D Danne824 skrev:
Konkret jag är ute på vägarna mer än flertalet här.
Men har du något att säga som åtminstone är i närheten av trådens ämne?
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D Danne824 skrev:
Jag läser inläggen i tråden som visar på direkt att vederbörande inte borde ha kvar sina körkort.
Fast du visar också tecken på att inte läsa vad folk skriver, utan dra dina egna tolkningar...
D Danne824 skrev:
Jag tradar normalt 10 till 12 över FÖG, men accepterar de som kör enligt hasighetsbegrändingen och hör och häpna även de som ligger under 🙂 och i fel fil 😲.
Va, det menar du inte?
10 till 12 över FÖG?
Själv kör jag IOHBPO.

D Danne824 skrev:
I det stora hela 5 till 10 minuter av ditt miserabla liv bakom ratten gör varken hit eller dit för övriga världen!
Givetvis inte, således fritt fram att alla gör som de vill?
D Danne824 skrev:
Det du beskriver att någon kör 20 till 30 km/h under hastighetsbegränsning framförande bil utan dragekepage och hindrar övrig trafikanter är i minoritet. Dvs för att förtydliga väldigt få!
Det beror helt på var. E4/E20 mellan Hallunda och Södertälje så stämmer ditt uttalande inte alls. Där ligger en stor majoritet 80 km/h max, i mittfil.
På Nynäsvägen mellan Handen och Trångsund är det och en majoritet. Nu kanske du aldrig kört där så då kan du inte veta.

I övrigt kör nog väldigt många lite för fort ibland och lite för långsamt ibland. Klassiskt är när man håller hastigheten och kommer ifatt någon och får sakta ner och sen när tillåten hastighet sjunker så blir man ifrånåkt för de håller samma fart hela tiden.
D Danne824 skrev:
Majoriteten följer hastighetsbegränsning eller något över, men så finns det några som kör mer över hastighetsbegränsning och tycker att de ska ha fri lejd och alla andra ska flytta på sig.

Så vem tillhör du?
Jag kör oftast efter hastigheten, ibland lite mer, ibland lite mindre, beroende på omständigheterna.

Jag tycker verkligen inte jag ska ha fri lejd, men jag tycker inte heller att folk ska lägga sig ivägen. Det är lika egoistiskt som att kräva fri väg
D Danne824 skrev:
Låter du någon som ligger i högerfilen bryta in framför dig i omkörningsfilen och du i högre fart måste bromsa för att den andra trafikanten masar sig förbi den hen tänkte köra om?
Nu kör jag sällan i omkörningsfil, det är ju omkörningsfil...
Men visst händer det att jag är på väg att göra en omkörning att någon styr in framför utan att titta i backspegeln vid filbyte. Då låter jag vederbörande göra sin omkörning och jag håller avstånd tills de är klara och jag kan passera.
D Danne824 skrev:
Knappast när jag läser vad du skriver.
Fast du läser ju inte vad folk skriver utan drar egna slutsatser om saker som inte skrivits.
D Danne824 skrev:
Som jag skrivit tidigare, jag märker en stor skillnad på jobb pendlare och söndagsbilister från oss yrkesbilister.
Det gör jag med. Yrkesbilister är inte alltid så bra.
Häromdagen var jag ute och övningskörde med dottern när vi kom ifatt en taxi i mittfil, körandes 50 km/h (där det är 100 km/h) under utmärkta förhållanden. Vi har också en och annan långtradare som ligger i 80-90 km/h i mittfil när det är tomt till höger. Kör man istället på Essingeleden, eller E4/E20 vid Västberga på väg söderut och håller 70-72km/h (enligt GPS) så är det inte ovanligt att man har en långtradare 5-10 meter bakom bilen en rätt lång sträcka.
Yrkestrafik i form av bussförare struntar rätt ofta i att lämna företräde etc.

Med det sagt så försöker jag hjälpa bussförare och lastbilschaufförer att komma ut på hårt trafikerad väg, genom att tydligt sakta in och visa att jag släpper in dem.
D Danne824 skrev:
Du skriver om att hålla hastighetsbegränsningen håll dig det det!
Gör jag? Jag trodde jag skrev om att placera sig i rätt fil.
D Danne824 skrev:
Jag antar att du håller dig strikt till alla trafikregler 😂
Jag har många gånger skrivit att jag ibland kör in till höger fast man inte får, att jag emellanåt kör för fort (aldrig i villaområden eller vid skolor etc).

Du får nog jobba på läsförståelsen lite.
 
  • Gilla
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast du visar också tecken på att inte läsa vad folk skriver, utan dra dina egna tolkningar...

Va, det menar du inte?
10 till 12 över FÖG?
Själv kör jag IOHBPO.


Givetvis inte, således fritt fram att alla gör som de vill?

Det beror helt på var. E4/E20 mellan Hallunda och Södertälje så stämmer ditt uttalande inte alls. Där ligger en stor majoritet 80 km/h max, i mittfil.
På Nynäsvägen mellan Handen och Trångsund är det och en majoritet. Nu kanske du aldrig kört där så då kan du inte veta.

I övrigt kör nog väldigt många lite för fort ibland och lite för långsamt ibland. Klassiskt är när man håller hastigheten och kommer ifatt någon och får sakta ner och sen när tillåten hastighet sjunker så blir man ifrånåkt för de håller samma fart hela tiden.

Jag kör oftast efter hastigheten, ibland lite mer, ibland lite mindre, beroende på omständigheterna.

Jag tycker verkligen inte jag ska ha fri lejd, men jag tycker inte heller att folk ska lägga sig ivägen. Det är lika egoistiskt som att kräva fri väg

Nu kör jag sällan i omkörningsfil, det är ju omkörningsfil...
Men visst händer det att jag är på väg att göra en omkörning att någon styr in framför utan att titta i backspegeln vid filbyte. Då låter jag vederbörande göra sin omkörning och jag håller avstånd tills de är klara och jag kan passera.

Fast du läser ju inte vad folk skriver utan drar egna slutsatser om saker som inte skrivits.

Det gör jag med. Yrkesbilister är inte alltid så bra.
Häromdagen var jag ute och övningskörde med dottern när vi kom ifatt en taxi i mittfil, körandes 50 km/h (där det är 100 km/h) under utmärkta förhållanden. Vi har också en och annan långtradare som ligger i 80-90 km/h i mittfil när det är tomt till höger. Kör man istället på Essingeleden, eller E4/E20 vid Västberga på väg söderut och håller 70-72km/h (enligt GPS) så är det inte ovanligt att man har en långtradare 5-10 meter bakom bilen en rätt lång sträcka.
Yrkestrafik i form av bussförare struntar rätt ofta i att lämna företräde etc.

Med det sagt så försöker jag hjälpa bussförare och lastbilschaufförer att komma ut på hårt trafikerad väg, genom att tydligt sakta in och visa att jag släpper in dem.

Gör jag? Jag trodde jag skrev om att placera sig i rätt fil.

Jag har många gånger skrivit att jag ibland kör in till höger fast man inte får, att jag emellanåt kör för fort (aldrig i villaområden eller vid skolor etc).

Du får nog jobba på läsförståelsen lite.
Orkar inte läsa igenom ditt rappakalja men du vet uppenbarligen inte om uttrycket FÖG.

De som kör mycket är väl medvetna om det utrycket 😂

Det är din hastighet över land bestämt av gps signaler.

Önskar dig en trevlig sommar och mycket läsning om hur man beter sig i trafiken 🤣
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Orkar inte läsa igenom ditt rappakalja men du vet uppenbarligen inte om uttrycket FÖG.

De som kör mycket är väl medvetna om det utrycket 😂

Det är din hastighet över land bestämt av gps signaler.

Önskar dig en trevlig sommar och mycket läsning om hur man beter sig i trafiken 🤣
Det är ett maritimt uttryck och används inte på vägar i vanliga samtal.

I övrigt är jag av uppfattningen att den som redan vet allt, som du, inte vet någonting.

Högt upp på dunning/kruger-kurvan eller? 🤣
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Orkar inte läsa igenom ditt rappakalja men du vet uppenbarligen inte om uttrycket FÖG.

De som kör mycket är väl medvetna om det utrycket 😂

Det är din hastighet över land bestämt av gps signaler.

Önskar dig en trevlig sommar och mycket läsning om hur man beter sig i trafiken 🤣
Visst, Persgård.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men har du något att säga som åtminstone är i närheten av trådens ämne?
Nä ursäkta
K karlmb skrev:
Visst, Persgård.
😅
Trevlig sommar och kör försiktigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Är det verkligen en omkörning om man håller tillåten hastighet i höger körfält och kör förbi surkodden i mittfältet? Omkörning blir det väl först om du måste göra körfältsbyte? Är omkörning och förbikörning synonymer enligt trafikreglerna?
Läser man trafikförordningen så är det tydligt att det räknas som omkörning att passera en bil i annat körfält.

Undantagen anges i 3. kap §41:
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
  1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
  2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
  3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
D.v.s. i alla andra fall räknas det som omkörning om man passerar en bil i annat körfält.

Sen finns det då ett fåtal situationer där det är tillåtet att köra om till höger enligt t.ex. 3. kap §31 (som hänvisar till §7).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Är det inte meningen att eleven ska vara så färdigt upplärd så att denne (eller hen om ni föredrar) klarar sig lika galant i trafiken som vi andra utan att vi ska behöva visa extra hänsyn vid uppkörningar så att inspektörerna inte utsätts för oanade risker??
Har man kört i körskola brukar de inte boka in uppkörning förrän man kan köra tillräckligt bra, men det gäller inte "privatister". De använder ofta uppkörningen som ett test av vad de behöver träna mer på... Just på grund av detta så har de väl ändrat reglerna så det måste gå en viss tid innan man kan boka ny uppkörning. Innan det så kunde folk boka flera uppkörningar i veckan.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Har man kört i körskola brukar de inte boka in uppkörning förrän man kan köra tillräckligt bra, men det gäller inte "privatister". De använder ofta uppkörningen som ett test av vad de behöver träna mer på... Just på grund av detta så har de väl ändrat reglerna så det måste gå en viss tid innan man kan boka ny uppkörning. Innan det så kunde folk boka flera uppkörningar i veckan.
Du kan boka en ny uppkörning dagen efter, det finns ingen begränsning för det, bortsett från att det är hopplöst svårt att hitta någon tid i närtid. Dottern letar uppkörning nu och hittar tider i oktober...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det de har ändrat verkar vara att man bara kan boka en uppkörning i taget, förut tror jag man kunde boka flera samtidigt? Så folk använde det som en slags körlektioner, 4-5 uppkörningar samma vecka?
 
  • Wow
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag vet inte hur det var innan, men nu kan man bara boka in en tid. Det innebär säkert också att många provar när tiden närmar sig även om de inte är riktigt klara. Går det så går det och nästa tid är ändå 2 månader bort...

Sen kan man ha tur och få en tid som någon avbokat förstås, men jag tror och kan delvis förstå att många chansar.

Jag tror dottern har bra chans att klara det nu, men det betyder givetvis inte att hon gör bil som någon som har haft körkort längre.
 
Hoppas att det går bra för dottern din. Min dotter fick åka upp till norra Sverige för att ta körkortet, där hon klarade det galant på gator hon inte sett, än mindre kört på förut. Hon fick beröm för att hon var ovanligt duktig på att köra.

Men här i Göteborgsområdet så blev hon kuggad varje gång, det kändes som att de hittade på orsaker att kugga henne. Sonen däremot fick kortet direkt, han var långt efter dottern i körkompetens. Men dottern fick tyvärr samma kontrollant varje gång (utom en, men det är en helt annan historia) och kontrollanten (med kontrollant elev) gillade verkligen inte henne.

Så, hon skall inte ta en kuggad uppkörning som ett misslyckande.

Den gången hon fick en annan kontrollant så åkte hon på att hon var ofokuserad på trafiken, inte så konstigt då körbilens kontrollantbackspegel ramlade loss från rutan en gång i minuten, varefter kontrollanten bara satte tillbaka den igen. Även jag hade kört dåligt då...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Trist när sådana omständigheter ger sådant utslag. Så ofta är det ju något fel.
Någon enstaka gång kan man tycka att man ska klara av som förare, händer samma sak om och om igen och jag körde bil skulle jag efter ett par gånger stanna på lämpligt ställe och packa om/fixa problemet, det är ju svårt att göra med kontrollantens spegel.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag tror faktiskt att den stora skillnaden mellan dottern och sonen var att sonen bokade sin uppkörning genom körskolan (han körde några lektioner där), medan dottern som kört mycket mer på körskolan inte kunde boka via den pga för långa väntetider (hon körde upp under covid-köerna). Det verkar som om de fortfarande anser att de som körskolan släpper igenom är redo...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Igår och idag har vi övningskört lite igen och det är uppenbart dels hur dåligt folk kan regler för filkörning och dels hur lite respekt man visar för övningskörning.

Igår låg vi till höger på motorvägen, 100 km/h, och närmar oss en bil som kör cirka 80 km/h i samma fil. Dottern kollar att det är klar (det var klart), byter fil till vänster (2-filigt) och kör om i 100 km/h. Det duger inte för någon som upptäcker att det är en avfart till höger (lång sådan) och kör använder avfartsfilen för att passera bilen som kör i 80 km/h. Sen tillbaks till högerfil, samtidigt som dottern är klar med omkörningen och också vill byta fil till högerfil. Han tittade på oss som att det var vi som gjort något fel.

Idag på en 60-strecka, tvåfiligt ligger vi i vänsterfil i 60 km/h. Det är rätt tät trafik i båda filer. Strax framför till höger ligger en annan bilist i 60 km/h med en bil 1½ meter bakom (idiot). Det är bara att ta det lugnt och ligga kvar och hoppas det lättar sen. Lite längre fram vet vi att många svänger av från högerfil så det finns mer utrymme att byta fil när vi närmar oss 80 km/h. Nu kör en bil om till höger, svänger in framför och bromsar och slår på varningsblinkers och börjar gestikulera om att vi ligger i fel fil. Dottern måste bromsa lite innan han drar iväg och vi får gasa upp i 60 igen. Då har vi nästa bil som åker upp till höger och stirrar in och skakar på huvudet för att vi ligger i fel fil...

Båda dessa herrar känner kanske inte till att det är ok att köra om till höger där och att vi inte gör något fel? Båda dessa herrar verkar ha missat att det är bra att visa extra hänsyn till övningskörning. Båda dessa herrar hade också missat att man inte får köra över heldragen linje för det gjorde de båda lite längre fram när de skulle byta fil...
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
Gangstersmed och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.