P pinec0ne skrev:
Kan ju passa på att ge en uppdatering av vad som hänt med renoveringen. En bekant har försökt hjälpa mig svarva ny remskiva. Efter tre försök som inte blev helt bra, med några månaders mellanrum, köpte jag en ny hyvel. Köpte även en gammal metallsvarv, så planen är att svarva remskivan till Kityn själv, sen blir det att sälja den.

När jag förra veckan skulle ta tag i att svarva den upptäckte jag att chuckbackarna inte gick att vända (som säljaren trodde, som jag inte kollade). Så, jag har inte möjlighet att svarva innerdiametern (det som blev fel på de förra försöken) själv som svarven ser ut nu då jag bara kan spänna fast ämnen med mindre diameter (runt 35 mm max). Backarna är av gammal SCA-standard vilket inte längre säljs. Att byta chuck är dyrt och verkar inte okomplicerat då den ska passas till flänsen. Så, detta sätts på paus ett tag till… men jag sågade i alla fall till ämne att svarva innan jag kom på att den inte passade, så lite framåt kom jag! Hur man svarvar har Marius visat i tidigare länkat klipp. Har även övat på att svarva en hållare för den utvändiga svarvningen. Får väl lägga till att metallsvarvning är väldigt kul och beroendeframkallande, kan rekommenderas 😉

[bild]
Vad är det för svarv?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad är det för svarv?
En sån här klenod! Högboholms mekaniska verkstad, chucken är en Bergmans 80 mm. I fint skick. Så väldigt trevlig att använda, synd att jag bara har ett set backar som sagt…
 
  • Bild av en Högboholms mekaniska verkstad svarv på en arbetsbänk, chuck Bergmans 80 mm, med verktyg och föremål i hyllan under bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pinec0ne skrev:
En sån här klenod! Högboholms mekaniska verkstad, chucken är en Bergmans 80 mm. I fint skick. Så väldigt trevlig att använda, synd att jag bara har ett set backar som sagt…
Men kolla vad jag hittade i källaren En äldre verktygsdel märkt "Bergmans Made in Sweden" hittad i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en metallcylinder med mätningsstreck bredvid en linjal som visar 100 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan få låna den om det på ngt vis hjälper.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du kan få låna den om det på ngt vis hjälper.
Det var snällt! Vet inte hur lätt det är att fästa en tillfälligt, behöver passa flänsen så klart. Tar det på PM!
 
P pinec0ne skrev:
Så här ser det ut på min. Den är inte ihopmonterad ännu så jag har inte koll på funktionen just nu.

[bild]
Tack @pinec0ne nu funkar min som den ska!

På något vis hade tidigare ägare fått fjädern på sidan av pinnen
En närbild av en metallkonstruktion med en fjäder runt en pinne som tidigare satt felplacerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pinec0ne och 1 till
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
Tack @pinec0ne nu funkar min som den ska!

På något vis hade tidigare ägare fått fjädern på sidan av pinnen
[bild]
Skönt att det löste sig!
 
Lånar tråden igen eftersom min frågeställning gäller samma hyvel, hoppas det är ok!

Har tänkt att bygga ett nytt bord med hjul till min 636:a. Ett första steg i detta är att flytta start/kopplingsboxen som idag sitter monterad direkt på motorn. Blir knöligt att komma åt den för start/stopp eftersom motorn sitter monterad under hyveln.

Som synes på bilderna är isoleringen på kablarna som går in i motorn torr/sprucken och håller på att falla av.

Behöver jag öppna motorn för att komma åt att skarva på nya kablar? Brukar de vara skarvade ”längre in” i motorn eller sitter de ihop direkt med lindningarna? Ett annat alternativ kan vara att ta bort isoleringen och sätta dit ny krympslang?

Fråga två. Ska jag fortsätta använda befintlig start som även ser ut att bestå av ett motorskydd eller byta hela brytaren till en ny?

Hoppas ni har några kloka tips!
 
  • Sliten elmotor med uttorkade och spruckna kablar som syns ovanpå. Motorn ligger på en arbetsbänk och bakom den syns olika verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kopplingsbox till en hyvelmotor med synliga kablar och komponenter, placerad på en träyta, med locket och en svart ratt bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.