Unikt namn
J jonko skrev:
Det är på tre år.
Med tanke på att upplägget är med rejält restvärde skulle jag vara försiktig, handlare tar knappt i begagnade teslor.
Så man får antingen kränga bilen, casha den eller ordna ett nytt billån?
Blir det 20 nya procent i kontantinsats då?

Jag har lite svårt att se att detta blir en lysande affär.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det inte också så att en begagnad Tesla är sjukt dyr att försäkra?
Beroende på var du bor. Vissa får så galet sjuka premier att man häpnar. Jag kollade en för ett tag sen och det var överkomligt. Lite dyrare än en normal diesel. Men inte så man tappar hakan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Storsockret
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ok, så en bil i ett utförande.
Jag har aldrig köpt bil med lån. Kan man behålla det där lånet tills det är färdig amorterat, eller förfaller det om ett antal år?
J jonko skrev:
Det är på tre år.
Med tanke på att upplägget är med rejält restvärde skulle jag vara försiktig, handlare tar knappt i begagnade teslor.
Upp till 5 år. Därefter får man lösa resten, sälja eller förnya lånet till aktuell ränta. Tror DNB har som krav att man måste betala inom 8 år så resten blir då på tre år istället.

Men ja, skulle också passa andrahandsvärdet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ju tidigare i livet man inser vikten av eget arbete och amortering ju tidigare kan man bli skuldfri och börja investera i annat som skog och jord om man vill ha bestående värden.
Det var just att jag inte amorterade på villan utan lånade max som gjorde att jag kunde bli skogsägare i 30-årsåldern. Samt köpa mer några år senare. Jag har inte amorterat på 20+ år.
 
  • Gilla
  • Älska
Hamilton_ och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
243,25 avrundat till kronor blir 3 kronor per år fel på kolumnen månad, men blir rätt på kolumnen år😀

Jag betalar 60% av full avgift på avloppet eftersom jag har eget vatten, därför tillkommer inget abbonemang.
I see, såg inga decimaler så var ju tvungen att påpeka! ;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Ursäkta. Jag generaliserande lite lätt. Naturligtvis har det hänt att hus rasat ihop ståendes på brinken till en älv. Men de allra flesta står kvar tills döddagar ifall de underhålls, såvida det inte står bredvid ett sjukhus eller skola i Gaza eller andra platser där civila slaktas.
Men det scenariot ingick väl ändå inte i TS ekvation? Att hus i framtiden kommer att utsättas för större faror än idag. Ja, det får framtiden utvisa likt dina säkra fonder.
Ja du generaliserade. Men det är ju fel att göra om du ska jämföra två väldigt osannolika scenarion.

Hus kan som du själv säger sprängas i krig eller spolas iväg av en älv. Eller brinna ner, eller ätas upp av hussvamp, etc etc... Det är osannolikt ja, men det är det också att en indexfonds värde ska utraderas (eller ens gå ner) över lång tid.
 
  • Gilla
Hamilton_ och 2 till
  • Laddar…
R
J jonko skrev:
Det är på tre år.
Med tanke på att upplägget är med rejält restvärde skulle jag vara försiktig, handlare tar knappt i begagnade teslor.
Det borde ju innebära bra priser på Teslor den närmsta tiden, och jag skulle nog inte vara rädd för att köpa en begagnad sådan. Batteri-tekniken verkar de ha koll på. Synd att de är så ruskigt fula bara (ja alla modeller).
 
R RoAd skrev:
Ja du generaliserade. Men det är ju fel att göra om du ska jämföra två väldigt osannolika scenarion.

Hus kan som du själv säger sprängas i krig eller spolas iväg av en älv. Eller brinna ner, eller ätas upp av hussvamp, etc etc... Det är osannolikt ja, men det är det också att en indexfonds värde ska utraderas (eller ens gå ner) över lång tid.
Det är svårt att föra en vettig diskution om man måste gardera sig mot varje osannolikt undantag. Därför har även läsaren ett ansvar att försöka förstå andemeningen i skribentens text. Vill läsaren däremot styrka sina dåliga argument är "missförstånd" ett gammalt beprövat sätt att leda bort diskussionen från kärnfrågan.
Att fonder är lika stabila som hus, har vi väldigt liten kunskap om då de existerat endast en kort tid. Hus är inte känsliga för händelser i vår omgivning. Spränger Putin en liten kvartersatombomb över Kiruna för att visa var skåpet skall stå, blir det inte mycket kvar av Kiruna. Men ditt och mitt hus bryr sig inte nämnvärt till skillnad mot aktiekursen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
. Synd att de är så ruskigt fula bara (ja alla modeller).
Kan inte annat än att hålla med. Nya bilar är överlag fula men Teslorna är i en klass för sig.
 
T topmount skrev:
De kan ju vara så att ni senare i livet behöver ta mer lån när ni har mindre i inkomst.
Om man ska vara ammortera eller inte är beroende på situationer som är olika för olika människor.
Tänk bara på att det finns investeringar som ger högre avkastning än bolåneräntor kostar, och är enklare att avsluta vid behov. Det är svårt eller tom omöjligt att öka bolånet när man blir arbetslös.

Finns det någon bank som ger en pensionär ett nytt bolån för att betala elräkning och bolåneräntor?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nikasp
Krilleman Krilleman skrev:
Mina lockelser är att äga det jag köper.
Men jag förstår att det är annorlunda för dig...

Detta tankesätt från "förr" är att verka gammalmodig, som verkar vara få förunnat nu för tiden dock. Varför ska man ha pengar på kontot innan man handlar? 🤔

Utan att veta vem du är så antar jag att du kör gärna en leasad "fin" bil och flyger jorden runt på lånade pengar också.

Konstigt nog är jag själv inte alldeles lastgammal heller med mina åsikter.
Kanske ligger något i uppfostran trots allt.

Detta tankesättet kräver väldigt många år av ekonomisk karaktär för att lyckas dock. 👍
Har du provat detta, utan att satsa allt på börsen? 😉

Helt tvärt emot att "inte kunna hantera kapital" som du benämner tidigare.
Det har väl en hel del med var man bor och om man ärvt pengar eller annat också. Jag och sambon har gjort bostadskarriär i Stockholm men nog är det svårt att vara skuldfri med villa som kostar 6-8 miljoner. I Sörmland är det ju helt andra priser, där kanske man får ett hus för 1-2 miljoner en bit ute på landsbygden. Vi har ett torp i Sörmland som vi köpte kontant för 200’ för 9 år sedan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Det är svårt att föra en vettig diskution om man måste gardera sig mot varje osannolikt undantag.
Det är osannolika undantag vi diskuterar. Eller menar du att det inte skulle vara osannolikt att en typisk indexfond skulle tappa sitt värde?

Intet Intet skrev:
Därför har även läsaren ett ansvar att försöka förstå andemeningen i skribentens text. Vill läsaren däremot styrka sina dåliga argument är "missförstånd" ett gammalt beprövat sätt att leda bort diskussionen från kärnfrågan.
Din kärnfråga trodde jag var att hus var oomkullrunkeliga investeringar som inte kan förlora sitt värde. Om det inte är det du menade så kan vi lägga ner diskussionen och vara överens om att även de, precis som alla andra saker i vår värld kan bli värdelösa (eller tappa stora delar av sitt ursprungsvärde).

Intet Intet skrev:
Att fonder är lika stabila som hus, har vi väldigt liten kunskap om då de existerat endast en kort tid.
Fonder är ju bara en abstraktion av något som funnits minst lika länge som hus, ägande av saker. Vi (kanske inte du) har ganska stor kunskap i hur de fungerar.

Intet Intet skrev:
Hus är inte känsliga för händelser i vår omgivning.
Här börjar jag undra om du förstår vad du pratar om. Hus (bostäder) är i högsta grad känsliga för händelser i vår (deras) omgivning. Det kan vara flyktingströmmar som leder till bostadsbrist som i sin tur driver upp priset. Det kan vara klimatförändringar som gör vissa hus värdelösa. Det kan vara något så långsökt som din "kvartersatombomb" över kiruna som gör husen där värda noll och ingenting.

Intet Intet skrev:
Spränger Putin en liten kvartersatombomb över Kiruna för att visa var skåpet skall stå, blir det inte mycket kvar av Kiruna. Men ditt och mitt hus bryr sig inte nämnvärt till skillnad mot aktiekursen.
Beror väl helt på om någon av oss bor i Kiruna 🙄

Jag tror faktisk att fastighetspriserna i större delen av (hela?) sverige kommer gå ner i det scenariot.
 
  • Gilla
  • Älska
elloffo och 2 till
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Beroende på var du bor. Vissa får så galet sjuka premier att man häpnar. Jag kollade en för ett tag sen och det var överkomligt. Lite dyrare än en normal diesel. Men inte så man tappar hakan.
Vet du vad premierna kostar? Köpte nyligen Kia Ceed laddhybrid. 1800kr/år hos LF i helförsäkring var billigt tyckte jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jonko skrev:
Det är på tre år.
Med tanke på att upplägget är med rejält restvärde skulle jag vara försiktig, handlare tar knappt i begagnade teslor.
5 år med restvärde, 8 år utan restvärde med ränteerbjudandet ifall man väljer DNB har bekräftats av flertal medlemmar på forumet TCS.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.