Mitt ögonmått säger mig typ dubbelt så lång och placerad mitt för rutorna. Men har aldrig sett någon IRL och gissar att det även finns sådana som är sidomonterade så man kan köra in med släp.
En elbil av märket Volkswagen laddar vid en Tesla-laddstation, med en annan elbil parkerad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mitt ögonmått säger mig typ dubbelt så lång och placerad mitt för rutorna. Men har aldrig sett någon IRL och gissar att det även finns sådana som är sidomonterade så man kan köra in med släp.
[bild]
Obegripligt att någon kan planera så illa.
Antingen sätta en laddare per ruta eller en på gränsen mellan 2 rutor och med 2 kablar.
Vad är det för tomtar som planerar?
 
Batteribiltomtar 🤣
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Mikael_L
Är på långresa.
Känns iofs ganska skönt att ladda 70 nya friska mil på under 3 minuter vid bensinpumpen.
Dock inte lika trevligt pris/mil.

Åtminstone ganska skönt väder och temperatur idag för att stå och slaska bensin, ibland (andra årstider, eller hällregn) är de tre minuterna en riktig nära döden upplevelse.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Obegripligt att någon kan planera så illa.
Antingen sätta en laddare per ruta eller en på gränsen mellan 2 rutor och med 2 kablar.
Vad är det för tomtar som planerar?
De har en laddstolpe per ruta.

Edit: Förtydligat att det är en stolpe per ruta.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Ok. Och de uppgraderade har då 50 cm längre? För mer än så behövs inte för att den ska räcka till andra sidan.
Nu tycker jag du är optimistisk. Luckan sitter längre fram på min bil, och man ansluter i 90grader från bilen.
Jag skulle säga minst en meter till, troligtvis 1.5m
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, det är inte lätt... 😅

Jag har beställt en Xpeng G9 (nya modellen som kommer nu i september)... Velade länge fram och tillbaka mellan Zeekr, XPeng, BMW och Mercedes men tycker att man får lite mer "lyx" i kineserna och de har en del "kul" som saknas i Europeiska bilarna, även om det sved att lämna en streak på dryga 30 år med tysk bil...
En fransos (eller italienare) skulle jag inte heller köpa... Dock var jag imponerad av Skoda, den kändes gedigen och bra men lite för liten för mina behov.

Xpeng G9 är löjligt bekväm, och då har jag kört både BMW X5 och Mercedes GLE de senaste åren som jag kan jämföra med...
Att sen kinesiska säkerhetstjänsten lyssnar på allt man säger och alla telefonsamtal via bilen får man på köpet! 🙃
Jo det är ju det som är strategin. Grejerna som Kina producerar är inte alltid dåliga. Mycket är ju ordentligt subventionerat och motsvarande av västerländsk tillverkare kan vara dubbelt så dyrt.

Grejer man varken kan montera kamera eller mikrofon i brukar inte vara så subventionerade dock så jag tror du har rätt 😅

Ett exempel jag tänker på ibland är Philips Hue vs Govee (som gör typ samma grejer men kostar hälften). Varenda jävla ledlist Govee tillverkar har en mikrofon i sig för att kunna röststyras. Jo tack, det tror vi alla på....
 
JanneJanne123
K karlmb skrev:
Obegripligt att någon kan planera så illa.
Antingen sätta en laddare per ruta eller en på gränsen mellan 2 rutor och med 2 kablar.
Vad är det för tomtar som planerar?
”Tomtarna” som har planerat planerade efter att det skulle vara exklusivt tesla-bilar som laddade på teslas laddare och på dessa bilar vet man var laddluckan är placerad. Genom att ha så kort sladd som bara möjligt slipper man massa stök med kabel som ligger och dräller och sett över ett par tusen laddstationer blir det rätt många meter kabel man sparar. Sedan beslutade man att öppna stationerna för fler och då blir det såklart inte lika smart optimerat eftersom de andra tillverkarna envisas med att sprida ut laddluckan på alla möjliga och omöjliga ställen runt bilen.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De har en laddare per ruta.
Otroligt korkat. Tror de flesta jag varit på har 2 kablar.
 
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är på långresa.
Känns iofs ganska skönt att ladda 70 nya friska mil på under 3 minuter vid bensinpumpen.
Dock inte lika trevligt pris/mil.

Åtminstone ganska skönt väder och temperatur idag för att stå och slaska bensin, ibland (andra årstider, eller hällregn) är de tre minuterna en riktig nära döden upplevelse.
Ska på långresa imorgon, halva resan blir bränslekostnaden nästan försumbar 😉
Bild på en energiapp med kostnad -9,97 kr, förbrukning 40,59 kWh och effekt 10,8 kW. Text: "Ska på långresa imorgon, halva resan blir bränslekostnaden nästan försumbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Otroligt korkat. Tror de flesta jag varit på har 2 kablar.
Tesla har två eller fyra kablar per laddare, men en per stolpe. Givet hur lite du verkar veta skulle du kanske uttala dig mindre kategoriskt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Man ska kunna stå i rutan avsedd för en laddare och använda den laddare som är tänkt till bilen, utan att sno åt sig sladden från en annan. Ganska självklart. Tesla har ju bara satt för korta kablar på sina laddare
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De har väl valt en rätt osäker teknik, Circle K, är det inte så?

Nu är jag iofs. inte särskilt orolig för att få min laddidentitet kapad, men andra är det nog. Å andra sidan är jag inte bekväm med att jag skulle få bästa pris hos någon annan än Tesla om jag tillät laddaren att själv välja vilket avtal affären ska göras enligt. Det finns fortfarande på tok för många skojarbolag i laddbranschen för att inte hålla koll på vilket pris man handlar till som jag ser det.
Ja, men ännu osäkrare är isf RFID-taggarna som kan kopieras bara man är (väldigt) nära.
I praktiken är detta inget problem, dessutom får man ju notiser i appen så man märker fort om någon börjar ladda på ens konto.

Plus också för OKQ8 och CircleK där man själv kan skriva in ID-numret för valfri RFID-tag, alltså kan man ha samma som t.ex. taggen till jobbet,larmet, laddaren hemma etc.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
eller hällregn) är de tre minuterna en riktig nära döden upplevelse.
Det finns mackar med tak… 😉De allra flesta skulle jag tro…
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tesla har två eller fyra kablar per laddare, men en per stolpe. Givet hur lite du verkar veta skulle du kanske uttala dig mindre kategoriskt.
Hur har laddare eller stolpe något med detta att göra? Surgubbe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.