BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att nedsättande är samma sak som att ta illa vid sig?
Nej men jag tycker man bör försöka undvika båda i relationen med andra.
 
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte heller några sådana minnen från 60-talet men det har blossat upp då och då sen dess. Det förekom 1980 i en rapport från Byggforskningsrådet. 1991 skrivs det i svenskspråkiga finländska tidningen Hufvstadsbladet om en pågående diskussion i Sverige. 1994 tas det upp i SvD som ett förslag igen. Och jag minns att det diskuterades då och då redan på 90-talet.
[länk]
Användningen innan 10-talet är dock ytterst begränsad.
Hen är en del av det provokativa kulturkriget.
 
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hen är en del av det provokativa kulturkriget.
Det håller jag inte med om. Hen är ett utmärkt alternativ till det klumpiga uttryckssättet hon/han i skriftspråk och hon eller han i talspråk.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Användningen innan 10-talet är dock ytterst begränsad.
Och?
Det är väl helt normalt att det tar tid innan nya ord blir allmänna.
Användningen av bebis, sneakers, dator etc. hade också en ytterst begränsad användning i början och en massa folk fortsatte att säga spädbarn, gympaskor och datamaskin under många år, och särskilt många äldre håller kvar i gamla ord och uttryckssätt medan det är de unga som inför nya ord som sen sprids i samhället.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Det håller jag inte med om. Hen är ett utmärkt alternativ till det klumpiga uttryckssättet hon/han i skriftspråk och hon eller han i talspråk.

Och?
Det är väl helt normalt att det tar tid innan nya ord blir allmänna.
Användningen av bebis, sneakers, dator etc. hade också en ytterst begränsad användning i början och en massa folk fortsatte att säga spädbarn, gympaskor och datamaskin under många år, och särskilt många äldre håller kvar i gamla ord och uttryckssätt medan det är de unga som inför nya ord som sen sprids i samhället.
Jag upplever att texter blir livlösa och hjärndöda med hen, förutom det andra provokativa syftet.
Möjligtvis perfekt för mynsighetsmumbojumbo där syftet med texten är att läsaren ska sluta och hoppa ut ur fönstret snarare än att bli glad.

Poängen var att det är ett nytt påfund upplockat av ett politiskt syfte, inte ett anrikt ord upphittat igen av praktiska skäl.

De enstaka fyndet från forntiden är en avvikelse.

Vad jag vet, utan att ha nämnvärd koll, har ingen av de andra orden du nämner samma politiska laddning eller använts som en del av en politisk kamp.
Det är helt vanliga importord, bra eller dåligt bedöms i huvudsak av hur konservativ läsaren är.

(Nya)synonymer använda med finess kan berika ett språk samt bidra till levande dynamiska texter.
Att istället kalla olika saker för samma ord får i min mening helt motsatt effekt.

Mest provocerad blir jag av att jag själv forsätter ödsla tid att diskutera detta meningslösa fenomen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag upplever att texter blir livlösa och hjärndöda med hen, förutom det andra provokativa syftet.
Menar du alltså att det är viktigt att veta könet på den elektriker som kom och gjorde ett jobb när jag ska berätta vad elektrikern gjorde?
Utan att veta könet så blir det livlöst?
Jag hoppas att du inte får ett barn där man inte kan avgöra könet vid födelsen för det låter ju som att du kommer att betrakta barnet som dött i stället för att älska hen.

Att kräva att jag ska berätta könet på den person som råkade ut för något tycker jag är att vara onödigt nyfiken eftersom personen då inte längre är lika anonym.

Men att texter upplevs som "hjärndöda" (dålig svenska) är vanligt när det gäller nya ord, det var många som tyckte det när folk började använda ordet baby, när man började skriva tejp i stället för tape, när man förkortade datamaskin till dator (ej importord) osv. eller när folk började säga simmade i stället för sam osv.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Poängen var att det är ett nytt påfund upplockat av ett politiskt syfte, inte ett anrikt ord upphittat igen av praktiska skäl.
Jag håller inte alls med. Hen är visserligen inte anrikt men praktiskt och det tar många gånger årtionden innan nya ord blir vanligare så det är inget unikt.
Unikt namn Unikt namn skrev:
(Nya)synonymer använda med finess kan berika ett språk samt bidra till levande dynamiska texter.
Att istället kalla olika saker för samma ord får i min mening helt motsatt effekt.
Att byta den klumpiga frasen hon/han till hen är inte att börja kalla olika saker för samma ord. Det gäller i båda fallen en människa som kan ha vilket kön som helst. Det är en förkortning precis som dator i stället för datamaskin (vilket många också tyckte illa om, det var ju slang och dålig svenska).

Bästa sättet att se till att hen inte används för politiska syften är ju att använda det för andra syften. Då blir det så vanligt att det inte längre upplevs som politiskt. Jämförbart med bög som var världens skällsord för några årtionden men sen de homosexuella männen började använda det själva så tappade det sin sprängkraft.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
… Det är en förkortning precis som dator i stället för datamaskin (vilket många också tyckte illa om, det var ju slang och dålig
OT, men ”dator” är faktiskt sprunget ur samma språkliga arv som ”traktor” och ”generator”, en maskinentitet som bearbetar något.

I övrigt anser jag att ”hen” som beskrivning av någon är helt rättfärdigad…det är bara det att ordet är så jäkla avigt och fult språkmässigt. Engelskans ”they” är mycket elegantare.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OT, men ”dator” är faktiskt sprunget ur samma språkliga arv som ”traktor” och ”generator”, en maskinentitet som bearbetar något.
Okej, men det är inte så som jag minns samtal kring ordet dator utan jag minns diskussioner där det framfördes att datamaskin var bättre svenska som tydligt sa vad det var fråga om och att dator var något nytt påhitt som inte alls behövdes.
 
En lastbil från tillverkaren MAN med texten "HEN" på fronten och en text ovanför om att anpassa tunga lastbilar för Sveriges genusanpassade marknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.