Hej gott folk!

Går i tankarna att investera i ett elverk då vi ofta får strömavbrott, ibland har vi stått utan i några dygn och med tanke på världsbilden så känns det som att detta riskerar att bli mer frekvent. Drömmen är ett inverter dieselverk runt 6kw, men jag har ingen lust att sova på soffan på obestämd tid.

Så.. När man nu läser på de billigare bensindrivna alternativen som en backup till det nödvändigaste: cirkpump(vedpanna), kyl/frysboxar, vattenpump och viss belysning mm. Så står det "ej lämplig för datorer och annan känslig elektronik"

Men vad är exakt "annan känslig elektronik"?
Är det allt som har ett kretskort i sig eller finns det någon beräkning/punktlista på prylar som klassas som känsliga?

Min plan är att dra en separat el-slinga i huset som bara går till elverket med ex. röda eluttag som strategiskt placeras ut. I pannrummet, ett i köket, garaget vid frysboxarna etc. Tror vattenpumpen kommer behöva ett eget elverk då den har en stor 3-fas motor som försörjer 2 gårdar med vatten..

I dagsläget har en elektriker hjälpt mig att få en stickpropp till cirkpumpen i vedpannan så jag kan driva den med ett bilbatteri och växelriktare på vintern när strömmen går, det klarar unfefär ett dygn. Men hur skulle en cirkpump må av ett no-name elverk?

Kom gärna med tips eller andra idéer om det finns andra bra alternativ eller om min idé med separata el-slingan anses vara vanvettig 🤠
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Det har väl med vågformen att göra. Elnätet leverar en sinusvåg, men vissa elverk ger närmast en fyrkantsvåg. Och vissa prylar trivs inte med en fyrkantsvåg.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det har väl med vågformen att göra. Elnätet leverar en sinusvåg, men vissa elverk ger närmast en fyrkantsvåg. Och vissa prylar trivs inte med en fyrkantsvåg.
Ja. Men det borde inte vara något problem för känslig elektronik med switchade nätaggregat tycker jag.

Men bara att göra en förteckning, värmepannan är väl det dyraste men i detta fall med enklare 1-fasverk vill man driva lite belysning och router samt kyl-frys?
Bäst blir att införskaffa ett ordentligt elverk, kanske militären har något att sälja?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag hade gjort antagandet att motorer och liknande går fint men kretskort med processorer minnen klocka mm funkar dåligt.
 
Det viktigaste är att du kollar hur den elektronik du tänkt koppla till elverket strömförörjs dvs vilken typ av nätdel de har. Är det en switchad nätdel, som de flesta datorer tex har så funkar det bra på en dålig sinusvåg då nätdelen ändå "hackar sönder" nätspänningen till den spänning som elektroniken behöver.

Alternativt skaffar du ett elverk med en ren och fin sinusvåg.
 
  • Gilla
dombacksmarkssmåbruk
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det har väl med vågformen att göra. Elnätet leverar en sinusvåg, men vissa elverk ger närmast en fyrkantsvåg. Och vissa prylar trivs inte med en fyrkantsvåg.
Nja, det är väl batteri-invertrar med modifierad sinus du tänker på, ett elverk har ju en roterande generator så det borde bli hyfsad sinus.

Jag har faktiskt undrat varför känslig elektronik avsedd för acdrift skulle ha problem med detta.
Kan det ha att göra med frekvensstabiliteten kanske ?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Jag tror att det till stor del är en brasklapp och möjligen för att få folk att köpa de dyrare inverterelverken i stället.

Något som potentiellt är farligt är transienter. Alltså plötsliga förändringar. Till exempel en värmare av något slag som har en termostat. Vattenkokare, elradiator, ugn till exempel. Vattenpump är en annan kandidat. När en sådan stor last slår ifrån kommer induktansen i generatorn att ge en spik med hög spänning. Ju större skillnaden är i last före och efter, desto högre blir spänningen. Ett typexempel vore att endast två laster är inkopplade. Den ena en vattenkokare och den andra en mobilladdare. Då finns en risk att mobilladdaren skadas när vattenkokaren slår ifrån.

Det finns billigare sätt att skydda sig mot detta än att köpa ett inverterelverk. Man kan montera varistorer och X-kondensatorer som dämpar dessa spikar.

När det kommer till vilka prylar som kan ta skada av transienterna är det apparater som har halvledare kopplade mot nätet. Typiskt likriktaren i en switchande spänningsomvandlare som finns i snart sagt alla apparater. Men ofta finns det redan varistorer och transientskydd i dem.
 
  • Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Hej gott folk!

Går i tankarna att investera i ett elverk då vi ofta får strömavbrott, ibland har vi stått utan i några dygn och med tanke på världsbilden så känns det som att detta riskerar att bli mer frekvent. Drömmen är ett inverter dieselverk runt 6kw, men jag har ingen lust att sova på soffan på obestämd tid.

Så.. När man nu läser på de billigare bensindrivna alternativen som en backup till det nödvändigaste: cirkpump(vedpanna), kyl/frysboxar, vattenpump och viss belysning mm. Så står det "ej lämplig för datorer och annan känslig elektronik"

Men vad är exakt "annan känslig elektronik"?
Är det allt som har ett kretskort i sig eller finns det någon beräkning/punktlista på prylar som klassas som känsliga?

Min plan är att dra en separat el-slinga i huset som bara går till elverket med ex. röda eluttag som strategiskt placeras ut. I pannrummet, ett i köket, garaget vid frysboxarna etc. Tror vattenpumpen kommer behöva ett eget elverk då den har en stor 3-fas motor som försörjer 2 gårdar med vatten..

I dagsläget har en elektriker hjälpt mig att få en stickpropp till cirkpumpen i vedpannan så jag kan driva den med ett bilbatteri och växelriktare på vintern när strömmen går, det klarar unfefär ett dygn. Men hur skulle en cirkpump må av ett no-name elverk?

Kom gärna med tips eller andra idéer om det finns andra bra alternativ eller om min idé med separata el-slingan anses vara vanvettig 🤠
Hej dombacksmarkssmåbruk

Så här skriver man bland annat om elverket Cocraft HG 3000

”Ej lämpligt för elektronisk utrustning
Det bensindrivna elverket Cocraft HG 3000 har ingen ren sinusvåg och bör ej användas med elektronisk utrustning som är känslig, exempelvis mobiltelefon, laptop och moderna vitvaror med display."
https://www.clasohlson.com/se/Elver...tiGbPWjKdEnsAZ0C1yZb5XMc3j2XyZVhoC5YEQAvD_BwE

Orsaken till uppmaningen "ej lämplig för datorer och annan känslig elektronik" gällande en roterande elgenerator i ett bränsledrivet elverk beror nog delvis på en missuppfattning.

Jag tror inte att det främst är dålig kurvform från elverket som kan vara problemet. Utan problemet var snarare att tidiga nätdelar utan switchad elektronik och Power factor correction (PFC) kunde, genom sin fasförskjutning kunde generera kapacitiv magnetiseringsström till generatorn (som den behöver för att generera spänning) och att den normala regulatorn för magnetisering då tappade kontrollen och utspänningen steg till dess generatorn järnkretsar mättades.

Power Factor Correction (PFC)
https://www.monolithicpower.com/en/learning/resources/power-factor-correction

Energitekniska System Synkronmaskinen
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.fs.isy.liu.se/Edu/Courses/TSFS11/OH/OH-10-TSFS11.pdf


Naturligtvis så kan transienter uppstå i ett svagt reservkraftnät t.ex. vid in och urkoppling av apparater eller från switchkretsarna. Därför så bör man alltid tänka sig för vad man och hur man ansluter utrustning i ett reservkraftnät.

Jag håller själv på att studera reservkraftdrift gällande mitt eget hus och i den tråden har jag bland annat tagit upp det du beskriver.

Se här; https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-10#post-4051986

Och här; https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-9#post-4051898
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bra svar! Så då är det fritt fram med vilket elverk somhelst till även känslig elekronik alltså?
 
D Dilato skrev:
Nja, det är väl batteri-invertrar med modifierad sinus du tänker på, ett elverk har ju en roterande generator så det borde bli hyfsad sinus.

Jag har faktiskt undrat varför känslig elektronik avsedd för acdrift skulle ha problem med detta.
Kan det ha att göra med frekvensstabiliteten kanske ?
Japp, du har rätt, det var nog dom jag tänkte på!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Bra svar! Så då är det fritt fram med vilket elverk somhelst till även känslig elekronik alltså?
Hej Dan1891

Det har i alla fall inte jag skrivit.

Jag har försökt förklara vad man rimligen menar när man varnar för "känslig elektronik" i samband med elverk.

Om du läser det jag skrivit så har jag har försökt förklara att reservkraft är svårare än vanlig eldrift och man bör lära sig hur den utrustning man avser att använda vid strömavbrott fungerar tillsammans i god tid innan strömavbrottet sker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Fram till för några år sedan brukade billiga UPS:er för reservkraft till datorer ha vad de kallade modifierad sinus vilket är obetydligt bättre än fyrkantsvåg. Vidare brukar prylar switchande spänningsomvandlare vara godkända för 50-60 Hz. Så vi kan vara ganska säkra på att varierande frekvens och kurvform inte är ett stort problem.

Jag tror inte att det är något tvivel om att ett inverterelverk är bättre än ett som kopplar direkt på generatorn. Men vad blir skillnaden i pris och hur ofta är det strömavbrott? Om det verkligen skulle bli prylar som går sönder så kan man förstöra ganska många mobilladdare innan det kommer upp i skillnaden i kostnad mellan ett elverk med och utan inverter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har man en usel generator och ska ladda telefoner borde man använda DC12v uttaget och telefonladdare för cigarettuttag som i princip alla sådana har.
 
RoTe
När jag bodde på landet hade jag en UPS som tog hand om traktorelverket och därefter matade till datorerna. Vad traktorn hade för elverk vet jag ej men funkade gjorde det.
 
Om vi tänker oss ett elverk som ger ut fyrkantvåg. Så är fyrkantvågen som sådan troligen inte farlig för någon elektronik. Men, den kommer att alstra transienter vid varje switchning, alltså ca 100 ggr per sekund. OM det finns någon spole/transformator inkopplad. Och det finns spolar i de flesta elektroniska apparater.

Sedan är frågan hur känslig elektroniken är för transienter. Ofats finns det skydd/filter som skall skydda mot transienter. Men det finns gränser för vad man kan skydda sig mot, och kvaliteten på skydden varierar kraftigt.

Men jag tvivlar på att billiga elverk ger ut någon ren fyrkantvåg. Det är troligen ingen snygg sinusvåg, men fullt så illa som fyrkantvåg tvivlar jag på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.