P Pumba skrev:
Vi har alltid gjort som så att vi betalar på lånet motsvarande ungefär 6,5% ränta, så är räntan hög så blir de lägre amortering och sänker vi räntan när vi lägger om lånet så ökar vi amorteringen, så har vi samma kostnad hela tiden, så kände vi funkar bra så slipper man ha ont i magen för att räntan ökar typ, vi har också runt 48-50% i belåningsgrad, sen tar det ju typ knappt en vecka att få loss pengar om man vill öka lånet så vi har inte direkt känt att vi låst pengarna heller, målet är ju ändå att lånet ska vara borta vid pension så man har råd att bo kvar, avskyr egentligen att ha "vara skyldig" någon något så lån är för mig inget jag vill ha egentligen.

Ska man ta pengarna och investera i annat så får man ju ha lite disciplin att göra det också, känner flera som säger så men i slutändan går pengarna till att fylla upp huset med div annat "bra att ha" och i slutändan blev det varken amorterat eller investerat i nått som genererar avkastning.
Amortera eller spara samma peng? Vart får du bäst avkastning för samma krona? Kan du få mer än 4% avkastning på att spara samma krona som hade kostat dig 4 % att inte amortera så vinner du på att spara kronan. Kan du inte det så ska du amortera. Det är allt du behöver utgå ifrån, punkt. /Banktant
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Amortera eller spara samma peng? Vart får du bäst avkastning för samma krona? Kan du få mer än 4% avkastning på att spara samma krona som hade kostat dig 4 % att inte amortera så vinner du på att spara kronan. Kan du inte det så ska du amortera. Det är allt du behöver utgå ifrån, punkt. /Banktant
 
  • Gilla
Broker
  • Laddar…
J Jinglan skrev:
Nu är jag gammal i gården, aldrig amorterat, inte ens när jag var i 30årsåldern, nu 73 år, jag ser det som en hyra till banken. Ska jag amortera ner mina lån så måste jag bli 150 år. Så lever på med filosofin, räntan går upp och ner, i dagsläget dyrt, imorgon vet du ingenting om
Varför skall man betala hyra till banken på sitt eget hus ? Konstig ide.
 
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Sluta amortera och börja investera pengarna istället förslår jag.
Om ni vet att ni ska bo kvar även efter pension kan det vara värt att amortera mer, för att bo billigt som pensionär. Men är ni osäkra är ju avkastningen bättre på investeringar.
Det går ju också att sälja av vinsten från investeringarna och amortera den en gång om året.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
Varför skall man betala hyra till banken på sitt eget hus ? Konstig ide.
Alla med bolån gör det. Ränta är inget annat än kostnaden för att hyra kapital.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Broker skrev:
Var med svarta torsdagen. Köpte på mig rejält i botten och var ikapp på 4 månader.
Den svarta torsdagen inträffade för 95 år sen, möjligt att du @Broker levde då, men jag betvivlar starkt att du var gammal nog att handla på börsen.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Att amortera lån är alltid sunt så sluta att amortera skulle jag inte rekommendera men minska kan vara bra/ok (beroende på situation).
Det handlar ju om hur riskbenägen man är och vilket tidsperspektiv du har.

Amortera är typ som en räntefond, du vet vad du får.
Indexfonder (eller en mix av fonder) vet du inte vad du får men det följer marknaden i stort men kan gå ner en period.

Jag hade nog testat med nuvarande amorteringsbelopp på 50% till amortering och 50% i indexfonder på ett ISK, kör i 6-12 mån och utvärdera hur det blev.

Skulle inte råda till 0% amortering
 
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad. Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det? Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra. Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre. Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Krilleman Krilleman skrev:
Amortering är sann.

Sparande i indexfonder är?
Även oavsett <50%

Risken med att aldrig göra sig skuldfri är att pengarna landar på annat (fel) ställe...

Människan är svag så resor/bilar/osv går alltid före tack vare att det "ska se bra ut" i dagens samhälle.

För man "måste" ju ha en fin bil på uppfarten... Trots att det inte är "din"?!

Mitt råd = alltid:
Amortera!

Spendera endast pengar som är dina, på riktigt.

Konstigt nog har jag kommit ruskigt långt på detta sättet.
Köpt dyra bilar kontant till säljares stora förvåning...
Visst är det lite annorlunda?

Men dock sant.

Prova på, det tar år att kunna, men ack så trevligt att äga det man har hemma.
Börsen har historiskt gått 7% plus. Historiskt är inte samma som framtid men klart stor chans att det fortsätter så.
Tänk också på att det är svårt att få lån efter pension, även om man har en obelånad kåk för 5 miljoner.
Så förutom att du troligen får mer pengar på börsen så har du pengar som inte är låsta i bostaden.
Så har jag gjort 🙂
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
 
  • Gilla
Anna-Karin L Berglund och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Varför blandar du ekonomiskt värde med värden av helt andra mått, tak över huvudet som du skriver? Tråden handlar om ekonomiskt värde.
Så du menar att "tak över huvudet" inte har ett ekonomiskt värde? Hur fredsskadad får man bli?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Idag kan man låna till runt 4% ränta och troligtvis kommer räntan gå ner. Kolla upp t ex Folksam Liv alt Skandia. De har idag en återbäringsränta på 8%. Enda kruxet är att man låser in pengarna i 5 år med en stafflad skala för uttagsavgifter som minskar år för år(inga jättebelopp). Jag har varit med länge och kan ta ut pengarna på 1 vecka utan avgift. Har lånat upp max och lite till och skär emellan runt 4%. Folk kommer såklart tjafsa emot men jag hävdar att detta är en säker investering. Läs på om bl a konsolideringsgrad. Kommande månatliga uppdatering räknar jag med dryga 30.000 i avkastning för juli månad.

https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2024/07/01/folksam-hojer-aterbaringsrantan-till-atta-procent/

Alla gör sina egna val men jag är oerhört nöjd med att INTE amortera. Money never sleeps.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J Jinglan skrev:
Du får inga lån som pensionär, åldersdiskriminering
Jag fick. 1 - 0 till mig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag (givetvis som familj) sålde bostaden 2021, precis innan det "vände" på bostadsmarknaden räntemässigt. Ruskig röta med slutpriset i åtanke spännande nog.

Runt 2018 ringde jag min bank och höjde min amortering för att jag önskade vara skuldfri innan jag var 50 år fyllda.

Då fick jag svaret i kundtjänst när jag ville höja amorteringen att det "var INGEN som önskade detta".

Tuff luck, sa jag. Men JAG vill öka min amortering trots kundtjänst som motade detta in i det sitsta.

Skräll? NEJ, banker tjänar pengar på att låna ut pengar.
Enkel matematik som få verkar förstå konstigt nog.

Amortera mera är vägen att gå enligt mig. 👍👍
Men jag är inte ekonom, jag är bara en simpel röris....

Men ingen vet var ni är om tio år.
Har ni då amorterat MER så är det enkom positivt.

För att komma åter OT så skulle jag ALDRIG råda dig att sluta amortera helt, du bör således ÖKA din amortering om du har möjlighet då den dagen du är skuldfri kommer fortare.

Och vad sa sossarnas vise man Göran P?
De som är satt i skuld är aldrig...

[bild]
“Men ingen vet var ni är om tio år.
Har ni då amorterat MER så är det enkom positivt.”

Det är ju att förnekla det hela väldigt mycket anser jag. Om de hade kunnat få en bättre avkastning på att investera pengarna så vore det väl inte enkom positivt om de använt de till att amortera. Eller om de hade behövt pengarna till annat; och då hade behövt låna till en högre ränta exempelvis. Jag anser att det inte är så enkelt utan det är många parametrar som avgör huruvida det är positivt eller negativt.
 
B
Krilleman Krilleman skrev:
Jag (givetvis som familj) sålde bostaden 2021, precis innan det "vände" på bostadsmarknaden räntemässigt. Ruskig röta med slutpriset i åtanke spännande nog.

Runt 2018 ringde jag min bank och höjde min amortering för att jag önskade vara skuldfri innan jag var 50 år fyllda.

Då fick jag svaret i kundtjänst när jag ville höja amorteringen att det "var INGEN som önskade detta".

Tuff luck, sa jag. Men JAG vill öka min amortering trots kundtjänst som motade detta in i det sitsta.

Skräll? NEJ, banker tjänar pengar på att låna ut pengar.
Enkel matematik som få verkar förstå konstigt nog.

Amortera mera är vägen att gå enligt mig. 👍👍
Men jag är inte ekonom, jag är bara en simpel röris....

Men ingen vet var ni är om tio år.
Har ni då amorterat MER så är det enkom positivt.

För att komma åter OT så skulle jag ALDRIG råda dig att sluta amortera helt, du bör således ÖKA din amortering om du har möjlighet då den dagen du är skuldfri kommer fortare.

Och vad sa sossarnas vise man Göran P?
De som är satt i skuld är aldrig...

[bild]
❤️ Det var Gunnar Sträng som myntade uttrycket ”Den som är i skuld, är inte fri@
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
sysmali
Intet Intet skrev:
Jag fick. 1 - 0 till mig.
Amorterar du på det lånet?
 
sysmali
B Byggahus48 skrev:
❤️ Det var Gunnar Sträng som myntade uttrycket ”Den som är i skuld, är inte fri@
Trodde det var Ernst Wigforss som myntade det uttrycket.

Edit: https://sv.wikiquote.org/wiki/Ernst_Wigforss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.