1 485 780 läst · 24 456 svar
1486k läst
24,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
I sammanhanget menar jag ta upp fler platser för Tesla-bilar. Även om stationerna är öppna för andra bilar skulle jag nog påstå att dom mest frekvent besöks av Tesla-förare. Stationerna är ju från början byggda med bara Tesla i åtanke.A Avemo skrev:Det är det här jag är frågande till. Hur ställer man sig för att ta upp flera platser? Platsen intill är ju fortfarande fri för en annan bil med porten på höger bak eller vänster fram. Att layouten inte är optimal är ju en sak. Men det kan ju bara Tesla lastas för och inte förare av andra elbilar än Tesla.
Som tidigare nämndes så har många köpt tesla med laddinfrastrukturen som ett argument, och när du kommer med din tesla och inte kan ladda på tesla för att det står en VW på två platser (dvs där två tesla hade kunnat ladda, men nu bara en vw) så blir man irriterad. Och det kan jag förstå, men som du säger så är det ju teslas fel egentligen.
Eller så kan man argumentera att avsaknaden av standardplacering av laddlucka är boven. Det borde inte ens vara något att ta hänsyn till vid bilköp, vilket jag garanterat skulle göra om jag skulle byt bil.
Vi har väl samma bil Fiat 500e, med laddporten på höger bak. Jag fattar inte problemet, man bara backar ju in på vilken som av Teslas platser och ansluter? Vad är allt detta snack om att ta upp flera platser, det har jag aldrig behövt (om än att jag typ laddat 10 ggr i mitt liv så här långt)?Nötegårdsgubben skrev:Med en bil som har laddporten höger bak undviker jag Teslaladdare i möjligaste mån. Det är för stökigt och man känner allt för ofta att man är i vägen eller inte kan nyttja en ledig plats pga. konfigurationen.
De är inte längre särskilt billiga för oss utan Tesla heller.
Att de verkar vara driftsäkrare än många andras laddare håller jag dock med om, men inte till den grad att det haft någon avgörande betydelse för mig mer än en enstaka gång.
Om det verkligen är en sak som folk blir irriterade på andra bilförare över så är det nog främst konservativa ägare av Tesla som inte vill acceptera att nätverket öppnats för andra. Logiken tycks vara att bilen som skall laddas på platsen intill också måste ha laddporten på höger bak eller vänster fram. Och det har inte Tesla. Alltså om man inte kan ladda en Tesla där är platsen blockerad.K karlmb skrev:
Problemet är säkert stort nog för den som kommer dit och inte kan använda den lediga platsen. Men en Tesla på en plats blockerar ju den andra platsen för bilar med laddporten på höger bak precis lika mycket som omvänt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 526 inlägg
Teslas laddstolpar är placerade så att fyra Teslor kan stå i rutorna och ladda samtidigt runt laddarna. När en bil med en annan konfiguration ställer sig i en av rutorna så tar den ”fel” laddare och gör då så att det inte kan stå Teslor och ladda i alla de andra tre rutorna.K karlmb skrev:
För att det ska bli mer begripligt: tänk att det bara är en av fyra rutor ledig, i de andra står det Teslor. Hur ska du placera din bil för att kunna ladda?
Jag bara backar in där...?Nötegårdsgubben skrev:Teslas laddstolpar är placerade så att fyra Teslor kan stå i rutorna och ladda samtidigt runt laddarna. När en bil med en annan konfiguration ställer sig i en av rutorna så tar den ”fel” laddare och gör då så att det inte kan stå Teslor och ladda i alla de andra tre rutorna.
För att det ska bli mer begripligt: tänk att det bara är en av fyra rutor ledig, i de andra står det Teslor. Hur ska du placera din bil för att kunna ladda?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 526 inlägg
Då får du kabeln vid höger framskärm eller vänster bakskärm, beroende på vilken plats det är.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 526 inlägg
Det gör den inte på en normalstor bil.
Här kanske jag är den där griniga tesla-ägaren, men jag tycker nog att en bil som kan stå på det enligt Tesla korrekta sättet på en av Teslas egna laddare inte kan ses som den blockerande parten 😅A Avemo skrev:
När jag tittar på bilder från google street view av Teslas laddplatser är det uppenbart att det kan uppstå situationer när en plats är ledig men den lediga laddaren står i fel hörn av bilen. Är kabeln lång nog för att räcka i alla fall finns inget problem. Men eftersom det diskuteras som ett problem utgår jag ifrån att den inte alltid är det.K karlmb skrev:
Jag tycker inte heller att Teslan blockerar i det fallet. Lika lite som jag tycker att en ID4 gör det. Den andra platsen är fri för alla som för tillfället har laddporten på rätt sida.Storsockret skrev:
Har jag bara varit vid Teslaladdare med uppgraderad kabel då eller? Länka gärna nån bild där man ser problemet.Storsockret skrev:
Måste vara laddare med typ 1m kabel då?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 526 inlägg