1 485 670 läst · 24 456 svar
1486k läst
24,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Var ute och härjade i dagarna och det slår mig hur många Tesla-ägare som inte vet hur man ska stå på Teslas stationer. Fel laddare, fel sida, inte koll på delad effekt (inte så konstigt kanske).
Upplevde också att ägare till andra märken med laddport på andra sidan faktiskt ansträngde sig med kluriga parkeringar för att inte ta upp dubbla platser, det är kul att se.
Trevlig förbrukning på sina håll 😅
Trevliga vyer på andra håll
Upplevde också att ägare till andra märken med laddport på andra sidan faktiskt ansträngde sig med kluriga parkeringar för att inte ta upp dubbla platser, det är kul att se.
Trevlig förbrukning på sina håll 😅
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevliga vyer på andra håll
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Momsen räknas för hela månaden, så du får betala moms på månadsbeloppet. Om det skulle bli minus för månaden, vilket är ganska osannolikt, så får du ändå ingen kreditering.Mikael_L skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 615 inlägg
Det är inte användarna det är fel på utan designen av laddstationerna som inte är tillräckligt braStorsockret skrev:Var ute och härjade i dagarna och det slår mig hur många Tesla-ägare som inte vet hur man ska stå på Teslas stationer. Fel laddare, fel sida, inte koll på delad effekt (inte så konstigt kanske).
Upplevde också att ägare till andra märken med laddport på andra sidan faktiskt ansträngde sig med kluriga parkeringar för att inte ta upp dubbla platser, det är kul att se.
Trevlig förbrukning på sina håll 😅
[bild]
Trevliga vyer på andra håll
[bild]
Jag skulle snarare säga nonschalans, om man slår ett snabbt öga så noterar man ganska fort hur hur det är tänkt att man ska stå baserat på att alla har laddporten på samma ställe (vilket var fallet innan SC öppnades upp för övriga märken).Johannes Carlsson skrev:
Sen att folk skiter i det och bara ställer sig är ett faktum i en del fall men inget jag noterat i särskilt hög utsträckning själv. Man försöker sprida ut sig så gott det går överlag, sen är ju en svaghet med SC att man är 4 som får dela på en laddare till skillnad från i dom flesta andra fall 2.
Har dock noterat att det är väldigt ofta det fast det finns en ionity eller recharge bredvid med gott om lediga platser ändå är rejält med icke tesla på superchargers vilket är ett rejält underbetyg till övriga.
Var på den nybyggda stationen vid Max i Norrköping, tror 3 av 8 laddare på eon drive var ur funktion. Försökte få igång nån av dom som fungerade med kortbetalning utan framgång… till sist gav jag upp och laddade en stund den lite långsammare rechargeladdaren som låg bredvid och alla fall gick att starta… Hur är det möjligt att det fungerar så dåligt ?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 524 inlägg
Med en bil som har laddporten höger bak undviker jag Teslaladdare i möjligaste mån. Det är för stökigt och man känner allt för ofta att man är i vägen eller inte kan nyttja en ledig plats pga. konfigurationen.
De är inte längre särskilt billiga för oss utan Tesla heller.
Att de verkar vara driftsäkrare än många andras laddare håller jag dock med om, men inte till den grad att det haft någon avgörande betydelse för mig mer än en enstaka gång.
De är inte längre särskilt billiga för oss utan Tesla heller.
Att de verkar vara driftsäkrare än många andras laddare håller jag dock med om, men inte till den grad att det haft någon avgörande betydelse för mig mer än en enstaka gång.
Har man porten höger bak eller vänster fram kan man ofta ställa sig till höger om högraste stolpen i raden om det finns plats. I Mantorp ställer jag min Kona vid stolpen längst till vänster i enkelraden. Parkerar i 45 graders vinkel med nosen mot stolpen, då räcker kabeln till porten som sitter till vänster i fronten. Då tar jag bara en laddplats samt ickeladdplatsen till vänster om den.
Annars brukar jag inte ladda hos Tesla. Min favorit är Kempowers stolpar som Recharge och InCharge kör med. De funkar alltid och jag har RFID till båda. Den vid MAX Norrköping är en InCharge, inte Recharge. Jag har laddat där.
Finns en InCharge nära mig men den har fått kablarna stulna och har legat nede nu i minst 2 veckor.
Annars brukar jag inte ladda hos Tesla. Min favorit är Kempowers stolpar som Recharge och InCharge kör med. De funkar alltid och jag har RFID till båda. Den vid MAX Norrköping är en InCharge, inte Recharge. Jag har laddat där.
Finns en InCharge nära mig men den har fått kablarna stulna och har legat nede nu i minst 2 veckor.
Det kan alltid bli tydligare och bättre skyltat, men det är heller inte så jäkla svårt att lista ut. Det finns väl även instruktioner att ta del av innan man ger sig ut på resa om man bryr sig. I flera fall har det ju faktiskt funnits pilar för körriktning och även utmarkerade rutor men ändå står folk som hela havet stormar.Johannes Carlsson skrev:
T.ex denna i Övik. Förvisso nästan helt tomt, men vet ju också att det när som helst bara brakar lös och så är det fullt Så det är väl inte bara okunskap utan även nonchalans som nämndes ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag laddar väldigt sällan på snabbladdare. Men är det så ovanligt mad andra bilar än Tesla på Tesla supercharger att det aldrig är två samtidigt? Om layouten är sådan att två bilar med laddporten på vänster bak eller höger fram kan stå sida vid sida fungerar det ju lika bra med två bilar som har laddporten på höger bak eller vänster fram. Med porten på fel hörn jämfört med Tesla kan man visserligen blockera två platser för en Tesla. Men inte för en annan bil med laddporten på samma hörn. Har man öppnat laddaren för andra märken så innebär det ju just att alla får ladda där. Eller missförstår jag problemet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 524 inlägg
Problemen uppstår när det är mycket bilar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 965 inlägg
Jag stötte på en stolpe med en arm högt ovan bilarna som man kan svinga ut.
I2go tror jag den var märkt, smart ide, men jag fick bara 1/4 att funka, resterande klagade på trasig kabel eller att den inte kunde låsa kabeln. 🙄
På samma ställe stötte jag på en ensam 50kW laddare, den var placerad i rutans högerkant längst in, med för kort sladd för att nå min laddkontakt oavsett om jag körde eller backade in.
I2go tror jag den var märkt, smart ide, men jag fick bara 1/4 att funka, resterande klagade på trasig kabel eller att den inte kunde låsa kabeln. 🙄
På samma ställe stötte jag på en ensam 50kW laddare, den var placerad i rutans högerkant längst in, med för kort sladd för att nå min laddkontakt oavsett om jag körde eller backade in.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 861 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 861 inlägg
Nej du har förstått det helt rätt. Problemet är att Tesla har öppnat för alla utan att de gamla laddarna är byggda för det. Detta i kombination med att många som köpt Tesla har köpt tesla med ett starkt vägande argument att laddnätverket är så mycket bättre än konkurrenternas, så då blir tesla-ägare lite bittra när andra fordon laddar på ”deras” infrastruktur. Ilskan bör istället riktas mot Tesla som har byggt undermåliga laddare för ändamålet.A Avemo skrev:Jag laddar väldigt sällan på snabbladdare. Men är det så ovanligt mad andra bilar än Tesla på Tesla supercharger att det aldrig är två samtidigt? Om layouten är sådan att två bilar med laddporten på vänster bak eller höger fram kan stå sida vid sida fungerar det ju lika bra med två bilar som har laddporten på höger bak eller vänster fram. Med porten på fel hörn jämfört med Tesla kan man visserligen blockera två platser för en Tesla. Men inte för en annan bil med laddporten på samma hörn. Har man öppnat laddaren för andra märken så innebär det ju just att alla får ladda där. Eller missförstår jag problemet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 524 inlägg
Bara för sakens skull: Den där Teslan laddar vid fel stolpe. Den borde stå tre meter längre bak och ladda från stolpe två bortifrån sett, medan en bil som kört in hitom stolparna bortifrån ska ha den där stolpen.Storsockret skrev:
Samtidigt blir det sådär man ofta hamnar om man har uttaget höger bak – ståendes tre meter utanför rutan.
Många tycker nog det. Vissa tycker nog att det är irriterande att det öht finns annat än Tesla men jag tror att dom flesta sträcker sig till att bli irriterade om folk tar upp fler platser. Det ställer ju även till det med status. På väg till en laddare kan det stå att det finns fyra lediga platser men så står det massor av bilar med luckan på ”fel” sida och tar upp fler platser.A Avemo skrev:
Jag tycker det är irriterande också, speciellt när det är mycket folk. Men det är såklart tesla som borde ha satt längre sladdar eller låtit bli att öppna upp äldre laddare för andra märken. Eller sett till att det finns utrymme runt varje plats så det inte spelar nån roll.
Som på denna t.ex; om man tagit båda raderna med parkering i anspråk hade vilka som helst kunnat ladda (genom att ställa sig så som folk gjort nu fast man hade sluppit stå över linjer och riskera att fossilbilar parkerat också)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är det här jag är frågande till. Hur ställer man sig för att ta upp flera platser? Platsen intill är ju fortfarande fri för en annan bil med porten på höger bak eller vänster fram. Att layouten inte är optimal är ju en sak. Men det kan ju bara Tesla lastas för och inte förare av andra elbilar än Tesla.Storsockret skrev: