K kortis skrev:
Föräldrar gör som de vill så länge de är i livet med sin egendom. Inte ska knarkande och totalt frånvarande dotter få något.
Inte heller rika Jan som inte satt sin fot hos sina föräldrar de senaste femton åren sedan ekonomin ligger på topp.
Utan lilla Kurt som alltid ställer upp
Tyvärr är svensk lagstiftning lite stel. När du dör omyndigförklaras du.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När du dör omyndigförklaras du.
Det ser jag inte som den största nackdelen...
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr är svensk lagstiftning lite stel. När du dör omyndigförklaras du.
Det är ju ganska naturligt
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är ju ganska naturligt
Att inte kunna bestämma vem som ärver vad är inte naturligt för mig…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, avskaffa arvsrätten. Det skulle vara mest rättvist.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, avskaffa arvsrätten. Det skulle vara mest rättvist.
Håller helt med.

Som särkullbarn var jag för många år sen med om att min dödssjuka far kom med mössan i hand och bad att jag inte skulle sätta nuvarande frun på bar backe genom att kräva ut min arvslott.

Kopplar bra ihop med tråden om huruvida man ska binda allt kapital i huset ("borde vi sluta amortera")
Helt sinnessjukt system att han ens skulle behöva det.

I Sverige ska vi ha ett system där du kan lyckas oavsett släkt och arv. Så bort med arvsrätten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, avskaffa arvsrätten. Det skulle vara mest rättvist.
Jo det funkar ju i länder som Storbritannien, USA och Australien där man kan göra sina barn arvslösa men som jag tolkat motiven så är ett viktigt skäl att ett företag som någon byggt upp inte ska brytas sönder vid ett arvsskifte. Ingvar Kamprad som exempel fick ju göra en komplicerad konstruktion med IKEA för att komma runt de svenska arvsreglerna. Komplicerad fråga hursomhelst!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo det funkar ju i länder som Storbritannien, USA och Australien där man kan göra sina barn arvslösa men som jag tolkat motiven så är ett viktigt skäl att ett företag som någon byggt upp inte ska brytas sönder vid ett arvsskifte. Ingvar Kamprad som exempel fick ju göra en komplicerad konstruktion med IKEA för att komma runt de svenska arvsreglerna. Komplicerad fråga hursomhelst!
Annars kan man ju flytta till ett land i EU tex så gäller det landets arvsregler.
 
P
O [old rusty] skrev:
I Sverige ska vi ha ett system där du kan lyckas oavsett släkt och arv. Så bort med arvsrätten.
Det är ägaren av egendomen som i så fall ska få avgöra vad som ska hända med arvet. Ingen annan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Annars kan man ju flytta till ett land i EU tex så gäller det landets arvsregler.
Ja, det var väl vad Kamprad gjorde?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Arv är en naturlig instinkt. Ja, det finns säkert avarter av barn som inte förtjänar något, men minst lika många lycksökare som försöker sno åt sig andras arvslott.

Så fort man börjar ifrågasätta arv kommer expropriatoriska tankar som ett brev på posten – inte behöver väl hen allt det där, bättre om det fördelas ut jämnt i samhället – och hux flux har vi trixande med generationsväxlingar som vore det 1980-tal, för folk vill att deras barn ska ärva!

Så teoretisera inte ihjäl er, för ni kommer inte skapa ett bättre samhälle.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi fördelar redan idag utifrån behov och förutsättning hos barnen.
Inget förskott utan gåvor rakt av och de vet om det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kul att det direkt kommer "Sverige har det bästa systemet i värden och alla ändringar ger katastrof, statlig konfiskering och misär".
Svenskarna har ofta den fantasin att vi är skapelsens krona.

Finns gott om länder med andra regler som fungerar.
USAs t.ex. (fritt från minnet), du kan inte göra minderåriga barn eller partner arvslösa men sen står det dig fritt. Och skattefritt upp till tiotals miljoner.

Låter sundare än att jag som fullt arbetsför ska tvinga farsans fru ut ur huset dom bott i i fyrtio år för att han råkar dö först.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Kul att det direkt kommer "Sverige har det bästa systemet i värden och alla ändringar ger katastrof, statlig konfiskering och misär".
Om du ska citera behöver du väl inte ljuga ihop något?
O [old rusty] skrev:
Finns gott om länder med andra regler som fungerar.
Japp, men börjar man pilla i etablerade system får man ofta något annan än man själv drömmer om.
O [old rusty] skrev:
Låter sundare än att jag som fullt arbetsför ska tvinga farsans fru ut ur huset dom bott i i fyrtio år för att han råkar dö först.
Gör inte det då.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.