Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Vem är upprörd?
Nog kan du väl komma på några? 😉
Alfredo Alfredo skrev:
Jag uttryckte bara min åsikt att ordet inte är fullt etablerat i svenska språket utan har "sidoeffekter" som andra etablerade pronomen inte har. Exempelvis att ge associationer till Prideparader. 😉😂
Nja, även "man" har "sidoeffekter" 😉
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, även "man" har "sidoeffekter"
Du har helt klart en poäng där.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
M maxmsm skrev:
Hellre dålig svenska som alla normala människor förstår än hittepåord från PK-maffian.
Helt fel. Ordet är från 1966. Läs tråden i stället för att upprepa vad som redan har diskuterats!
 
  • Arg
maxmsm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Helt fel. Ordet är från 1966. Läs tråden i stället för att upprepa vad som redan har diskuterats!
Jag har läst hela tråden!!
Visa exakt vad jag har upprepat tack!

Länka gärna till användande sedan 1966 tack!
 
BirgitS
M maxmsm skrev:
Länka gärna till användande sedan 1966 tack!
Det har jag ju redan gjort i inlägg 52. Det var ju därför som jag skrev att du borde läsa tråden.

Som ytterligare information så framfördes förslaget om ordet hen då i en borgerlig tidning just som en jämförelse med finskan som slipper den klumpiga konstruktionen han/hon eftersom de bara har det könsneutrala hän.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag ju redan gjort i inlägg 52. Det var ju därför som jag skrev att du borde läsa tråden.

Som ytterligare information så framfördes förslaget om ordet hen då i en borgerlig tidning just som en jämförelse med finskan som slipper den klumpiga konstruktionen han/hon eftersom de bara har det könsneutrala hän.
Nu är jag inte så gammal att jag var läskunnig 1966 och har inte hört talas om "ordet" mer än de senaste åren när PK-maffian införde det.
 
Fairlane
M maxmsm skrev:
Nu är jag inte så gammal att jag var läskunnig 1966 och har inte hört talas om "ordet" mer än de senaste åren när PK-maffian införde det.
PK-maffian är ett sådant där nytt ord, varför använder du dig av sådana? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M maxmsm skrev:
Nu är jag inte så gammal att jag var läskunnig 1966 och har inte hört talas om "ordet" mer än de senaste åren när PK-maffian införde det.
Jag har inte heller några sådana minnen från 60-talet men det har blossat upp då och då sen dess. Det förekom 1980 i en rapport från Byggforskningsrådet. 1991 skrivs det i svenskspråkiga finländska tidningen Hufvstadsbladet om en pågående diskussion i Sverige. 1994 tas det upp i SvD som ett förslag igen. Och jag minns att det diskuterades då och då redan på 90-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hen
 
Fairlane Fairlane skrev:
PK-maffian är ett sådant där nytt ord, varför använder du dig av sådana? 😉
Det är ett sådant ord som verkligen förenklar livet!
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M maxmsm skrev:
Det är ett sådant ord som verkligen förenklar livet!
Jag har inte haft något behov av det ordet men hen förenklar för mig.
Över huvud taget så försöker jag låta bli att använda ord som används nedsättande om andra människor.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Över huvud taget så försöker jag låta bli att använda ord som används nedsättande om andra människor.
Då borde du kanske fundera på om du ska förenkla det för dig enligt:
BirgitS BirgitS skrev:
men hen förenklar för mig.
då det finns de som tar illa vid sig av att omnämnas så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte haft något behov av det ordet men hen förenklar för mig.
Då borde du vara konsekvent och använda ett mycket enklare språk än rikssvenska. Låt bli allt vad genus, tempus, numerus mm heter. Bara nutidsform och ett-tal. Oerhört enkelt.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Då borde du kanske fundera på om du ska förenkla det för dig enligt:
då det finns de som tar illa vid sig av att omnämnas så.
Tycker du att nedsättande är samma sak som att ta illa vid sig?
PK-maffia används just för att nedvärdera andra människor, tala om hur dåliga de är, nedsättande alltså.
När jag använder hen i stället för att skriva hon/han så undrar jag hur det innebär att jag säger att några andra är dåliga etc.?

Jag använder inte hen om dig eftersom du har angett att du är man i profilen, men maxmsm har inte angett något alls så att använda hon skulle ju kunna uppfattas som nedsättande om maxmsm är en man.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Då borde du vara konsekvent och använda ett mycket enklare språk än rikssvenska. Låt bli allt vad genus, tempus, numerus mm heter. Bara nutidsform och ett-tal. Oerhört enkelt.
Men det gäller ju att göra sig förstådd också.

Alla språk genomgår förenklingar med tiden, liksom de tar in nya ord.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men om alternativet till "hen" är "skitstövel" så hade jag föredragit det förstnämnda. Jag har blivit kallad farbror, tant, tvättmaskin, skitstövel eller hen så det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.