4774
Vilken snäll make frun har 😄. På västkusten vet jag att de är vanliga sedan länge men, precis som ni, så har jag inte sett någon i Stockholmsområdet eller kust.
Men nu lär nog "alla" skaffa en hahaha
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
U
Har påbörjat bygget av två till odlingslådor. Återbrukar gamla väggar från huset. Byggarbetsplats med två odlingslådor under uppförande, återanvänder gamla husväggar. Verktyg och material syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Det kanske är västkustskt, man ser dom lite här och var nu. Jag har ännu inte sett någon hemmavid, i Stockholmstrakten.
Fru Höghus önskade sig en i present, och jag kompletterade med solcellsslinga från Kjell.

/Höghus
Kan vara så, att det är vanligare att göra en fyr till sin egen trädgård om en bor på västkusten.
Har inte räknat antal fyrar på östkusten, men det finns väl bra antal även här; även Vänern och Vättern har fyrar.

Eftersom min salig farfars far gick och dog, drunknade, efter att ha tänt en fyr här på ostkusten, så kanske jag kan komma undan med ett litet monument/fundament?
---funderar vidare...
 
  • Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
4774
Maria T Maria T skrev:
Kan vara så, att det är vanligare att göra en fyr till sin egen trädgård om en bor på västkusten.
Har inte räknat antal fyrar på östkusten, men det finns väl bra antal även här; även Vänern och Vättern har fyrar.

Eftersom min salig farfars far gick och dog, drunknade, efter att ha tänt en fyr här på ostkusten, så kanske jag kan komma undan med ett litet monument/fundament?
---funderar vidare...
Självklart ska du göra det ❤️. Var det Landsort fyr? Jag älskar att vandra runt på sjömans kyrkogården på Torö och läsa alla namn och skänka dem en varm tanke.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maria T
4774 4774 skrev:
Självklart ska du göra det ❤️. Var det Landsort fyr? Jag älskar att vandra runt på sjömans kyrkogården på Torö och läsa alla namn och skänka dem en varm tanke.
Nej, det var en annan fyr utanför Dalarö som inte längre finns, men på Torö föddes min farfar och jag besöker ibland kyrkogården där, den är fin. Tack för din tanke! Min farbror var som ung på Pater Noster (fel kust, jag vet) men den är ju udda och ståtlig. Så mycket att fundera över, haha.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
S
Sådde gräs (Granngården slottspark) för 10 dagar sen och åkte bort efter 2 dagar. Spännande att se nu 7 dagar senare om regnvattentanken sinat för snabbt, om gråsparvarna ätit upp världens dyraste fågelmat och om alla som säger att man inte ska så gräs i juli har rätt.

Det ekade i min regnvattentank på 3000 liter men det har grott i alla fall.

En gräsmatta med nygrädd frö sådd, delvis täckt av grodd. En trädgårdsslang och en vattenspridare ligger på mattan som är inramad av en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nysådd gräsmatta med groende gräs efter 10 dagar, några fallna frukter utspridda och en vattenspridare kopplad till en slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag börjat fundera på en robotklippare. Ve och fasa, täckodlingen är i fara!
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
4774
Maria T Maria T skrev:
Nej, det var en annan fyr utanför Dalarö som inte längre finns, men på Torö föddes min farfar och jag besöker ibland kyrkogården där, den är fin. Tack för din tanke! Min farbror var som ung på Pater Noster (fel kust, jag vet) men den är ju udda och ståtlig. Så mycket att fundera över, haha.
Menar du kyrkogården vid kyrkan så är det där gubben och jag gifte oss 😀
 
S
4774 4774 skrev:
Menar du kyrkogården vid kyrkan så är det där gubben och jag gifte oss 😀
Det var alltså där du valde fel make. 😂
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
4774
S sinuslinus skrev:
Sådde gräs (Granngården slottspark) för 10 dagar sen och åkte bort efter 2 dagar. Spännande att se nu 7 dagar senare om regnvattentanken sinat för snabbt, om gråsparvarna ätit upp världens dyraste fågelmat och om alla som säger att man inte ska så gräs i juli har rätt.

Det ekade i min regnvattentank på 3000 liter men det har grott i alla fall.

[bild]
[bild]

Nu har jag börjat fundera på en robotklippare. Ve och fasa, täckodlingen är i fara!
Har själv sått granngården slottspark och kan ärligt säga att värre frön är svårt att hitta om man är ute efter ett snabbt resultat oavsett årstid. Varför man inte ska så gräs i juli vet jag inte. Jag har odlat gräs i november så väl som juli och alla månader däremellan och det jag vet är bara att vattna dagligen och köp de billigaste gräsfrön du kan finna och det växer så det knakar om det. Kan imorgon ge dig jämförelser foton om du vill. Men slottspark blir bättre med åren bara man ger mattan lite extra gödsel, stroller och vatten så är det ett slitstarkt gräs efter ca 2 år.
 
4774
S sinuslinus skrev:
Det var alltså där du valde fel make. 😂
Hahaha nä då, han står ju ut med mig 😂
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
4774 4774 skrev:
Hahaha nä då, han står ju ut med mig 😂
Han bygger bara inga fyrar.😆👍

Förövrigt så väljer man Slottspark för att det inte ska växa så det knakar eftersom det inte är något rajgräs i.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Har själv sått granngården slottspark och kan ärligt säga att värre frön är svårt att hitta om man är ute efter ett snabbt resultat oavsett årstid. Varför man inte ska så gräs i juli vet jag inte. Jag har odlat gräs i november så väl som juli och alla månader däremellan och det jag vet är bara att vattna dagligen och köp de billigaste gräsfrön du kan finna och det växer så det knakar om det. Kan imorgon ge dig jämförelser foton om du vill. Men slottspark blir bättre med åren bara man ger mattan lite extra gödsel, stroller och vatten så är det ett slitstarkt gräs efter ca 2 år.
Billiga fröblandningar har mycket rajgräs som är ettårigt. Det blir grönt snabbt men hindrar också de fleråriga gräset och det speciellt i de mängderna som är i de billiga blandningarna. En viss inblandning kan vara bra för att skapa skugga och mata djurlivet I jorden.

Att så gräs i juli innebär värme och torka de flesta åren och man når lätt temperaturer som inte är inom det bästa området för gräs att gro och växa. Sår man på hösten får man mer nederbörd och betydligt längre tid för gräset att få djupare rötter som klarar både torka och värne. Att vattna och gödsla en gräsmatta i onödan är bortkastade tid och pengar och man "tjänar" inte in så mycket tid eftersom förhållandena är sämre. Att gödsla en nyettablerad gräsmatta är iofs oftast alltid bortkastat då det inte finns tillräckligt med gräs som tar upp kvävet/kvövet som redan finns i jorden räcker för gräs.
Med det sagt så har jag i år slängt ut gräsfrö när snön försvann (långt från 12 grader i jorden). och i mitten av juni för att täcka en installation av fiber. Det med tanken att det är bättre än inget men då har jag bara vattnat några få gånger och paketet ska ändå förbrukas inom några år så jag kan stödså både i höst och till våren istället flr att slönga det. Min ursprungliga plan att sätta vårlökar längs med hela sträckan blev nerröstad.
.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Z z_bumbi skrev:
Billiga fröblandningar har mycket rajgräs som är ettårigt. Det blir grönt snabbt men hindrar också de fleråriga gräset och det speciellt i de mängderna som är i de billiga blandningarna. En viss inblandning kan vara bra för att skapa skugga och mata djurlivet I jorden.

Att så gräs i juli innebär värme och torka de flesta åren och man når lätt temperaturer som inte är inom det bästa området för gräs att gro och växa. Sår man på hösten får man mer nederbörd och betydligt längre tid för gräset att få djupare rötter som klarar både torka och värne. Att vattna och gödsla en gräsmatta i onödan är bortkastade tid och pengar och man "tjänar" inte in så mycket tid eftersom förhållandena är sämre. Att gödsla en nyettablerad gräsmatta är iofs oftast alltid bortkastat då det inte finns tillräckligt med gräs som tar upp kvävet/kvövet som redan finns i jorden räcker för gräs.
Med det sagt så har jag i år slängt ut gräsfrö när snön försvann (långt från 12 grader i jorden). och i mitten av juni för att täcka en installation av fiber. Det med tanken att det är bättre än inget men då har jag bara vattnat några få gånger och paketet ska ändå förbrukas inom några år så jag kan stödså både i höst och till våren istället flr att slönga det. Min ursprungliga plan att sätta vårlökar längs med hela sträckan blev nerröstad.
.
Vi har den obeskrivliga turen att ha morän jord så vattna behöver jag bara göra precis i början förutom om det är 30+ i en vecka dygnet runt.
Sand använder jag aldrig men det fungerar bra ändå. Använder inte heller något annat än ren mekanisk borttagande av "ogräs) men just maskrosor har vi gett upp och lärt oss uppskatta med sina solgula blommor. Hagen tvärs över vägen är full av dem så såvida inte hästägarna gör något åt det så kommer det alltid att spridas till oss.

Vad synd, det hade ju varit ljuvligt till våren, ett hav av blommor men kanske inte så roligt att titta på när vårlökarna blommat ut. Jag har 8 stora gräsmattor i olika nivåer varav 3 gör jag sommaräng av genom att bara sprida ut någon ängsblandning på dem, vattna rejält 1 gång till våra insekters lycka. Är ett evigt surr här, nästan så att jag varje sommar får surr tinnitus hahaha 😄
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
4774
S sinuslinus skrev:
Han bygger bara inga fyrar.😆👍

Förövrigt så väljer man Slottspark för att det inte ska växa så det knakar eftersom det inte är något rajgräs i.
Har aldrig märkt av något rajgräs överhuvudtaget. Kör på granngårdens gräsfrö och jord från trädgårdskomposterna och det växer så det knakar och sprider sig utmärkt. Ffra är det inte kinkigt 😄. Men rajgräs nej aldrig.
 
4774
S sinuslinus skrev:
Han bygger bara inga fyrar.😆👍

Förövrigt så väljer man Slottspark för att det inte ska växa så det knakar eftersom det inte är något rajgräs i.
Tycker inte att slottspark växer alls knappt och blir inte, här iaf, bättre eller mer växtduglig medans gräsfrö gör det. Utan rajgräs.
Men allt är upp till förutsättningarna på just sin egna gräsmatta antar jag. Här fungerar gräsfö men inte slottspark. För insekterna gör jag sommaräng av tre gräsmattor där jag ställer ut fat med vatten och lägger några småstenar i mitten så att även de minsta ska kunna dricka utan att blöta ner vingarna och drunkna. Gör iofs mycket mer än det för allt som lever här, året runt. 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.