Hej!

Har problem att åskan slår ut larmet, först hade vi en expansion i garaget men då gick slingan hela tiden. Flyttade in den och då går expansionen men slingan klarar sig. Nätverket går samma väg i den nedgrävda slangen men klarar sig bättre, ibland går någon port men det är överkomligt.

Kan man köra trådlöst, i den bästa av världar så man får en expansion där ute trådlöst med egen nätdel osv. 15-20m mellan husen.
Eller bara lättare med ett larm till?

Vad behöver jag eller säljs inte de prylarna längre?

Mvh//AK
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
A Akteng skrev:
Hej!

Har problem att åskan slår ut larmet, först hade vi en expansion i garaget men då gick slingan hela tiden. Flyttade in den och då går expansionen men slingan klarar sig. Nätverket går samma väg i den nedgrävda slangen men klarar sig bättre, ibland går någon port men det är överkomligt.

Kan man köra trådlöst, i den bästa av världar så man får en expansion där ute trådlöst med egen nätdel osv. 15-20m mellan husen.
Eller bara lättare med ett larm till?

Vad behöver jag eller säljs inte de prylarna längre?

Mvh//AK
Fiberlänk är ju en rätt tråkig investering, jag gissar att har du inte tillgång till de prylarna o utrustning för fibersvetsning så blir det dyrare än 4 nya centraler ..

Annars kan det funka med rs485 omvandlare o trådlös kommunikation via wifi till garaget. https://www.waveshare.com/rs485-to-eth.htm

Eller sätta allt du har på överspänningsskydd, även koppartrådarna för xbus . Typ https://www.eibabo.se/cobinet/lsa-o...MIsLjapvqeiAMVjQCiAx1C-AJBEAQYASABEgIs8vD_BwE
 
Om det bara är 20-30m fiber kan man ju köra på fiber-patch med färdiga kontakter. Köper man varianten med små kontakter (LC?) så går de att dra i trånga rör. Med det sagt krävs ju fortfarande en investering med mottagare och sändare, så ett par tusen lär det kosta
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
J JSten skrev:
Om det bara är 20-30m fiber kan man ju köra på fiber-patch med färdiga kontakter. Köper man varianten med små kontakter (LC?) så går de att dra i trånga rör. Med det sagt krävs ju fortfarande en investering med mottagare och sändare, så ett par tusen lär det kosta
Tyvärr tror jag att det krävs ACRE/Comnet mediaomvandlare, och då hamnar man troligtvis snarare på 15 - 20 tusen, vilket är ju lite väl tufft för att förlänga 30 meter. Jag skulle nog testat med ett åskskydd på X-bussen alternativt försökt med trådlösa detektorer.
 
Om man är hempulare går det väl att dra trådar till detektorernas och så sätta en IR diod-transistorisolator inomhus och koppla fototransistorerna till ingångar på ett expansionskortet så får man optisk isolation. Lite meck men billigt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Finns långa fiberpatchkablar, tex,
[länk]
[länk]

[länk]
Absolut, men ska ju vara omvandlare i båda ändarna också.. självklart beroende på hur länge du tänkt att det ska hålla så styrs priset därefter . Nu är ju spc en ganska billig central så därför vill man nog inte lägga för mkt för att skydda den. Handlar inte om högre skyddsklasser 😀
 
P
Har försökt leta, är det någon som vet om kan göra ett självtest av centralapparaten om man exempelvis köper en begagnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.