H hellem skrev:
Min far har 70 000 i månaden som pensionär och får inte lån
Då får han byta bank.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H hellem skrev:
Min far har 70 000 i månaden som pensionär och får inte lån
Dumpa ett lass med dynga utanför bankkontoret! Värdelös bank,
 
  • Haha
a128
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Ett lån är ett lån. Ju snabbare man betalar av desto bättre. Personlig uppfattning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Vi har inte amortera på 20 år vi ser det som en hyra vi har istället levt bra och det vi har haft över har vi investerat i fonder mm . Allt beror ju på vad man har att röra sig med jag skulle aldrig leva snålt för att kunna amortera, lev i stället
 
  • Gilla
Broker
  • Laddar…
H hellem skrev:
Min far har 70 000 i månaden som pensionär och får inte lån
Finns många parametrar och tar man max pension under få år, blir det t.ex. bara allmän pension kvar.
Eller att man redan är hårt belånad.
Kanske har betalningsanmärkning, varit hos kronofogden, etc.
 
A AndersS skrev:
Finns många parametrar och tar man max pension under få år, blir det t.ex. bara allmän pension kvar.
Eller att man redan är hårt belånad.
Kanske har betalningsanmärkning, varit hos kronofogden, etc.
Ingen betalningsanmärkning, innte överdrivet belånad. Han behöver tekniskt sett inte låna, tror det är det som gör att de inte vill låna ut mer.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag (givetvis som familj) sålde bostaden 2021, precis innan det "vände" på bostadsmarknaden räntemässigt. Ruskig röta med slutpriset i åtanke spännande nog.

Runt 2018 ringde jag min bank och höjde min amortering för att jag önskade vara skuldfri innan jag var 50 år fyllda.

Då fick jag svaret i kundtjänst när jag ville höja amorteringen att det "var INGEN som önskade detta".

Tuff luck, sa jag. Men JAG vill öka min amortering trots kundtjänst som motade detta in i det sitsta.

Skräll? NEJ, banker tjänar pengar på att låna ut pengar.
Enkel matematik som få verkar förstå konstigt nog.

Amortera mera är vägen att gå enligt mig. 👍👍
Men jag är inte ekonom, jag är bara en simpel röris....

Men ingen vet var ni är om tio år.
Har ni då amorterat MER så är det enkom positivt.

För att komma åter OT så skulle jag ALDRIG råda dig att sluta amortera helt, du bör således ÖKA din amortering om du har möjlighet då den dagen du är skuldfri kommer fortare.

Och vad sa sossarnas vise man Göran P?
De som är satt i skuld är aldrig...

[bild]
Håll dina Sosse rosor till ett annat forum. Här diskuteras amortering kontra investering. Jag kan lösa min egna lån kontant idag men inser vilket trådskaparen också börjat inse att det är idiotiskt att amortera när man kommit under 50% i belåning. Om du lägger pengarna på några breda fonder istället så har du en avkastning på i snitt 9-10% om året med mycket låg skatt på ISK. Din ränta är runt 4% Och avdragsgill med 30%. Med minsta kunskap i matematik så inser man att man inte skall amortera mera. Sedan tillkommer ränta på ränta effekten där du då dubblar dina pengar ca vart 8:e år. Är du äldre så blir sedan svårt att få nya lån så för gud skull skippa amorteringen.
 
  • Gilla
mBard och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
vilken annan investering ger en sån trygghet och glädje till familjen som ett egenbyggt och färdig amorterat hus?
Jag tror att det är en rätt låg andel av ärvda hus som faktiskt brukas av någon arvinge. Oftast är nog barnen vuxna med egna familjer och har redan en bostad de är nöjda med. Jag tror de flesta hus som ärvs säljs.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Jag är ingen ekonom, men kan jag göra mig skuldfri utan att offra allt för mycket på vägen så kommer jag göra de. Sen oavsett skuldfri eller inte så kan de vara klokt att amortera eller spara pengar för framtida under håll som målning, underhåll, renovering av kök, badrum m.m. ett minimum på 1 500 Kr till 3 000 Kr/mån tror jag är en vettig nivå.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
H hellem skrev:
Ingen betalningsanmärkning, innte överdrivet belånad. Han behöver tekniskt sett inte låna, tror det är det som gör att de inte vill låna ut mer.
Han får väl ställa frågan till banken vad orsaken är, för du vet det inte heller. Det är tyvärr sådant som leder till rykten som sedan inte stämmer.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Likviditet är det som håller fogden borta. Likviditet är kungen. Låga lån är bra, men duger inte den dag likviditeten saknas.

Så jag säger, amortera om ni har god likviditet och vill och låt bli om den riskerar att hamna i svårigheter på en 3-årshorisont om någon plötsligt skulle sakna inkomst.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Mitt första inlägg här 😊
Jag personligen tänker att ett lån på, i ditt exempel 4%, blir överglänst av börsen som har snittat i storleksordningen 8-9% över de senaste 30 åren @. Att spara på börsen innebär såklart en viss risk, men man kommer ”tjäna” mer på börsen än att amortera, enl. mig. Inflationen äter dessutom upp delar av lånen (såklart även en del av sparandet)

Så för mig personligen så är amorteringen ganska oviktig, men då att ha disciplinen att placera motsvarande pengar på ett vettigt sätt.

Allt handlar såklart om vilket läge man är i livet, småbarnsåren är ju tuffa och att spara kan då vara tufft.

Men, amortera mindre men spara då mer i vettig placering är min paroll.

Hoppas du får klarhet i dina frågor och funderingar.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Amorterade för något år sedan på ett lån jag har på en fastighet. Gjorde nu värdering och kom under 50% och dessutom under 4,5* inkomsten. Den amorteringen låg på dryga 7k på månad. När jag tog bort amorteringen så placerade jag 5k på en ai baserad fondplacerings tjänst. På 1,5 år så har jag 124000 på det kontot. Kan då ta ut pengarna och lägga in dom i lånet och där mer amorterat bättre än vad jag skulle gjort på banken och ändå lagt in mindre stålar.
Bra sida att läsa mera om hur ni skall göra är på RikaTillsammans.se
Jag har följt dem i flera år och de beskriver väl hur de tänker och vad man kan förvänta sig för resultat
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag (givetvis som familj) sålde bostaden 2021, precis innan det "vände" på bostadsmarknaden räntemässigt. Ruskig röta med slutpriset i åtanke spännande nog.

Runt 2018 ringde jag min bank och höjde min amortering för att jag önskade vara skuldfri innan jag var 50 år fyllda.

Då fick jag svaret i kundtjänst när jag ville höja amorteringen att det "var INGEN som önskade detta".

Tuff luck, sa jag. Men JAG vill öka min amortering trots kundtjänst som motade detta in i det sitsta.

Skräll? NEJ, banker tjänar pengar på att låna ut pengar.
Enkel matematik som få verkar förstå konstigt nog.

Amortera mera är vägen att gå enligt mig. 👍👍
Men jag är inte ekonom, jag är bara en simpel röris....

Men ingen vet var ni är om tio år.
Har ni då amorterat MER så är det enkom positivt.

För att komma åter OT så skulle jag ALDRIG råda dig att sluta amortera helt, du bör således ÖKA din amortering om du har möjlighet då den dagen du är skuldfri kommer fortare.

Och vad sa sossarnas vise man Göran P?
De som är satt i skuld är aldrig...

[bild]
Jag är 45 och vi köpte precis ett hus(jag har sålt ett mindre) tillsammans med min sambo. Båda vill vara skuldfria vid 60. Vi kommer amortera så mycket vi kan. Glad att det finns andra som tänker som vi.
 
  • Gilla
Norrby1 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
B Broker skrev:
Håll dina Sosse rosor till ett annat forum.
Jag citerade en talare och författare.
Men jag håller inte med denne på något sätt.
Det sved visst för dig dock.

Alla är vi olika, det är ju det som är givande!

Men fortfarande nämner ingen av förespråkarna för att satsa på börsen, något om det negativa i detta förfarandet...

Konstigt va?! 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.