Maria T
tensiden tensiden skrev:
Gaaaaaaaahh! Jobbade i potatislandet för ett par dagar sedan och blev biten av lite insekter. Oklart vilka, men ena benet svullnade upp såpass att jag tagit full dos smärtstillande för att kunna fungera och det är fortfarande rejält svullet. Idag skrek jag inte av smärta när jag klev upp på morgonen i alla fall, så det går åt rätt håll, även om jag fortfarande är rödlila från foten och upp över smalbenet.

Jäkla muterade importmyggor eller nåt. Kände eller såg inget annat än småmygg och någon enstaka broms som jag slog ihjäl.
Usch, och givetvis Gaaaaahh!

Min bättre hälft har alltid reagerat mycket på olika insektsbett - på mig kliar det i några timmar och syns inte efter två dagar; på honom kliar det som vansinnigt i flera dagar och blir som röda, svullna knölar som blir till lila svullna knölar, sen lila fula märken för att försvinna efter 6 månader. Har frågat på vårdcentral om detta, inte helt vanligt men inte heller ovanligt och så länge som andningen inte är påverkad så gör de inget.
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Usch, och givetvis Gaaaaahh!

Min bättre hälft har alltid reagerat mycket på olika insektsbett - på mig kliar det i några timmar och syns inte efter två dagar; på honom kliar det som vansinnigt i flera dagar och blir som röda, svullna knölar som blir till lila svullna knölar, sen lila fula märken för att försvinna efter 6 månader. Har frågat på vårdcentral om detta, inte helt vanligt men inte heller ovanligt och så länge som andningen inte är påverkad så gör de inget.
Nä, tänkte det själv, så har inte ens försökt kontakta vården.
Brukar inte reagera så här, så jag hoppas det är tillfällig glitch i systemet och inte den nya standard som gäller vid insektsbett framåt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
En sak jag märkt vad gäller insektsbett och framförallt myggbett är att histamin minskar klåda och sveda. Så prova allergimedicin, t.ex Loratadin.

En tablett om dan under pollen- (och mygg)-säsongen lindrar inte bara pollenbesvär utan också myggbettsbesvär. Man undviker såklart inte att bli myggbiten men det infernaliska kliandet och påföljande GAAAAH! slipper man.
 
  • Gilla
annsofian och 9 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
En sak jag märkt vad gäller insektsbett och framförallt myggbett är att histamin minskar klåda och sveda. Så prova allergimedicin, t.ex Loratadin.

En tablett om dan under pollen- (och mygg)-säsongen lindrar inte bara pollenbesvär utan också myggbettsbesvär. Man undviker såklart inte att bli myggbiten men det infernaliska kliandet och påföljande GAAAAH! slipper man.
Som mer eller mindre allergisk mot all man normalt sett inte äter så går jag på antihistaminer sommaren genom, tack pollen!, det har dock fördelen att jag slipper att myggbetten blir för djävliga.

För egen del biter bara ebastin på pollenallergi, men loratadin/desloratadin funkar bra mot pälsdjursallergi.
 
Keiller Keiller skrev:
En sak jag märkt vad gäller insektsbett och framförallt myggbett är att histamin minskar klåda och sveda. Så prova allergimedicin, t.ex Loratadin.

En tablett om dan under pollen- (och mygg)-säsongen lindrar inte bara pollenbesvär utan också myggbettsbesvär. Man undviker såklart inte att bli myggbiten men det infernaliska kliandet och påföljande GAAAAH! slipper man.
Ett tipps om inte antihistaminet funkar tillräckligt bra är att dela upp dosen till 2 ggr per dag, minskar toppkoncentrationen (vilken riskerar medföra trötthet) men ökar lägstakoncentrationen så den aldrig underskrider effektgränsen.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
4774
Maria T Maria T skrev:
Usch, och givetvis Gaaaaahh!

Min bättre hälft har alltid reagerat mycket på olika insektsbett - på mig kliar det i några timmar och syns inte efter två dagar; på honom kliar det som vansinnigt i flera dagar och blir som röda, svullna knölar som blir till lila svullna knölar, sen lila fula märken för att försvinna efter 6 månader. Har frågat på vårdcentral om detta, inte helt vanligt men inte heller ovanligt och så länge som andningen inte är påverkad så gör de inget.
Samma med min make men i hans fall så tror jag att det är för att han kliar så det blöder, varpå såret blir inflammerat och det är det som är bulan. Fläcken som blir kvar är döda immunceller som kämpat med att hålla inflammationen nere. Passeras sedan ut via lymfsystemet
 
4774
13th Marine 13th Marine skrev:
Som mer eller mindre allergisk mot all man normalt sett inte äter så går jag på antihistaminer sommaren genom, tack pollen!, det har dock fördelen att jag slipper att myggbetten blir för djävliga.

För egen del biter bara ebastin på pollenallergi, men loratadin/desloratadin funkar bra mot pälsdjursallergi.
Jag får kortisoninjektioner var tredje månad för att få allergin att dämpa sig. Annars har jag adrenalin sprutor hemma att ta till när det blir som värst. Tycker att det fungerar över förväntan. Bara ett litet tips.
 
Det är de äldre typerna som också ger trötthet som dämpar klåda.
De moderna antihistaminerna är inte bra mot klåda.

Jag tyckte dock att borra några ventilationshål i mitt avtagbara ”plastgips” (ortos) var effektivare än någon tablett. 😱
 
  • Gilla
Hankr
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är de äldre typerna som också ger trötthet som dämpar klåda.
De moderna antihistaminerna är inte bra mot klåda.

Jag tyckte dock att borra några ventilationshål i mitt avtagbara ”plastgips” (ortos) var effektivare än någon tablett. 😱
Det beror på vilken typ av klåda 😉 De gamla antihistaminerna tar sig in i hjärnan och verkar där, typ åkmedicin men ger dåsighet som bieffekt. De nya har tar sig inte in i hjärnan i alls lika hög grad och kan därför användas mot allergi (verkar lokalt) utan att ge trötthet i samma utsträckning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
4774
GAAAAHHHH för tangentbord som själv väljer det den tycker 😜
 
H hapazard skrev:
Det beror på vilken typ av klåda 😉 De gamla antihistaminerna tar sig in i hjärnan och verkar där, typ åkmedicin men ger dåsighet som bieffekt. De nya har tar sig inte in i hjärnan i alls lika hög grad och kan därför användas mot allergi (verkar lokalt) utan att ge trötthet i samma utsträckning.
Intressant. Jag tror det var cetirizin och desloratadin jag fick prova.
Omöjligt att mygg orsakat min klåda. 😀
 
H hapazard skrev:
Det beror på vilken typ av klåda 😉 De gamla antihistaminerna tar sig in i hjärnan och verkar där, typ åkmedicin men ger dåsighet som bieffekt. De nya har tar sig inte in i hjärnan i alls lika hög grad och kan därför användas mot allergi (verkar lokalt) utan att ge trötthet i samma utsträckning.
Hej. Jag märker av problem med allergier.
Vad är detta för "nya och gamla" tabletter det talas om, har dessa något namn eller är det på recept?

Vilka skulle du "rekommendera"?
 
GAAAAHHH.
Laddade upp en WIFI padda, batteriet verkar bra trots att den är 8 år och inte använts på flera år, tänkte ha den i båten till sjökortet/Skippo, det är ju bara dela nät med telefonen.
Då visar det sig att skiten inte har GPS 😡
 
  • Ledsen
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHH.
Laddade upp en WIFI padda, batteriet verkar bra trots att den är 8 år och inte använts på flera år, tänkte ha den i båten till sjökortet/Skippo, det är ju bara dela nät med telefonen.
Då visar det sig att skiten inte har GPS 😡
Kan du inte använda den för sjökort och på något sätt dela telefonens position med den, så att du ser telefonens position alltså…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.