Man ärver inte lån. Dödsboet betalar av lån med de medel som finns. En fastighet eller andra tillgångar bör därför säljas för så mycket som möjligt. Sedan får man begära dödsboet i konkurs.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Kan också inflika att vårt Taxeringsvärde för vår fastighet (hus + tomt) är på 6.500.000 och marknadsvärdet var för ett år sedan 6 M och nu kanske 6.3 M? När vi hade en mäklare på plats sa denne att tax värdet har spelat ut sin roll och det blev knäppt under den enorma hype som rådde under Covid. Då var vår värdering 7.6 M.

Så, det där med att tax är 75% stämmer inte alltid.
Tax är bara påhitt.

Skulle jag ta tax × 4 så kanske det är i närheten av marknadsvärdet 😆
 
Enklast är väl att sätts det i konkurs. När huset läggs ut på exekutiv auktion får din bror köpa det. De blir ofta långt under värdet då få köpare vill ge sig in i det, så bör bli billigast möjliga för din bror. Din bror bör prata med sin (en annan bank än er fars) och kolla att de skulle acceptera det om han inte har pengarna i madrassen.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
O
G g.kraft skrev:
Enklast är väl att sätts det i konkurs. När huset läggs ut på exekutiv auktion får din bror köpa det. De blir ofta långt under värdet då få köpare vill ge sig in i det, så bör bli billigast möjliga för din bror. Din bror bör prata med sin (en annan bank än er fars) och kolla att de skulle acceptera det om han inte har pengarna i madrassen.
Det bästa med det sättet torde också vara att ingen kan komma efteråt och säga att huset såldes för billigt. Det skulle annars vara en stor risk enligt mig.
 
  • Gilla
Lastbärarn och 6 till
  • Laddar…
Jag tror det enklaste sättet är att försöka se till att värdet på huset är eller i alla fall verkar vara så lågt som möjligt sen konkursa dödsboet och köpa tillbaka huset på auktion.

Det kanske finns saker ni kan göra med huset som är hyfsat lätta att laga men som sänker värdet eller skrämmer bort köpare utöver vattenskadan.

Ni kan ju också ljuga om ni vill om husets skick eller hur gamla saker är. Banken kommer värdera huset och kanske besikta det också så hitta inte på något som är uppenbart sabotage. Tänk mer styling fast tvärtom.

Tillägg: lägg inte limen i skålen utan släng den på golvet och låt den ruttna.😅
 
  • Haha
  • Gilla
Ackis84 och 8 till
  • Laddar…
den som har panten avgör ju om
O Ossian K Olsson skrev:
Det bästa med det sättet torde också vara att ingen kan komma efteråt och säga att huset såldes för billigt. Det skulle annars vara en stor risk enligt mig.
om det sälj under pantvärdet så måste banken godkänna försäljningen
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
Reagerade mest på att skadan är uppskattad kosta en halv mille att åtgärda. Är det du eller den köpsugna brodern som föreslagit detta?

Baserat på omfattningen jag föreställer mig utan bilder, om min syster hade föreslagit samma kostnad, hade omgående satt mig på tvären med kommentaren att det inte finns några jävla ytskickt av guld eller diamanter. Och att renoverad yta heller inte ska ha det.

Det kostar, så klart, men 500 tusen... Man får mycket för den summan, i nämnda utrymmen, även av hantverkare!
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Å andra sidan hade dödsboet som bäst gått +/–0 utan skadan, så inte ens om det vore broderns bedömning och en överdrift skulle TS förlora något på den.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 1 till
  • Laddar…
O
T tergo skrev:
den som har panten avgör ju om

om det sälj under pantvärdet så måste banken godkänna försäljningen
Självklart! En försäljning genom Kronofogden brukar också ses som sista alternativet, det är därför ej troligt att banken säger nej och sen föreslår att de själva ska sälja huset. Sen blir det säkert mer komplicerat av de olika skulderna som finns.
 
Jag hade tagit alternativ 4 om jag ville ha huset och hade pengarna eller klart med lån.
 
Om dödsboet är i konkurs är det borgenärerna som har förtur till eventuella tillgångar i dödsboet. Dvs fastighet och lösöre, 10.000 i lösöre låter väldigt lågt 😉 och kan klandras av borgenärerna. Långt under schablon.

Som du skriver kan du och din bror lösa blancolånen på de 600Kkr.

Banken som har panten i fastigheten kommer inte att överlåta det befintliga fastighetslånet utan din bror måste köpa fastigheten av dödsboet.

Dödsboet kommer även att belastas av en skatteskuld vid en försäljning. Ska ni även dela på den solidariskt?

Om du vill gå vidare med att din bror köper fastigheten av dödsboet tycker jag att ni gör en ny värdering med de fel som uppenbarligen finns och ta in minst 3 värderingar.

Det sistnämnda är under förutsättning att ni löst blancolånen.

Ingen lätt situation ni har hamnat i tyvärr.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vore jag TS bror skulle jag gå till banken med öppna kort. Bjuda vad jag tyckte att huset var värt samt ha räknat ut vad reavinstskatten blir, så att den kan dras av (staten ska alltid ha betalt först).

Banken får då ett seriöst bud att ta ställning till utan att behöva driva in pengarna via fogden och offentlig auktion. Och så länge som banken får mindre än den har pantbrev för blir övriga fordringsägare utan pengar oavsett, så de kommer sakna talerätt.

Banken kan förstås tycka att de får för dåligt betalt och hellre chansa på auktion, men banker är rationella, om de vet att de gör en förlust så tar de sannolikt hellre ett skäligt bud än chansar. Men ett skambud kan förstås som vanligt leda till onödiga låsningar.
 
  • Gilla
Sigfrid och 6 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Reagerade mest på att skadan är uppskattad kosta en halv mille att åtgärda. Är det du eller den köpsugna brodern som föreslagit detta?

Baserat på omfattningen jag föreställer mig utan bilder, om min syster hade föreslagit samma kostnad, hade omgående satt mig på tvären med kommentaren att det inte finns några jävla ytskickt av guld eller diamanter. Och att renoverad yta heller inte ska ha det.

Det kostar, så klart, men 500 tusen... Man får mycket för den summan, i nämnda utrymmen, även av hantverkare!
Beloppet är "höftat" av mig på plats, med följande att göra:

Återställa golv i tvättstuga (vattenburen golvvärme och klinker) c:a 8kvm.
Vi har redan rivit ut allt skadat material på golvet, men all VVS också är samlad i detta rum och kommer att kräva urkoppling av värmepump, ventilation och total demontering av rörinstallationer för att kunna byta ut skadat material omgivande syll och väggar.

Riva vägg mot kök, byta ut fuktskadad syll, golvreglar, golv och återställa. c:a. 6kvm.

Helkaklat badrummet (gjort för c:a 8 år sedan) måste rivas och återställas.
Vi vet i nuläget inte omfattningen av skadorna här, men högst trolig har det pressat in vatten från tvättstugan via väggen/syllen in under tätskiktet i badrummet.

Rätt och riktigt så ska vi ta in offerter från minst två företag och få en realistisk peng på reparationen av denna skada.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vore jag TS bror skulle jag gå till banken med öppna kort. Bjuda vad jag tyckte att huset var värt samt ha räknat ut vad reavinstskatten blir, så att den kan dras av (staten ska alltid ha betalt först).

Banken får då ett seriöst bud att ta ställning till utan att behöva driva in pengarna via fogden och offentlig auktion. Och så länge som banken får mindre än den har pantbrev för blir övriga fordringsägare utan pengar oavsett, så de kommer sakna talerätt.

Banken kan förstås tycka att de får för dåligt betalt och hellre chansa på auktion, men banker är rationella, om de vet att de gör en förlust så tar de sannolikt hellre ett skäligt bud än chansar. Men ett skambud kan förstås som vanligt leda till onödiga låsningar.
Tänker precis samma sak, att köra raka rör mot banken och redovisa husets skick och kostnaderna det innebär att återställa.

Som jag ser det nu uppgår husets belåning till det ungefärliga marknadsvärdet (med skadorna inräknat) och banken skulle därmed få tillbaka sina pengar.

En exekutiv auktion kan potentiellt bli en ännu större förlust för banken, samt att fler gäldenären är där och hugger på pengarna.
 
Jiji Jiji skrev:
Man ärver inte lån. Dödsboet betalar av lån med de medel som finns. En fastighet eller andra tillgångar bör därför säljas för så mycket som möjligt. Sedan får man begära dödsboet i konkurs.
Precis så, skulder ärvs inte.
Hade dock uppfattningen att om man redan nu anar att dödsboet inte går ihop sig, försätta det i konkurs innan man ens försöker sälja av tillgångarna.
Det går alltså att försätta det i konkurs när siffrorna är ett faktum, vid reell försäljning av fastighet, bilar osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.