänga" tiden det håller.. jag kan heller inte säga vad som är bättre eller sämre! Det är mycket som spelar in.. oavsett vad man väljer.

Vi tänkte som så, när vi satte upp dem från början, att vi lägger grus under.. då står träet inte på backen direkt och det (gruset) skadar inget annat i pallkragarna.. DOCK ska det påpekas att vi inte har "markkontakt" på de flesta av våra odlingsbäddar.. pga mycket sork och mullvad.. plus att vi odlar på höjd :)

VI har både markduk (ogräs, grus.. samt finmaskigt nät under.. 👍 sedan fyllde vi iaf de första kragarna (får se hur vi fyller de nya sen) med pinnar, löv osv för att minska lite jordmängd (gick åt mycket - 50 plus pallkragar som skulle fyllas!)

Det kändes med åren som gruset var bra! ramarna var alltid några cm över "marken" och det blir liksom aldrig stående vatten i området.. så här var det först när översta ramen/kragen murknat.. som vi rev allt (det är väldigt påfrestande när man vattnar och det regnar .. just på "översta delen").

Vi räknar med att de flesta av våra pallkragar var mellan 7-10 år när vi rev dem (men det vet vi såklart inte)

NU.. kommer vi bygga i impregnerat, tjockare (34 mm) virke.. och ha "skydd" på insidan.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Minns inte om jag visat vår enorma RÄTTIKASKÖRD i år...

Två stora rättikor med gröna stjälkar och rötter, nyligen skördade, ligger på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två nyskördade rättikor med jordiga rötter ligger på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med allt.. 🤔

(nåja, förra året fick vi inga - det går framåt...)
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
49 recept på Ica, jag hade börjat här: https://www.ica.se/recept/lax-teriyaki-med-morot-och-rattika-728593/

Skål med laxfile och nudlar med grönsaker upplagt på en träyta med en grön servett bredvid och ätpinnar vilande på kanten av skålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ärligt talat använder jag rättika rätt sällan då jag inte odlar själv och affärerna inte har det eller exponerar det dåligt så jag väljer annat, men älskar i princip alla rotfrukter. Måste gräva mer i mina kokböcker!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
49 recept på Ica, jag hade börjat här: [länk]

[bild]

Ärligt talat använder jag rättika rätt sällan då jag inte odlar själv och affärerna inte har det eller exponerar det dåligt så jag väljer annat, men älskar i princip alla rotfrukter. Måste gräva mer i mina kokböcker!
Rättika är gott! Har dock inte hunnit utforska receptsidan då skörden alltid är hm.. obefintlig (har bara testat ett par ggr .. än)

Men jag älskar såna där picklingar (inläggningar) de brukar servera på vissa kinarestuatanger som "snacks" innan maten (iaf där jag växte upp gjorde de så).. de "täljde" roliga djur/former och så fick man dem på tandpetare typ.. :D

Det var så jag upptäckte rättika hehe..
 
S
Skördat första majsen för säsongen.

Kokas 7 minuter. Inte mer.
 
  • Nyplockad majs skuren i bitar på en skärbräda bredvid en kniv, redo för kokning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
I våra odlingar händer det inte så mycket nytt just nu (skörda mangold, skörda tomater, skörda gurka, repeat), så jag hjälpte istället grannen att ta hand om några av deras äpplen ”som är så besvärliga” 😄 Grannen tror att de är transparente blanche, men i så fall är de jättestora. Inte helt mogna, men med lite socker blev det bra äppelmos ändå.

Jag hjälpte till att rensa bort dåliga äpplen ur trädet också, så att det kanske blir lite mindre fallfrukt de närmsta två dagarna. Jag märker att jag saknar att ha ett äppelträd att vårda 🙁

Korg med gröna äpplen, möjligtvis transparente blanche, på ett bord med orange vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
Två majskolvar räckte inte långt till familjen. Sjukt gott med pinfärsk kokt majs.
Tog in tre till. 😋
En hand håller två nyskördade majskolvar med gröna majsplantor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomaterna på tomatpålarna har fått fart nu.
En plastbytta fylld med olika tomater, både mogna och omogna, som står på ett grått träbord i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zucchini och gurka har vi överflöd nu. 😂
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
I våra odlingar händer det inte så mycket nytt just nu (skörda mangold, skörda tomater, skörda gurka, repeat), så jag hjälpte istället grannen att ta hand om några av deras äpplen ”som är så besvärliga” 😄 Grannen tror att de är transparente blanche, men i så fall är de jättestora. Inte helt mogna, men med lite socker blev det bra äppelmos ändå.

Jag hjälpte till att rensa bort dåliga äpplen ur trädet också, så att det kanske blir lite mindre fallfrukt de närmsta två dagarna. Jag märker att jag saknar att ha ett äppelträd att vårda 🙁

[bild]
Transparent blance definitivt, blir riktigt stora om trädet beskärs eller kartgallras.

Ett tipps om man har mycket, plocka dem medans de fortfarande är lätt gröna och inte hunnit bli möjliga och förvara sen i kylskåp. Då blir de inte möjliga utan bara saftiga:)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Transparent blance definitivt, blir riktigt stora om trädet beskärs eller kartgallras.

Ett tipps om man har mycket, plocka dem medans de fortfarande är lätt gröna och inte hunnit bli möjliga och förvara sen i kylskåp. Då blir de inte möjliga utan bara saftiga:)
De kan bli riktigt stora även om man inte kartgallrar eller beskär. 🙂
 
EFTERLYSNING:

Är det någon härinne som har blodbok, blodek eller annat större "blod-träd" på tomten och som brukar få små "extraträd" överallt.. är på jakt efter ett liiiitet skott av sådana (eller 2-3)..

Vi själva har vanliga bokar, lönnar och ekar och kan hitta små "miniträd" överallt ibland (speciellt av "lönnfan".. som för övrigt är en favorit till hösten..) som vi får dra upp.. (eller glömma och så sitter de som berget efter nått år)

.. och jag har alltid sagt att vi saknat ett "blod-träd" här.. så jag tänkte kolla om nån av er har små oönskade sådana "blod-träd" som ni ryckt upp och som ni kanske ville skicka te mig.. (dvs inte så stort hehe.. bet såklart porto)

Skadar inte å fråga :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
EFTERLYSNING:

Är det någon härinne som har blodbok, blodek eller annat större "blod-träd" på tomten och som brukar få små "extraträd" överallt.. är på jakt efter ett liiiitet skott av sådana (eller 2-3)..

Vi själva har vanliga bokar, lönnar och ekar och kan hitta små "miniträd" överallt ibland (speciellt av "lönnfan".. som för övrigt är en favorit till hösten..) som vi får dra upp.. (eller glömma och så sitter de som berget efter nått år)

.. och jag har alltid sagt att vi saknat ett "blod-träd" här.. så jag tänkte kolla om nån av er har små oönskade sådana "blod-träd" som ni ryckt upp och som ni kanske ville skicka te mig.. (dvs inte så stort hehe.. bet såklart porto)

Skadar inte å fråga :)
Jag sneglar emellanåt på grannens blodbok men har inte sett småträd där.
Annars hade Ystad Handelsträdgård fina rejäla plantor när vi var där för några veckor sedan.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
EFTERLYSNING:

Är det någon härinne som har blodbok, blodek eller annat större "blod-träd" på tomten och som brukar få små "extraträd" överallt.. är på jakt efter ett liiiitet skott av sådana (eller 2-3)..

Vi själva har vanliga bokar, lönnar och ekar och kan hitta små "miniträd" överallt ibland (speciellt av "lönnfan".. som för övrigt är en favorit till hösten..) som vi får dra upp.. (eller glömma och så sitter de som berget efter nått år)

.. och jag har alltid sagt att vi saknat ett "blod-träd" här.. så jag tänkte kolla om nån av er har små oönskade sådana "blod-träd" som ni ryckt upp och som ni kanske ville skicka te mig.. (dvs inte så stort hehe.. bet såklart porto)

Skadar inte å fråga :)
Har blodbok men den ynglar aldrig av sig medan rönn och ek försöker erövra världen. Skulle det mot förmodan dyka upp ett skott så hör jag av mig.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.