Status
Tråden går ej att kommentera.
Äntligen kör vi igång!

Vi började leta entreprenör i mars. Hade en extensiv gallring av runt 10 företag. Nu har valet fallit på ByggEst AB.

Projekt ska pågå i 5 veckor. Vi har avtalat med besiktningsman som ska besiktiga vid 3 tillfällen. Jag har fått godkänt från företaget att dela projektet här!

Dock så kommer inga personuppgifter förekomma i tråden då varken de eller vi gett godkännande till det.

Ser fram emot att få ett badrum till 2020-tals standard! Kommer uppdatera löpande.

Badrum: ca 4kvm
Total budget 280kkr (kommer ev överskridas pga måttbeställd glasparti)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Jättefranskan och 6 till
  • Laddar…
Lite före bilder

Grundförutsättning är att det troligen är kaklat på 80-90 tal ovanpå ev matta.
 
  • Badrum från 80-90-talet med beige kakel, toalett, vitt handfatsskåp och spegelskåp ovanför. Ett fönster syns bredvid spegelskåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklat badrum med duschkabin, fönster och värmeelement. Kaklingen ser ut att vara från 1980-1990-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Tisdag - etablering klar

Bild på hur det ska byggas.
 
  • Dörröppning täckt med plast för dammskydd, med orange dragkedja och TEBO-logotyp, förbereder rum för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-vy som visar en layout för ett badrum med duschhörna, toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Dag 3. Rivning. Väldigt torrt och fint under. Måste vara duschkabinen. Enligt standard 79 med cc60 och tapet.
 
  • Renovering av badrum, borttaget duschkabin, exponerade rör och isolerade väggar med svart plast, blå sopsäck på smutsigt kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv under rivning, exponerar torrt underlag och en cirkulär utskärning med rör. Kablar och byggdamm synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg delvis riven, visar träreglar och en kabel. Plattor kvar till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en delvis uppriven vägg som visar en bit av en tapet med blommönster, sannolikt från en duschkabin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlopp från duschkabin framtaget under rivning med tegelvägg och skräp runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett hörn av ett rum under rivning med rivningsskräp och gipsvägg på golvet, och svart byggplast på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Lite info om exempel på vad entreprenör ska göra:

- regla upp och sätta cc45, plyfa o gips
- flytta avlopp (WC o handfat) - bila golv!
- ny golvbrunn
- riva och sätta gips i tak (målas)
- bygga en våtrumssäkrad ny halvhylla för in vatten (slitsbotten, stålreglar o minerat/aquaboard)
- inspektion och bygga borttagbar topp
- dra ny el och ny belysning i taket
- el golvvärme
- bygga inbyggd nisch med vägghängd WC (gerberit)
- synliga VVS rör pga yttervägg i ganska dåligt isolerat hus

mm mm mm
 
  • Gilla
teuvo tainio och 1 till
  • Laddar…
Idag hade vi flera överraskningar. Helt plötsligt utanförvarning blev vi av med vattnet i hela huset! Trots i var överens om att de skulle förvarna. Men det var ett misstag och rättades på ett par timmar 😅 *phew*

Sen kom dock info att entreprenör hade tänkt bygga väggen på cc60 trots att avtalet säger cc45. Får se var vi landar. Jag hoppas de läste avtalet innan vi signerade det. 😉 …kände mig stundtals tjatig att de skulle läsa underlaget”.

Men, tidigt in i projektet ännu. Känns bra att ha besiktningsman med på tåget i alla fall då jag som kund inte kan ta ansvar för att de bygger fackmässigt (jag är inte insatt detaljer)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pierre Söderberg och 3 till
  • Laddar…
Dag 4.

Rivning pågår! Allt är fint o torrt! Isolerad platta a la 70 tal.
 
  • Rivning av golv med synliga rör, elledningar och plattor från 70-talet i ett renoveringsprojekt, med isolering på väggarna i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två svarta rör med kopparkopplingar, en mätsticka med mått upp till 31 cm i mitten, och isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna väggar visar isolerade bjälkar och rör. Flera verktyg och kablar ligger på golvet nära ett nyinstallerat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivning pågår i ett 70-tals bygge. Isolerad vägg med en nyckfull elmätare synlig och ett frostigt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna väggar i ett renoveringsprojekt från 70-talet, visar isolering och träreglar bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Du behöver ju inte deras godkännande för att lägga upp bilder på ditt eget hem....
Hur som helst... Otroligt att du hittade nån som accepterade jobbet när det ska bli tre besiktningar och sen på det kontinuerlig besiktning från Byggahus 😅👍

Nån med självförtroende som tagit uppdraget!
 
  • Gilla
  • Haha
fatsuG7 och 25 till
  • Laddar…
Otroligt med 280k för 4 kvm badrum... och att sen inte få in att flytta på inkommande vatten i den budgeten. Men det är väl Stockholm. Snygg planering i alla fall!
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 10 till
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Otroligt med 280k för 4 kvm badrum... och att sen inte få in att flytta på inkommande vatten i den budgeten. Men det är väl Stockholm. Snygg planering i alla fall!
Här är en kund som snackar om besiktningsmän och fotodokumentation då får man ta höjd 😅
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du behöver ju inte deras godkännande för att lägga upp bilder på ditt eget hem....
Hur som helst... Otroligt att du hittade nån som accepterade jobbet när det ska bli tre besiktningar och sen på det kontinuerlig besiktning från Byggahus 😅👍

Nån med självförtroende som tagit uppdraget!
Ja, eller hur! Vi hade 4 st som ville ha jobbet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Otroligt med 280k för 4 kvm badrum... och att sen inte få in att flytta på inkommande vatten i den budgeten. Men det är väl Stockholm. Snygg planering i alla fall!
Det är ink allt, så inte det hantverkare tar 😅 Fönster och plåt kostade 12,000kr som exempel. Kan dela resultatet på inköp senare i tråden.

Just nu är material vi köpt såsom blandare, möbler, klinkers o kakel på över 80,000kr. Köpt standard saker från bygghemma.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Jontha och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Här är en kund som snackar om besiktningsmän och fotodokumentation då får man ta höjd 😅
Absolut! Betalar jag mycket så förväntar jag mig korrekt! 😂🤗

Sen tror jag inte att man måste avtala besiktningsman. Man kan nog välja att ta in en. Men jag är en ärlig person och vill inte spela med fula kort. Bättre att Entreprenör vet förutsättningarna.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Dag 4.

Rivning pågår! Allt är fint o torrt! Isolerad platta a la 70 tal.
Isoleringen ser väldigt mörk ut på sina håll. Tidigare fuktskada?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Isoleringen ser väldigt mörk ut på sina håll. Tidigare fuktskada?
Var tycker du det ser mörkt ut?

Kanske en gammal skada. Snustorrt nu. Jag tror denna typ av isolering kan bli missfärgad. Om du menar under fönster tror jag värme-missfärgning?. Det är vid ett gammalt el element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.