På tal om snälla hojar som gör mycket av jobbet så kör jag en BMW F850 GS på trafikskolan, känns som en trimmad traktor. Tuffar på nästan vad man än gör men sätter man den i dynamic drivning mode är det ett jäkla drag i den. Körde en Honda på risk 2an gick som en symaskin men axade som en vildhäst dock va sadeln lika skön som en kyrkbänk.
 
galento
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är när 2 gör fel samtidigt som det blir en olycka
Det håller jag inte med om , hade ett par bekanta som låg bakom en lastbil
som körde sakta , framför lastbilen åkte en traktor som klippte vägkanten.
Bakifrån kom en lastbil som inte uppmärksammade detta utan kraschade in i
lastbilen framför med mc åkarna emellan , de dog på direkten.

Det var ju enbart den bakre lastbilsförarens fel vilket också mannen blev dömd för.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wq2mr/mc-forare-klamdes-ihjal-mellan-lastbilar
 
  • Ledsen
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är när 2 gör fel samtidigt som det blir en olycka
Det räcker gott med att en gör ett misstag. Singelolyckor är exempel på det.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Lite mc stunt med Robbie Maddison 😀





 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
På tal om snälla hojar som gör mycket av jobbet så kör jag en BMW F850 GS på trafikskolan, känns som en trimmad traktor. Tuffar på nästan vad man än gör men sätter man den i dynamic drivning mode är det ett jäkla drag i den. Körde en Honda på risk 2an gick som en symaskin men axade som en vildhäst dock va sadeln lika skön som en kyrkbänk.
Ja 900cc och 100-120hk räcker otroligt långt, kommer aldrig köpa något med mer fart, för farligt med mig bakom styret…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento
Har 1584 cc och 74 på slangen , räcker åt mej 😃 650 cc på grushojen.
 
Tidningen Bike hade för länge sedan (kanske har dom det än idag men jag har inte läst den tidningen på länge) artiklar med tips om hur man ska köra för att överleva autobahn. Ett av tipsen är att när det köar till sig inte lägga sig bakom en bil utan gå ut åt ena eller andra sidan eller lägga sig mitt mellan filerna för att slippa bli krossad när någon ouppmärksam bilist kör in i kön bakifrån. Man ska alltid se till ha full rörelsefrihet så att man kan gasa sig ur farliga situationer. Det tipset har jag haft nytta av vid flera tillfällen.
 
Jag tycker det räcker med att sitta i en bil i svensk trafik för att bli nervös när jag kommer ifatt en långsam kö. Finns så mycket folk som håller på med så mycket annat än bilkörning bakom ratten. 😟
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ytterligare en motorcyklist som dödades av en bilist som fokuserade på sin mobiltelefon.

Det är märkligt att SMC beskriver det som "en tragisk olycka mellan en personbil och en MC" när motorcyklisten mejades ner bakifrån och dödades av bilisten.

Jag har ett svagt minne av att SMC tänkte överklaga den villkorliga domen, jag hoppas verkligen att så sker.

https://www.svmc.se/distrikt/gavleborg/nyheter/2024/mc-olycka/
 
Unikt namn
Det skulle finnas en poäng i att klämma åt en rattsurfare ordentligt och statuera ett exempel. Fenomenet är ett jävla otyg.
 
  • Gilla
andersgrebin och 4 till
  • Laddar…
U
MathiasS MathiasS skrev:
Då ber vi @13th Marine hålla för öronen i 17 sekunder och ni andra skruvar upp volymen på max. Skaket beror på att min fru höll på att tappa kameran vid första lilla blippen - det låter lite mer i garaget än vad man kan tro från filmen.

Lite pyssligt att montera detta faktiskt, trångt att komma åt bakom kylaren trots att den lossades från sina fästen.

[video]
Mysigt! Du får mappa om den lite så den också slår lågor ;)

En stillbild
Närbild av en café-racer med lysande lågor från avgassystemet. Motorcykeln har ett italienskt flaggemblem och står på en asfaltbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sniikbygdde en café-racer av en hoj som bara stod oanvänd i garaget, då blev det öppna filter och raka rör, men har tyvärr ingen video. Trots sina fjuttiga 400cc lät den ordentligt!
Ändå slutade den hojen som skrot för att en halvblind tant körde rakt ut för att korsa en tvåfilig huvudled. Hade en båtproppeller i ryggsäcken som jag är glad att jag inte landade på :surprised:
Röd café-racer motorcykel med öppna filter och raka rör i ett garage, ombyggd från en oanvänd hoj. Marken är stökig med verktyg och färgburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brandmän och polis på olycksplats, arbetar med någon på marken. En trafikolycka har inträffat och flera räddningsfordon står parkerade runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Mysigt! Du får mappa om den lite så den också slår lågor ;)
[video]
En stillbild
[bild]

Sniikbygdde en café-racer av en hoj som bara stod oanvänd i garaget, då blev det öppna filter och raka rör, men har tyvärr ingen video. Trots sina fjuttiga 400cc lät den ordentligt!
Ändå slutade den hojen som skrot för att en halvblind tant körde rakt ut för att korsa en tvåfilig huvudled. Hade en båtproppeller i ryggsäcken som jag är glad att jag inte landade på :surprised:
[bild]
[bild]
Ja vi får väl se vad det blir ska ta tag i det där efter semestrarna. Behöver inte eld, men det är lite andra saker som skulle behöva fixas. Redan i original har yamaha gjort så det poppar vid gasuppsläpp och vid uppväxling faktiskt och dessa saker låter x10 nu förstås….

Bra att propellern klarade sig! :)
 
galento
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det skulle finnas en poäng i att klämma åt en rattsurfare ordentligt och statuera ett exempel. Fenomenet är ett jävla otyg.
Ja , att man inte förstår själv att man inte ska hålla på med detta. Tror norrmännen är hårdare på detta.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det håller jag inte med om , hade ett par bekanta som låg bakom en lastbil
som körde sakta , framför lastbilen åkte en traktor som klippte vägkanten.
Bakifrån kom en lastbil som inte uppmärksammade detta utan kraschade in i
lastbilen framför med mc åkarna emellan , de dog på direkten.

Det var ju enbart den bakre lastbilsförarens fel vilket också mannen blev dömd för.

[länk]
Fyfan. Men det visar på vikten av att aldrig vara sist i ett köslut där hastighetsskillnaderna kan bli stora. De som kör bil kommer alltid tro att man kör förbi för att tränga sig fram och förstår inte att det handlar om att överleva.
 
  • Gilla
  • Wow
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Fyfan. Men det visar på vikten av att aldrig vara sist i ett köslut där hastighetsskillnaderna kan bli stora. De som kör bil kommer alltid tro att man kör förbi för att tränga sig fram och förstår inte att det handlar om att överleva.
Överleva? Det var då jäklar till att överdriva verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.