Krilleman Krilleman skrev:
Helt plötsligt blev ekvationen mycket sämre... Konstigt va.
Varför fanns den inte med från början?

Risk har du utelämnat, men även någon nolla här och där? 🤔

"Alla" lyckas ju?
Om räntan på lånet är 4% samtidigt som börsen avkastar 8%. Ja då är det ju självklart att du får mer "pang för pengarna" av att satsa på börsen istället för amortera.

Du har även pengarna kvar att bestämma själv över och inte bundna i huset.

Visst är det en risk, men väldigt låg med global indexfond.

Men att amoertera ner till 50-60% är inte fel om värdet på huset skulle ajubka !
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Som många andra skrivit redan, det finns många fördelar med att inte amortera, särskilt när man är lite äldre.

Stora fördelar med att ej amortera:
  • Lägre risk, man har pengar som man själv kan bestämma över. Man kan byta tak som behövdes göras lite oväntat, även om banken inte vill låna ut mer exempelvis.
  • Ekonomiskt fördelaktigt. En enkel bred satsning på börsen ger mycket mer i snitt än vad räntekostnaden för ett lån med samma summa kostar.
Stora fördelar med att amortera:
  • Det känns bättre? Tycker vissa.
  • Vissa tänker att det är stor risk med allt som har med aktier och fonder att göra, så återigen att det för vissa känns bättre. Men över lång tid (inte bara några år) så vinner börsen vs att amortera och få lite lägre lånekostnad. Det spelar ingen roll om det är en börskrasch utan över längre tid ger den vägen ändå mer pengar.
Slutsats, känner man själv ett lugn och att det känns mycket bättre att amortera så är det rätt väg att gå. Men både ekonomiskt och gällande risk (över längre tid) så är det dåligt att amortera. En del äldre får inte låna igen senare i livet om de behöver och har man amorterat och inte har något större sparande går det då kanske inte att få ett vettigt lån vid behov. Har man pengarna själv i aktier/fonder kan man alltid ta ut dem och använda vid behov. Sen finns speciallån för äldre, men inte med bra villkor.
 
  • Gilla
ulfem och 3 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Jag skulle säga att det finns två frågor att ställa sig i detta läge.
Behöver vi pengarna vi kan spara på att inte amortera för våra dagliga utgifter?

Behöver vi pengarna vi kan spara på att inte amortera för att bygga upp en buffert för oförutsedda händelser, semestrar eller annat vi önskar ha i våra liv?

Vid första frågan är det självklart att ni slutar amortera och istället får ett drägligt liv.

Vid andra frågan är det också självklart att ni slutar amortera, så ni kan få njuta av era liv & slippa känna oro och stress inför morgondagen.

Om svaret är Nej på båda frågorna kan pengarna lika gärna gå till amortering fram till dess att någon av ovanstående frågor BLIR aktuell!

Så tänker i alla fall jag (som INTE amorterar)
Man vet ju inte hur länge man lever och jag och min man lever hellre ett berikande liv nu än lägger pengarna på amortering. Vi skapar minnen tillsammans med våra barn genom att resa, vi har råd att köpa ny spis och diskmaskin när dessa går sönder och kan se till att tomten och huset får den ”makeover” vi vill att det ska få.
På detta vis ökar ju även husets värde (eller antalet intressenter vid en ev försäljning), så därav har man (tillsammans med inflationen) också fått en typ av ”amortering”
 
  • Gilla
Jinglan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Amortering är sann.

Sparande i indexfonder är?
Även oavsett <50%

Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...

Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.

För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!

Mitt råd = alltid:
Amortera!

Spendera endast pengar som är dina, på riktigt.

Konstigt nog har jag kommit ruskigt långt på detta sättet.
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Visst är det lite annorlunda?

Men dock sant.

Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Det finns ett uttryck i staterna som är "if it flyes, floats or fucks - rent it" och det är tillämpligt även på bilar. Finns ingen som helst anledning att äga en bil om du kan leasa den. 😀
 
  • Haha
Boan
  • Laddar…
B
Krilleman Krilleman skrev:
Svaret är enkelt.

Amortera, amortera, amortera.

Givetvis ska ni även ha en buffert för oförutsedda utgifter, den bufferten måste alltid finnas med i beräkningen.
På längre sikt är det ju bättre du har mer kapital som jobbar åt dig så att säga, dvs sluta amortera och spara i globala indexfonder, men här hänger det på tid. Bygg upp så du ha kapital.

Svenskar generellt är extremt dåligt skolade i att spara ihop en förmögenhet att förvalta.
 
B
C chrillelundmark skrev:
Det finns ett uttryck i staterna som är "if it flyes, floats or fucks - rent it" och det är tillämpligt även på bilar. Finns ingen som helst anledning att äga en bil om du kan leasa den. 😀
Bil, om man har "rätt" bil, så är det ju billigare att äga den... men det gäller ju att vara helt oberörd av att "ha en fin bil på uppfarten"....

Leasingbolag tjänar ju pengar, det är liksom hela tanken....
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Hej Peter321
Det ser ut som att du fortfarande läser tråden, även om det ser ut som att den till viss del har skenat iväg lite.
Jag tycker du ställer en klok fråga och det ställdes en liknade fråga i maj.
Där försökte jag mig på att föra ett resonemang som talar för att titta på möjligheten att
avvakta med amorteringen.

Du hittar mitt svar i den tråden här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/amortera-extra-eller-fondspara.517344/page-5#post-5719619
/L
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Jag är skuldfri men svaret på frågan är inte självklart.
Räntan på banklånet är lägre än börsindex, dvs du tjänar pengar på att köpa indexfonder. Om du då sätter in exempelvis XACT högutdelande så får du dessutom en utdelning (låg i %) som kan användas för att betala räntekostnader.
Lånet är kopplat till fastigheten, utan tjänsteinkomst är det svårt att låna pengar till bra ränta,om du då bor kvar i fastigheten blir amorteringen ett "dött inlåst kapital".
Min rekommendation:
Dra ner amorteringen och bygg upp ett kapital.
 
  • Gilla
Broker och 1 till
  • Laddar…
Gå in och titta på era PPM konton och se vilken avkastning ni har lyckats få per år i snitt, de sista 23 åren. Jämför den med vad boräntan varit under samma period. Troligtvis så ser ni att avkastningen varit ca dubbelt så hög på PPM pengarna. Om så är fallet ska ni omedelbart sluta amortera och investera beloppet istället. Ni har då hävstång med 2X på värdeutvecklingen i fastigheten samtidigt som ni har bättre avkastning på det andra sparandet. Det ger bättre balans i ert totala kapital som då ligger både på börsen och i fastighetsmarknaden.
 
  • Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Absolut, men vilken annan investering ger en sån trygghet och glädje till familjen som ett egenbyggt och färdig amorterat hus?

Vill man lämna bestående värden efter sig ser man till att köpa skog, mark är ju som bekant en ändlig resurs.

Att bygga eller köpa villa (eller hyresfastighet) och amortera på den är dock för de allra flesta det lättare sättet att trygga sitt boende och bygga förmögenhet över tid, men det är ju klokt att inte lägga alla ägg i samma korg.
Man räknar med att en skogsfastighet ger runt 2-4% avkastning per år. Jag har räknat många gånger på att köpa då jag både sågar själv med litet sågverk och klyver ved men kalkylen går ytterst sällan hem. Samma med hyresfastighet, stora åtaganden och i många fall relativt riskfyllt då risken inte sprids exempelvis som en fond.

Köp av skog = generellt låg avkastning
Köp av hyresfastighet = kan vara bra, men risken för specifika objekt är stor. Även stor risk med flera objekt då all investering görs i samma affärsområde.

Även knepigt vid arvskifte, ett av barnen vill behålla skogen men har inte råd att köpa ut övriga m.m.
 
Att bara amortera enligt bankens/statens krav senaste fem åren har för oss betytt att vi haft en större ekonomisk frihet än vad vi annars hade haft.

2020 innebar för mig arbetslöshet, att bli förälder och att gå ner i lön med 15% när jag fick nytt jobb. Sparpengarna och investeringarna från de senaste åren gjorde att vi klarade oss bra ändå trots föräldraledighet i 4 år (två barn nu).

Vad har vi gjort mer än fått barn och bytt jobb? Huset har nya fönster (29st, Elitfönster), ny bergvärmepump, solceller, renoverat tvättstuga och en hög med småsaker som också kostar pengar.

Hade vi följt "allt ska amorteras" hade inget av detta varit ekonomiskt genomförbart utan att ta nya lån.

Alla gör såklart som de vill, men det är i nästan alla lägen ofördelaktigt att lägga alla tillgångar i samma korg.

Amortera gärna men först ett stabilt sparande :)

Ps. Jag är en av de som förlorat pengar på Tesla och Gamestop.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Ja...eller nej. Alla tycker olika.
Man bör nog även lägga till i ekvationen hur man vill leva....och att man kanske inte lever om 5 år.

Magkänsla...det är nog svaret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En aspekt som jag inte såg nämnd hittills är att ett betalt hus är en väldigt låst tillgång. Du har visserligen alltid tillgång till en bostad, men det innebär också att du inte kan flytta om det skulle behövas. Om du behöver sälja huset vid en specifik tidpunkt så är det nog ännu mer risk att priset gått ner på precis den platsen du bor än om du måste sälja indexfonder som har en väldigt bred riskspridning och kan omsättas till kontanter på 5 minuter.
 
  • Gilla
Voxan och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ungefär hur gamla är ni?

Något ”äldre” gör är att de amorterar bort sina lån! Är jättenöjda, går i pension och sen upptäcker att alla deras pengar är bundna i huset och att göra renoveringar går inte för de kan inte belåna upp huset (utan gammlingslån med hög ränta).

Så att ha kvar lån kan vara bra om det är så att ni sparar lagom med pengar också.
Amorterat bort lånen
Man är miljonär men har inga pengar
Jag har slutat amortera vid 45% belåning
Sparar i aktier, billiga indexfonder
 
  • Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Bil, om man har "rätt" bil, så är det ju billigare att äga den... men det gäller ju att vara helt oberörd av att "ha en fin bil på uppfarten"....

Leasingbolag tjänar ju pengar, det är liksom hela tanken....
Precis, dom tjänar pengar. Fast dom tjänar nog mest pengar på att locka de som inte har råd att handla en ny bil kontant att handla en finare bil än de egentligen har råd med. (Precis som bankerna tjänar mest pengar på kreditkort till de som knappt kan betala, inte till de som betalar av hela räkningen varje månad. De senare är väl snarare en förlust i marginalen för dem.)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.