Äntligen är de klara, nu ska det få lite linoljefärg och beslagen ska på.
Tycker det blev som jag hade hoppats på.
Det är första gången jag bygger dörrar så det blev mycket testa och fundera på olika lösningar då jag inte har alla verktyg som jag skulle vilja ha.
Ett par nya trädörrar står framför en gammal träbyggnad, obehandlat trä, fönsterglas, naturlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Peter Kunel och 33 till
  • Laddar…
A
B Broderlax skrev:
Äntligen är de klara, nu ska det få lite linoljefärg och beslagen ska på.
Tycker det blev som jag hade hoppats på.
Det är första gången jag bygger dörrar så det blev mycket testa och fundera på olika lösningar då jag inte har alla verktyg som jag skulle vilja ha.
[bild]
Imponerande! Dessa blev tokfina. :)
 
  • Gilla
Broderlax
  • Laddar…
B Broderlax skrev:
Äntligen är de klara, nu ska det få lite linoljefärg och beslagen ska på.
Tycker det blev som jag hade hoppats på.
Det är första gången jag bygger dörrar så det blev mycket testa och fundera på olika lösningar då jag inte har alla verktyg som jag skulle vilja ha.
[bild]
Jösses vilken skicklig snickare du är, tänk om man kunde lyckas med nått så fint själv...:)
 
  • Gilla
Broderlax och 1 till
  • Laddar…
Ser väldigt fint ut! Spännande att följa!
 
A
Vad uppskattar ni att bygget kostat allt som allt och hur stort blir huset?
 
Riktigt riktigt snyggt. 👍👍👍Ska vad det lider göra något liknande. Jag undrar vilken snölast du räknat med för taket och ryggåsen. Vikten trycker ju taket nedåt och i och med det väggarna utåt. Hur säkrar man upp det? 😃
 
E erber skrev:
Riktigt riktigt snyggt. 👍👍👍Ska vad det lider göra något liknande. Jag undrar vilken snölast du räknat med för taket och ryggåsen. Vikten trycker ju taket nedåt och i och med det väggarna utåt. Hur säkrar man upp det? 😃
Njae riktigt så blir det inte.

Lasten fördelas jämt av snön, såläng nockbalken är stadigt dimensionerad så trycks väggarna rakt neråt.

Det ska till myycket nedböjning för att bukta väggarna utåt.

Viktigaste här är att hanbjälken i takstolen på gaveln är riktigt ordentligt fastskruvad i taksparrarna!, så det inte kan ge sig av nockbalkens ackumulerade last av taket.

MVH
 
  • Gilla
erber och 1 till
  • Laddar…
B Broderlax skrev:
Vi har byggt ett orangeri/växthus med lösvirke.
Allt började med att vi hittade billiga glas, huset anpassades efter storleken på fönstren.
Ville ha en uppmurad kortsida så vi eventuellt kan sätta in en kamin. Huset blir extra stabilt med en murad sida.
Målet var att det inte skulle synas några skruvar eller beslag, lyckades nästan..
Huset är inte helt klart, återstår några glas och en dubbeldörr som ska byggas.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Kul projekt! Vad fint det blir. Smart med murad sida. Ser gediget och snyggt ut. Hur mycket mer jobb blev det än vad ni tänkte er? Inget? 10%?25%?50%......bara nyfiken inför eventuellt eget bygge.
 
B Broderlax skrev:
Plåtdetaljerna blev snygga.
[bild]
Skydd för takbalkarna och nocken.
Bra att man inte behöver se min slarviga kittning av fönstren..
[bild]
[bild]
Snyggt, längtar tills vi kommer igång. Vill göra samma med murad kortsida för våran vedspis som inte används då den står på övervåningen i huset. Tack för inspirationen.
 
  • Gilla
Broderlax
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Vad uppskattar ni att bygget kostat allt som allt och hur stort blir huset?
Jag har inte räknat på vad det kostat, bygget har genomförts under flera sommrar och jag har inte hållit koll på kostnaderna tyvärr.
Glaset var nog det dyraste.

Storleken är 3,80 x 6 meter

Sorry för dåligt svar.
 
Redigerat:
L LGarage skrev:
Kul projekt! Vad fint det blir. Smart med murad sida. Ser gediget och snyggt ut. Hur mycket mer jobb blev det än vad ni tänkte er? Inget? 10%?25%?50%......bara nyfiken inför eventuellt eget bygge.
Jag hade räknat med tre sommrar men det blev 4 så 25% fel i uppskattningen.
vi brukar vara på landet i ca 3-4 veckor men då bygger man verkligen inte hela tiden.
Men jag tror allt beror på hur noga man är och om man gjort byggmomenten tidigare.
För mig som inte hade någon ritning mera än några skisser på ett papper så tog det mycket tid.
Jag har testat mig fram och många lösningar har tagit lite tid att fundera ut.
Dubbeldörren tog mycket mera tid än vad jag trodde men det är också första gången jag bygger en dörr 😉
Lycka till med ert bygge 👍
 
  • Gilla
magnfris och 1 till
  • Laddar…
Nu är sommaren här och dörren har blivit målad och monterades på plats.
Saknar dock handtag, vill ha något som passar in i stilen men har inte hittat något ännu.
 
  • Nyinstallerad röd dörr utan handtag på ett växthus med glaspaneler och synlig inredning inuti, inklusive stolar och bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kingen101 och 9 till
  • Laddar…
En sista bild på orangeriet innan det är helt över.
Bilden tycker jag visar varför jag byggde detta. Det blev precis så bra jag hade hoppats.

Här kan man även se bordet som byggdes om i år, tjocka gamla brädor som varit golv i en lada som stått på tomten i hundra år blev bordskivan och underredet är från en gran som fälldes förra året.

Det har varit kul att bygga men nu är det över och semestern är också slut.

Kul att få dela med mig av bygget och hoppas det inspirerar andra som går i byggtankar, gör det bara 😉

Over and out
 
  • Bild på ett orangeri med glastak, träbalkar och utsikt över grönska och berg. I orangeriet syns ett stort träbord och stolar med kuddar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
magnfris och 13 till
  • Laddar…
Jättefint och vilken fantastisk utsikt!
 
Blev väldigt fint! Stiftade du och kittade fast fönstren? Hur mycket spel lämnade du mellan fönster och stomme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.