M mrsnhp skrev:
Om det inte var för att jag fick sättlöken gratis hade jag nog blivit lite besviken på skörden av gul lök 😄 De hade nog behövt mer gödsel.
Det är därför jag slutat odla gul lök och gått över till potatislök. De blir inte heller så stora, men iaf fler och man slipper köpa sättlök varje år.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Det är därför jag slutat odla gul lök och gått över till potatislök. De blir inte heller så stora, men iaf fler och man slipper köpa sättlök varje år.
Förut odlade jag schalottenlök av samma anledning. Sedan prioriterade jag andra grödor, men jag har blivit lite sugen på att testa igen. Jag får se om det finns plats nästa år 🙂
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Lök gillar näring, gräsklipp verkar funka bra.

Själv tog jag upp vitlöken igår, blev stora och fina. Den vanliga löken har dessvärre blåst omkull i vinden, så den blir nog inte större i år.
[bild]
Vitlöken blev inte heller särskilt stor i samma pallkrage. Jag snålade nog för mycket med jordkvaliteten när vi fixade den i höstas. Jag försökte så lite koriander i samma pallkrage, och inte ens den har tagit sig 🙄

Jag vill minnas att vi grundade med den uttjänta jorden från tomatkrukorna plus lite blåkorn och kanske nåt skrufs från komposten, och sedan ett par-tre säckar med köpejord på toppen. Inte mycket stuns i det tydligen. Kan blåkorn bli gammalt? Påsen är nog snart 20 år, inköpt för rhoddisarna i förra trädgården.
 
En annan odlar gul och röd lök, schalotten och purjo samt vitlök 😅

Då vi köper så mycket ekologiskt som möjligt så är den ekologiska gula löken man köper alldeles för liten för hur kul jag tycker det är att skala dem.
När jag lyckas får jag rejäla lökar.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vitlöken blev inte heller särskilt stor i samma pallkrage. Jag snålade nog för mycket med jordkvaliteten när vi fixade den i höstas. Jag försökte så lite koriander i samma pallkrage, och inte ens den har tagit sig 🙄

Jag vill minnas att vi grundade med den uttjänta jorden från tomatkrukorna plus lite blåkorn och kanske nåt skrufs från komposten, och sedan ett par-tre säckar med köpejord på toppen. Inte mycket stuns i det tydligen. Kan blåkorn bli gammalt? Påsen är nog snart 20 år, inköpt för rhoddisarna i förra trädgården.
Har svårt att se att blåkorn blir gammalt.

Men jag vet inte om den innehåller allt lök vill ha, jag gödslar min lök med kompost, brunnet hästgödsel samt så mycker gräsklipp dom jag kan sno från grannarna.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har svårt att se att blåkorn blir gammalt.

Men jag vet inte om den innehåller allt lök vill ha, jag gödslar min lök med kompost, brunnet hästgödsel samt så mycker gräsklipp dom jag kan sno från grannarna.
Vilket år som helst ska vi se om man kan hämta hästgödsel från den närliggande hästgården samt testa det för pyralider. Tills dess får det bli kossa på påse. Blåkornet använde jag förra året för att vi hade det hemma och varken hade tid eller ork att åka och köpa kogödsel 🙂
 
@mrsnhp måste löken upp nu? Har blasten redan lagt sig? Mina växer fortfarande.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
@mrsnhp måste löken upp nu? Har blasten redan lagt sig? Mina växer fortfarande.
Min har blåst omkull 😬
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
@mrsnhp måste löken upp nu? Har blasten redan lagt sig? Mina växer fortfarande.
Ja på dessa låg blasten ner, antagligen pga väder och vind 🙁 Jag har sparat ca hälften som sitter i en annan pallkrage, också ganska slokiga så vi får väl se.

Jag satte även några enstaka i mitt nya örtland där jorden är nästan lite för välgödslad (för örter). De ser piggare ut och det ska bli spännande att se hur det går för dem.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
S
Tog upp en gullök idag och de har inte gått i stock. Det är egen sättlök som jag vinterförvarade på fjärrvärmecentralen. Evig sommar-behandling som verkar ha funkat.
En person med arbetshandske håller en nyplockad gul lök med gröna stjälkar och jordiga rötter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tog upp en gullök idag och de har inte gått i stock. Det är egen sättlök som jag vinterförvarade på fjärrvärmecentralen. Evig sommar-behandling som verkar ha funkat.
[bild]
Snyggt! Hur mycket gödslade du jorden?
 
Vitlöken hänger på tork!

Vitlöksträngar som hänger på tork utomhus på en veranda, med blommande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 10 till
  • Laddar…
S
Dracula beware!
 
  • Haha
  • Gilla
Fwheel och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Dracula beware!
Han har inte en chans så mycket vitlök som vi äter! 😅
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vitlöken hänger på tork!

[bild]
Stora och fina!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.