En liten tröst: Rådjur ser egentligen inte thuja som godis pga dess doft utan den används företrädesvis för fejning. Nu är jag tillbaka till fårstängslet: om det sätts fårstängsel på var sida thujahäcken ca 20/25? cm ifrån stammen, ca 110 (?) cm högt, stagar stängslet snyggt med smala järnstänger (har själv gjort för att hindra jyckar) så att smaragden växer igenom (tar kanske 4-5 år innan det inte syns). Då borde bockarna välja annat!

Sedan planteras över huvud taget inga godsaker i trädgården. All nyplantering får ske med omsorg och ev träd måste stamskyddas högt upp till de vuxit till sig. Dessutom får du räkna med att rådjuren håller koll och inspekterar dina domänet regelbundet. Men det kan också vara trevligt!

Varför jag blir så engagerad över din trädgård 😀 är för att jag med stort intresse följt en växtfreak-kompis i Sorunda som drömde om ett växtparadis. Hon satte högt plank med överliggare runt 2000 kvm trädgård - bygglov etc. Kostade skjortan. Men hon fick sin djungel!
 
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Elstängsel på var sida häcken är också ett alternativ om man inte har småttingar ... jag tror ändå det blir dyrare än alternativet ovan.
 
  • Gilla
Bisima
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är som sagt revirmarkeringar bockarna håller på med.

Att ha nät är knappast 100% säkert. Det är inte helt enkelt att stängsla helt, då kommer man ju inte in på tomten själv…
yonna yonna skrev:
En liten tröst: Rådjur ser egentligen inte thuja som godis pga dess doft utan den används företrädesvis för fejning. Nu är jag tillbaka till fårstängslet: om det sätts fårstängsel på var sida thujahäcken ca 20/25? cm ifrån stammen, ca 110 (?) cm högt, stagar stängslet snyggt med smala järnstänger (har själv gjort för att hindra jyckar) så att smaragden växer igenom (tar kanske 4-5 år innan det inte syns). Då borde bockarna välja annat!

Sedan planteras över huvud taget inga godsaker i trädgården. All nyplantering får ske med omsorg och ev träd måste stamskyddas högt upp till de vuxit till sig.

Varför jag blir så engagerad över din trädgård 😀 är för att jag med stort intresse följt en växtfreak-kompis i Sorunda som drömde om ett växtparadis. Hon satte högt plank med överliggare runt 2000 kvm trädgård - bygglov etc. Kostade skjortan. Men hon fick sin djungel!
🤣, och jag tackar och ta emot.

Vi har sett flera gånger rådjur på vår tomt. Vi hade stora problem när jag sådde gräsmattan 2021, varje morgon såg ut som att någon hade dansat sönder hela tomten. Vi har en stor tomt och ville gärna odla allt möjligt men med tanke på rådjuren så tänkte vi bygga ett växthus ca 30 kvm. Vi har dock lagt väldigt mycket pengar på nybyggda huset och allt runt omkring, så ett växthus får bli i ett senare skedde.

Till stängslet:
Jag tittade på bl. annat biltema och det fanns möjlighet att bygga ett elstängsel,
t ex 150 cm högt. Kanske komma runt något billigare? Alternativt som du säger fårstängsel men det får bli lite mellanrum för att rensa ogräs och sånt. Men jag kan omöjligt att stänga mot den obebyggda granntomten samt på framsidan av huset. Hoppas att bocken är inte så smarta och kommer runt stängslet inne på tomten.
yonna yonna skrev:
En liten tröst: Rådjur ser egentligen inte thuja som godis pga dess doft utan den används företrädesvis för fejning. Nu är jag tillbaka till fårstängslet: om det sätts fårstängsel på var sida thujahäcken ca 20/25? cm ifrån stammen, ca 110 (?) cm högt, stagar stängslet snyggt med smala järnstänger (har själv gjort för att hindra jyckar) så att smaragden växer igenom (tar kanske 4-5 år innan det inte syns). Då borde bockarna välja annat!

Sedan planteras över huvud taget inga godsaker i trädgården. All nyplantering får ske med omsorg och ev träd måste stamskyddas högt upp till de vuxit till sig. Dessutom får du räkna med att rådjuren håller koll och inspekterar dina domänet regelbundet. Men det kan också vara trevligt!

Varför jag blir så engagerad över din trädgård 😀 är för att jag med stort intresse följt en växtfreak-kompis i Sorunda som drömde om ett växtparadis. Hon satte högt plank med överliggare runt 2000 kvm trädgård - bygglov etc. Kostade skjortan. Men hon fick sin djungel!
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
F FE ML skrev:
🤣, och jag tackar och ta emot.

Vi har sett flera gånger rådjur på vår tomt. Vi hade stora problem när jag sådde gräsmattan 2021, varje morgon såg ut som att någon hade dansat sönder hela tomten. Vi har en stor tomt och ville gärna odla allt möjligt men med tanke på rådjuren så tänkte vi bygga ett växthus ca 30 kvm. Vi har dock lagt väldigt mycket pengar på nybyggda huset och allt runt omkring, så ett växthus får bli i ett senare skedde.

Till stängslet:
Jag tittade på bl. annat biltema och det fanns möjlighet att bygga ett elstängsel,
t ex 150 cm högt. Kanske komma runt något billigare? Alternativt som du säger fårstängsel men det får bli lite mellanrum för att rensa ogräs och sånt. Men jag kan omöjligt att stänga mot den obebyggda granntomten samt på framsidan av huset. Hoppas att bocken är inte så smarta och kommer runt stängslet inne på tomten.
Börja med att slå ner trästolpar, 3m brukar man ha mellan i en hästhage, du behöver nog inte lika tajt, prova med dubbelt, 6m så kan du komplettera i mitten om det blir för dåligt.

Börja med bara sidorna du kan vid häcken.

Rekommenderar då även en stolpnerslagare

Vill du inte att stängseltråden syns, så köp rostfri stängsel tråd, den är dyrare dock, och ting som F-n att hantera....
 
  • Trästolpe, 150 cm lång, visas på en webbsida med priset 39,90 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stolpnerslagare på 8 kg visas med en man som använder den i en grön hage. Produktens pris är 249 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ringisolator för elstängsel, 25-pack, pris 64,90 kr. Svart isolator med skruv för montering på trästolpar, användbar vid byggande av häst- eller djurstängsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsnyckel för ringisolator, art.nr 14-203, i metall för 44.90 kr, säljs hos en återförsäljare med över 10 enheter i lager i Lund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yonna yonna skrev:
Elstängsel på var sida häcken är också ett alternativ om man inte har småttingar ... jag tror ändå det blir dyrare än alternativet ovan.
Inatt hade jag vid plantorna en radio, solstol och några st lampor samt fasadbelysning runt huset, 🏖️ känsla 🤣. Tänkte ha så här tills jag hittar ett bra alternativ om stängsel.
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Börja med att slå ner trästolpar, 3m brukar man ha mellan i en hästhage, du behöver nog inte lika tajt, prova med dubbelt, 6m så kan du komplettera i mitten om det blir för dåligt.

Börja med bara sidorna du kan vid häcken.

Rekommenderar då även en stolpnerslagare

Vill du inte att stängseltråden syns, så köp rostfri stängsel tråd, den är dyrare dock, och ting som F-n att hantera....
Va snällt 😊. Tack för tipset
 
P P-son83 skrev:
Jag hade satt elstängsel/kostängsel utanför häcken.
Borde räcka med 2 trådar.
Lite jobb och kostar en slant, men det är det kanske värt ?
Verkligen, tack för det
 
Nissens Nissens skrev:
Det beror på att det inte har med fejning av horn att göra som vissa fått för sig. Råbocken markerar revir från våren till slutet av augusti. Det är revirmarkeringar de gör. Det är samma bock som går runt sitt revir dagligen och ser till att bockens markeringar är på plats. De lämnar doftmarkeringar i buskarna de markerar i.

Olika medel är meningslösa. Elstängsel eller någon form av metallnät är det som fungerar.
Tack för ny info.

Har aldrig läst detta på BH tidigare.

Det förklarar bockens tålmodighet och tidsperioden som är mycket längre än den för fejning.

Finns det någon möjlighet att få bocken att byta revir ( utan elstängsel)?

Min förhoppning var att angreppen skulle sluta då tujorna var tillräckligt stora/höga men så blir det väl knappast då?
 
B Boende45 skrev:
Det förklarar bockens tålmodighet och tidsperioden som är mycket längre än den för fejning.

Finns det någon möjlighet att få bocken att byta revir ( utan elstängsel)?
Det är förmodligen du som har flyttat in i bockens revir, inte tvärtom 😎
 
  • Gilla
  • Haha
stenolof och 3 till
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Det är förmodligen du som har flyttat in i bockens revir, inte tvärtom 😎
Bocken är nog inte född tidigt 1980-tal?

Oavsett så kvarstår mitt problem.
 
Vi hade rådjur på tomten tills vi skaffade vår halvgalna katt. Han är Main coon/norsk skogskatt och sätter efter alla rådjur som närmar sig.

Visserligen kommer han hem ibland och har fått stryk, men han vaktar tomten på ett ypperligt vis.

Inte det bästa tipset kanske men det fungerar för oss 🤣
 
  • Gilla
  • Haha
EllinorLag och 5 till
  • Laddar…
Nissens
B Boende45 skrev:
Tack för ny info.

Har aldrig läst detta på BH tidigare.
Aha, jag är jägare så jag har rätt bra koll på rådjuren. Rådjuren har doftkörtlar vid hornroten som ger av sig dofter när de skalar ner buskar. De gör även så kallade brunstgropar i marken, oftast i skogen där doftkörtlar vid klövarna avger doft i groparna.
B Boende45 skrev:
Det förklarar bockens tålmodighet och tidsperioden som är mycket längre än den för fejning.
Ja, det har inte med fejning att göra.
B Boende45 skrev:
Finns det någon möjlighet att få bocken att byta revir ( utan elstängsel)?
Vad jag vet är alternativet att en annan bock tar över reviret eller en del av det, men det hjälper ju inte oss med trädgård…
B Boende45 skrev:
Min förhoppning var att angreppen skulle sluta då tujorna var tillräckligt stora/höga men så blir det väl knappast då?
Jo, jag tror att det blir bättre när tujorna är större, de ger sig ofta på lite mindre växtlighet. Men 100% är det inte.
Sätt elstängsel eller typ kycklingnät är mitt råd.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Aha, jag är jägare så jag har rätt bra koll på rådjuren. Rådjuren har doftkörtlar vid hornroten som ger av sig dofter när de skalar ner buskar. De gör även så kallade brunstgropar i marken, oftast i skogen där doftkörtlar vid klövarna avger doft i groparna.

Ja, det har inte med fejning att göra.

Vad jag vet är alternativet att en annan bock tar över reviret eller en del av det, men det hjälper ju inte oss med trädgård…

Jo, jag tror att det blir bättre när tujorna är större, de ger sig ofta på lite mindre växtlighet. Men 100% är det inte.
Sätt elstängsel eller typ kycklingnät är mitt råd.
Tack för mycket värdefull info!
 
T
P P-son83 skrev:
Börja med att slå ner trästolpar, 3m brukar man ha mellan i en hästhage, du behöver nog inte lika tajt, prova med dubbelt, 6m så kan du komplettera i mitten om det blir för dåligt.

Börja med bara sidorna du kan vid häcken.

Rekommenderar då även en stolpnerslagare

Vill du inte att stängseltråden syns, så köp rostfri stängsel tråd, den är dyrare dock, och ting som F-n att hantera....
Ett annat alternativ är att hyra ut rum till Runar Søgaard några dagar som vetter mot skogen.
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Nissens
T TH885 skrev:
Ett annat alternativ är att hyra ut rum till Runar Søgaard några dagar som vetter mot skogen.
Problemet med den gubben var att han sköt på olovlig tid och rådjuret stod på grannens tomt… så han blev av med sina vapen.

Vissa tror att problemet var att han sköt inifrån huset - vilket är helt ok att göra i sig.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.