Cheesen Cheesen skrev:
Se bara till så att du inte blir stoppad och kollad av polisen. En kniv i verktygslådan kan kännas som en nödvändighet men tyvärr håller inte polismyndigheten med om det... Dummaste lagstiftning på många år.
I en låda med andra riktiga verktyg för att kunna laga sitt fordon så kommer de inte bry sig ett dugg så länge du inte börjar vifta med den eller prata om att du har den.
 
  • Gilla
SvanteC och 5 till
  • Laddar…
Jag postade tidigare kring Metabos lackfräs, och den rekommendationen står kvar.

Bakgrunden till användningen av sådan maskin är den att föregående ägare/målare/entusiast/idiot som målat fasaden på vårt hus, valde att lägga olje- och/eller alkydfärg uppe på slamfärgen.

Kul, tack ska ni ha. Det blir bra mkt jobb kan jag säga..

Lackfräsen har varit guld mot de brädor som sitter spikade på fasaden, men den är vansklig då man behöver fräsa själva kanten på en bräda som man nödgats ta ner.

Lätt hänt att det avverkas för mycket. (Kan iofs också kunna vara användarfel).

Då jag inte uppnådde acceptabelt resultat, så fick det således bli att ställa ut ett fräsbord och spänna fast en grön Bosch POF 1400 ACE under, sen matade jag brädorna mot frässtålet. Jag matade åt ”fel håll” så att säga, då jag önskade lite grövre yta på brädkanten (ni som målar med slamfärg förstår vad jag menar).

Det funkade kanon, all gammal plastfärg som satt lika hårt som själve dj-ävulens horn, bara försvann.

Så nu har jag kört en jädra massa brädor genom fräsbordet och det blev ”good enough”.

Nästa steg blir att fräsa den sista fasaden på huset som återstår med Metabo fräsen, och sedan måla den med slamfärg. Ett fräsbord med en fastspänd Bosch POF 1400 ACE används för att ta bort gammal färg från träplankor i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk utomhus med fastspänd fräs, en planka och en Bosch verktygslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikalt foto av en grön Bosch POF 1400 ACE, monterad under ett fräsbord. Träspån och verktyg är spridda på bordet. Bakgrund visar en gräsmatta och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brädor behandlas med en Bosch POF 1400 ACE fräs maskin på ett fräsbord utomhus, omgivna av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
Fått upp lite jiggar etc. på väggen i snickeriet och målat ett litet trappräcke som ska stoppa 1-åringen från ovanvåningen obevakad😅 har byggt snickeri och försökt snickra samtidigt i 3 år, men jag börjar se någon liten ljusning i tunneln i alla fall.
 
  • Verkstadsvägg med hyllor och jiggar monterade, inklusive klämmor och verktyg från Makita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trycklös och 8 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag matade åt ”fel håll” så att säga, då jag önskade lite grövre yta på brädkanten
? Mata på "fel håll" brukar ge bättre yta än rätt håll. Förutsatt att man kan kontrollera plankan så den inte börjar självmata o flyga iväg från en.
 
tensiden tensiden skrev:
Heby t11 från ca 1965. Har ett gäng på g, behöver både nock och ”vanliga”. Men tar gärna emot tips på hur man får loss fastrostade spik ur pannorna utan att krossa dom på köpet.
Finns kanske bättre tips men när jag har bytt fastspikade betongpannor så har jag försiktigt slipat bort skallen med liten vinkelslip. När sen pannan är borttagen kan man ta spiken med hovtång.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
En lördag med hyggligt väder, då kan man tvätta ull Röd hink med ull som tvättas i vatten ute i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förhoppningsvis får jag tummen ur och gör klart kard-maskinen i veckan, annars får jag handkarda..
 
  • Gilla
  • Älska
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
S Stefan10 skrev:
Finns kanske bättre tips men när jag har bytt fastspikade betongpannor så har jag försiktigt slipat bort skallen med liten vinkelslip. När sen pannan är borttagen kan man ta spiken med hovtång.
Mitt problem är snarare att det sitter fastrostad spik kvar i teglet. Spiken är av jämns med teglet så inget att ta tag i. Borra eller slå ut? Vill ju inte knäcka pannan.

Har testat lite försiktigt att slå ut med ett litet dorn, men det sitter stenhårt.
 
Lokala pizzerian köper sin svamp i korg, jag bad om några innan de slängdes.

Perfekt för att torka ullen Blå plastlåda som innehåller ull, placerad utomhus på en stubbe bland gräs och trästockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
tensiden tensiden skrev:
Mitt problem är snarare att det sitter fastrostad spik kvar i teglet. Spiken är av jämns med teglet så inget att ta tag i. Borra eller slå ut? Vill ju inte knäcka pannan.

Har testat lite försiktigt att slå ut med ett litet dorn, men det sitter stenhårt.
Mejselhammare brukar kunna lirka ut sådant
 
Ola C Ola C skrev:
Mata på "fel håll"
Angående att köra fräs med rotation i matningsriktningen.

Det brukar kallas medmatning. Det är som du säger att ytan ofta blir bättre men det är inte alltid så. Beror på träet och på slipningen av verktyget.

Först lite om ”rätt” riktning…

Vid normal fräsriktning när man arbetar mot fibrerna spjälkar träet framför verktyget. Där det går upp genom ytan lyfter skäret det man tar bort vilket ger ett delande moment. Verktyget skär egentligen bättre på det sättet. Det håller skärpan längre då det SAS spräcker loss istället för att nöta.

När resultatet blir dåligt beror det troligen på någon/några av ett fåtal specifika orsaker.

Vresigt trä där fiberriktningen går omväxlande upp och ner. Större risk för urslag.

För stor avverkning. Ju mer man tar desto större blir vinkeln där verktyget går ur med större spjälkande moment som följd.

Felslipade skär. Det som fungerar är en avvägning. För liten släppvinkel är lika illa som för stor. Liten vinkel ger hög eggvinkel. Svårare att få riktigt vasst. Kan ge varmare gång. För stor gör eggen bräcklig. Lättare att skärpa men slöas snabbare.
Angreppsvinkeln har förstås betydelse men bestäms av kuttern. Vinkeln kan inte minskas med slipning. Typiskt är att felslipa genom att bara bryna eggen. När man gör så ökas angreppsvinkeln. Efter några slipningar är skäret rundat och blir odugligt. Slipning av framsidan av frässtål skall göras på hela ytan på en perfekt slipsten. Förr i tiden en utopi. Stenar nöts ner och är sällan plana. Numera är det bara att skaffa ett lite större diamantbryne.

Så… medmatning.

Vid medmatning är det inget trä framför skäret. Det finns inget eller mycket lite att spjälka. Därmed väldigt mycket mindre risk för urslag. Skäret arbetar dock inte som det är gjort för att arbeta. Det hugger av fibrerna istället för att skära. Ståndtiden förkortas men det är inte heller lika viktigt att ha perfekt skärpa. Räkna dock inte med att skäret duger till vanlig fräsning efteråt.

Risken för kast ökar. Minsta ouppmärksamhet kan få fräsen att börja tugga och arbetsstycket far iväg. Handmatning är därför helt uteslutet i vertikalfräs med medmatning. Även en liten rundning bör hanteras med respekt.

Med handöverfräs kan man medmata. Kanske inte Festool med enhandsgrepp. Med fastspänt arbetsstycke och tvåhandsfattning och förstås med vettig storlek på verktyg är kastrisken rimlig och lätt att hantera. Fräsen skjuts ifrån arbesstycket när den börjar tugga istället för att fara iväg som en projektil.

Det som dock händer är att den frånskjutande kraften gör att profilen kommer några tiondelar ifrån det inställda. För att få det rätt så måste man köra hela vägen tillbaka med normalmatning. Risken för urslag är då minimal.

Finns mycket mer att säga men jag har annat att göra nu.

Mvh Findus
 
  • Gilla
beqen och 13 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Mitt problem är snarare att det sitter fastrostad spik kvar i teglet. Spiken är av jämns med teglet så inget att ta tag i. Borra eller slå ut? Vill ju inte knäcka pannan.

Har testat lite försiktigt att slå ut med ett litet dorn, men det sitter stenhårt.
Har jag fattat det rätt att tegelpannan är lös och du vill frigöra hålet? Då hade jag testat med att först tillverka ett mothåll av trä (motsatt form av tegelpannan) med hål där spiken sitter så att tegelpannan ligger stumt mot och sen använt en liten dorn för att slå ut den. Obs, inget jag testat men med ett bra mothåll minskar risken att pannan spricker.
 
Rickard.
Hemmagjord träbänk i en verkstad, med en intressant design där ena sidan har ett V-mönster och den andra ett /\-mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev en liten bänk ändå. V-sidan känns användbar men jag är lite tveksam på /\-sidan men det såg häftigt ut så jag körde på det, kan bli så jag sågar bort det om jag saknar en rak sida.
 
Redigerat:
  • Gilla
ullberg och 5 till
  • Laddar…
S Stefan10 skrev:
Har jag fattat det rätt att tegelpannan är lös och du vill frigöra hålet? Då hade jag testat med att först tillverka ett mothåll av trä (motsatt form av tegelpannan) med hål där spiken sitter så att tegelpannan ligger stumt mot och sen använt en liten dorn för att slå ut den. Obs, inget jag testat men med ett bra mothåll minskar risken att pannan spricker.
Exakt så! Får testa ditt förslag. Som det är nu annars blir pannan liggande lös på taket och det gillar jag inte riktigt.
 
En kompis gjorde om sitt badrum och köpte ett handfat i travertin, dock följde det inte med någon ställning. Men sådant gillar jag ju att göra. Började med en fin stålram. VKR 50x50 med en 8mm plattjörn mot väggen. Stålram i VKR 50x50 lutad mot en stapel lastpallar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Injekterade sedan fast 4st m12 stänger med hilti hit v500 och drogs fast med 60Kn
Fyra st utskjutande m12 stänger injekterade i en vägg där en stålram ska monteras för ett handfat i ett badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En metallram av stål monterad på en vägg, placerad bredvid en vit tvättmaskin i ett badrum med stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fin alm planka hittades och hyvlades
En almplanka ligger på en arbetsbänk i snickarverkstad, omgiven av verktyg som tving, måttband och hyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttade, kapade, kexade, limmade, pressade, slipade, fräste lite för den goda sakens skull, betsade(precis lagom mycket 😂) och polerade
Träställning på arbetsbänk under bearbetning med verktyg och borrmaskiner i bakgrunden, i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka som torkar på ett arbetsbord i verkstad, med diverse verktyg som borrar och lim samt cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttade in ramen mot spegeln, markerade, borrade och skruvade fast Stålram monterad på vägg med trädetaljer som förberedelse för installation av ett handfat i ett pågående badrumsprojekt. Verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på med handfatet och fogade fast
Handfat i travertin monterat på en specialgjord stålram med en snygg träplanka, sett från sidan i ett renoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart så vart det även en botten Handfat i travertin monterat på specialgjord ställning av vaxad almplanka och stålram, med metallstång monterad på väggen under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten får rörmockaren fixa. Och tvättmaskinen skall ut såfort jag byggt klart deras nya tvättstuga.

Men ändå bra arsenal av verktyg. Hyvel, slip, domino, svets, kap, slagborr och injekteringspistol.
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 26 till
  • Laddar…
Har ju lite halvt oväntat och ofrivilligt behövt renovera ett plankhus. Naturligtvis är skicket sämre än väntat, eller kanske snarare sämre än man hoppats som den sanna tidsoptimist man är och som synes är det inte bara syllen som är mer än lovligt rutten vilket jag postat lite om i andra trådar.

Närbild av en delvis renoverad vägg på ett plankhus, visande skadade och ruttna träplankor samt en täckande plastpresenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men som som tur är så finns det resurser i närheten för man köper inte 3x9 tums plank på Byggmax. Istället ringer man till far och frågar:
- Jo men det ligger en stapel här med plank som jag "blé vé" från lokala sågverket när jag jobbade där som de tänkte flisa upp. Vi kan såga till dem till rätt dimensioner på gårdssågen om det behövs.

Full fart mot föräldragården således - och jodå - där fanns plank så det räckte och blev över. "Vad vad det jag sa!", sa pappa. "De var bra att ha!". Mors blick sa allt. Jag höll en låg profil med ett igenkännande leende om att det är dumt att slänga saker som kan vara bra att ha 😂.
Staplade träplankor framför en röd byggnad, med buskar i bakgrunden och sågverktyg placerade ovanpå plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klingan på gårdsågen som farfar byggt var dock på dåligt humör, gick varm och slog sig så den får vi ta till slipfirman.Med lite tur så händer det i veckan. Känns inte bra att ha en gårdssåg som inte går att använda :).
En gammal verkstad med träbjälkar staplade längs en bänk, verktyg och utrustning synliga, samt träsåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En person använder en såg för att såga träplank med precisionsverktyg, omgivet av träflisor och gammalt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med varsam hand har istället för små maskiner fått användas. Så med sänksåg, bordssåg och överhandsfräs har de grovsågade planken formats till en 3x5" syll på 4,6 meter och närmare 20 löpmeter spontad plank i varierande dimensioner 2,5x7-9 tum. Hantera så långa och grova plank på bordssågen var tvåmansjobb och stor försiktighet.

Närbild av ett grovsågat träplank placerat på en sågklinga, med en gård och byggnader suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Noten är sågad och sponten fräst. Ingen superprecision men det räcker till detta projektet hoppas jag.

Grovsågade och bearbetade plankor ligger på en träveranda. Bakom syns en kap- och gersåg samt fler plankor lutade mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stapel med nysågade träplankor i varierande dimensioner uppställda mot en grön trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 30 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.