1 432 866 läst · 23 552 svar
1433k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 259 inlägg
Obegripligt att någon kan planera så illa.Nötegårdsgubben skrev:
Antingen sätta en laddare per ruta eller en på gränsen mellan 2 rutor och med 2 kablar.
Vad är det för tomtar som planerar?
Är på långresa.
Känns iofs ganska skönt att ladda 70 nya friska mil på under 3 minuter vid bensinpumpen.
Dock inte lika trevligt pris/mil.
Åtminstone ganska skönt väder och temperatur idag för att stå och slaska bensin, ibland (andra årstider, eller hällregn) är de tre minuterna en riktig nära döden upplevelse.
Känns iofs ganska skönt att ladda 70 nya friska mil på under 3 minuter vid bensinpumpen.
Dock inte lika trevligt pris/mil.
Åtminstone ganska skönt väder och temperatur idag för att stå och slaska bensin, ibland (andra årstider, eller hällregn) är de tre minuterna en riktig nära döden upplevelse.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 259 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 589 inlägg
Jo det är ju det som är strategin. Grejerna som Kina producerar är inte alltid dåliga. Mycket är ju ordentligt subventionerat och motsvarande av västerländsk tillverkare kan vara dubbelt så dyrt.anders07 skrev:Ja, det är inte lätt... 😅
Jag har beställt en Xpeng G9 (nya modellen som kommer nu i september)... Velade länge fram och tillbaka mellan Zeekr, XPeng, BMW och Mercedes men tycker att man får lite mer "lyx" i kineserna och de har en del "kul" som saknas i Europeiska bilarna, även om det sved att lämna en streak på dryga 30 år med tysk bil...
En fransos (eller italienare) skulle jag inte heller köpa... Dock var jag imponerad av Skoda, den kändes gedigen och bra men lite för liten för mina behov.
Xpeng G9 är löjligt bekväm, och då har jag kört både BMW X5 och Mercedes GLE de senaste åren som jag kan jämföra med...
Att sen kinesiska säkerhetstjänsten lyssnar på allt man säger och alla telefonsamtal via bilen får man på köpet! 🙃
Grejer man varken kan montera kamera eller mikrofon i brukar inte vara så subventionerade dock så jag tror du har rätt 😅
Ett exempel jag tänker på ibland är Philips Hue vs Govee (som gör typ samma grejer men kostar hälften). Varenda jävla ledlist Govee tillverkar har en mikrofon i sig för att kunna röststyras. Jo tack, det tror vi alla på....
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 850 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 850 inlägg
”Tomtarna” som har planerat planerade efter att det skulle vara exklusivt tesla-bilar som laddade på teslas laddare och på dessa bilar vet man var laddluckan är placerad. Genom att ha så kort sladd som bara möjligt slipper man massa stök med kabel som ligger och dräller och sett över ett par tusen laddstationer blir det rätt många meter kabel man sparar. Sedan beslutade man att öppna stationerna för fler och då blir det såklart inte lika smart optimerat eftersom de andra tillverkarna envisas med att sprida ut laddluckan på alla möjliga och omöjliga ställen runt bilen.K karlmb skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 850 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 850 inlägg
Ska på långresa imorgon, halva resan blir bränslekostnaden nästan försumbar 😉Mikael_L skrev:Är på långresa.
Känns iofs ganska skönt att ladda 70 nya friska mil på under 3 minuter vid bensinpumpen.
Dock inte lika trevligt pris/mil.
Åtminstone ganska skönt väder och temperatur idag för att stå och slaska bensin, ibland (andra årstider, eller hällregn) är de tre minuterna en riktig nära döden upplevelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 259 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Man ska kunna stå i rutan avsedd för en laddare och använda den laddare som är tänkt till bilen, utan att sno åt sig sladden från en annan. Ganska självklart. Tesla har ju bara satt för korta kablar på sina laddare
Ja, men ännu osäkrare är isf RFID-taggarna som kan kopieras bara man är (väldigt) nära.Nötegårdsgubben skrev:De har väl valt en rätt osäker teknik, Circle K, är det inte så?
Nu är jag iofs. inte särskilt orolig för att få min laddidentitet kapad, men andra är det nog. Å andra sidan är jag inte bekväm med att jag skulle få bästa pris hos någon annan än Tesla om jag tillät laddaren att själv välja vilket avtal affären ska göras enligt. Det finns fortfarande på tok för många skojarbolag i laddbranschen för att inte hålla koll på vilket pris man handlar till som jag ser det.
I praktiken är detta inget problem, dessutom får man ju notiser i appen så man märker fort om någon börjar ladda på ens konto.
Plus också för OKQ8 och CircleK där man själv kan skriva in ID-numret för valfri RFID-tag, alltså kan man ha samma som t.ex. taggen till jobbet,larmet, laddaren hemma etc.