C Cygnus72 skrev:
Snyggt tak över dörren. Har ni alla valt granpanel?

Någon här med erfarenhet av kärnfurupanel?

Enligt Gysinge kan gran gå mot grönt medan furu blir ljusare grått

Har val av typ av panelbräda någon egentlig betydelse?

Johan
Vi har Furu, definitivt mera mot ljusgrått än grönt som du säger.
 
C Cygnus72 skrev:
Snyggt tak över dörren. Har ni alla valt granpanel?

Någon här med erfarenhet av kärnfurupanel?

Enligt Gysinge kan gran gå mot grönt medan furu blir ljusare grått

Har val av typ av panelbräda någon egentlig betydelse?

Johan
J jvhavshus skrev:
Vi har Furu, definitivt mera mot ljusgrått än grönt som du säger.
Hur behandlade ni er fasad?
 
C Cygnus72 skrev:
Hur behandlade ni er fasad?
Panelen kom färdig behandlad från ett måleri, är rätt så säker att de sprutmålat vitrolblandningen. VÄLDIGT jämnt har det isf blivit för vi har inga fläckar, förstås tar det längre att gråna på väggar som inte får lika mycket sol,vind och vatten, men det är bu charmen med det hela också!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varsågod, två färska bilder på en ca tre år gammal fasad med en strykning.
[bild][bild]
Åh, berätta gärna mer om ditt tak! Vi är snart i byta tak-fasen här och diskuterar olika alternativ. Tycker ditt tak ser väldigt fint och stilrent ut 👍🏻
 
S Sargen skrev:
Åh, berätta gärna mer om ditt tak! Vi är snart i byta tak-fasen här och diskuterar olika alternativ. Tycker ditt tak ser väldigt fint och stilrent ut 👍🏻
Shingel, vi valde Matakis. Tar rätt lång tid att lägga men enkelt, ni klara det lätt själva om ni vill spara sköna slantar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Shingel, vi valde Matakis. Tar rätt lång tid att lägga men enkelt, ni klara det lätt själva om ni vill spara sköna slantar.
Intressant! Hur ser du på hållbarheten? Läser allt från att det ska ha halva levnadstiden jämfört med pannor och plåt, till att 30 år gamla tak ser ut som nya.
 
S Sargen skrev:
Intressant! Hur ser du på hållbarheten? Läser allt från att det ska ha halva levnadstiden jämfört med pannor och plåt, till att 30 år gamla tak ser ut som nya.
Känns som att minst 30 år är rimligt. Lite beroende av läge och plats i landet.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Någon som har laserade ekfönster till järnvitriol fasad?
Järnvitriol färgar tydligen ek svart. Detta vill jag undvika men var så inställd på ekfönster, kanske inte värt risken?
Vad jag förstått så slutar det aldrig att urlakas helt så det kanske inte räcker att täcka fönsterkarmarna första 2-3 måndaderna?
 
H hoppsanhejs skrev:
Någon som har laserade ekfönster till järnvitriol fasad?
Järnvitriol färgar tydligen ek svart. Detta vill jag undvika men var så inställd på ekfönster, kanske inte värt risken?
Vad jag förstått så slutar det aldrig att urlakas helt så det kanske inte räcker att täcka fönsterkarmarna första 2-3 måndaderna?
Jag skulle nog inte chansa. Ek har ett högt innehåll av garvsyra och järnvitriol och garvsyra blir mörkblått. Det var så man gjorde bläck förr i tiden.
 
Vad har ni valt för färg på spröjs och fönsterfoder till järnvitriolfasad?

Har hittat ganska få bilder på vitt spröjs, mest grått eller svart.
 
A AndersG skrev:
Rött och vitt: [länk]
Fint, men rött passar inte för mig tror jag.
 
P pbengtsson skrev:
Lovade ju att ladda upp bilder. Det var ett tag sedan jag skapade tråden och det hänt en del med fasaden.
Första är att de galvade 4" spik jag använde är som nya. Var lite orolig i början att de skulle rosta och ge upp
Det andra är att fasaden är väldigt olika beroende på vädersträck. Gissar också på var i landet och naturen runtomkring.
Det tredje är att ytan flisar sig lite där panelen har mycket sol. Flisar är nog fel ord, men det mellan årsringar försvinner, sedan blir det helt slätt.

Men än så länge inga tendenser till röta, detta tror jag beror på att trät aldrig kommer i kontakt med vatten en längre tid. Dvs trät kan andas.

Hoppas detta ger lite mer info.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vad är det för avstånd mellan ytterpanelen (glipan)? Ser ut som 22x 145 panel, vad är det bakom?

Varför valde du 28 mm tjocklek istället för standard 22 mm ? är tjockare plankor att föredra för järnvitriolbehandling? Tack
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.