S sjoelund skrev:
Behöver dock filtrera bort allting som säger VOC...
Jo jag var lat och gjorde en snabbsökning och att beställa från Ali har jag tröttnat på, tar för lång tid.

Men man söker ju enkelt om något intressant finns närmare och sedan brukar jag "skumma" recensioner hos AliExpress om något är intressant inkl beskrivning. Att bara "klicka och beställa" brukar inte gå så bra.
 
S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tidigare var m.nu grymt bra organiserat för 1-wire sensorer, men nu är det lite grötigare. Här har du adapter och lite annat:
[länk]
Sedan får man söka och gräva lite där efter exempelvis DHT22 som mäter temperatur och luftfuktighet, DS18B20 temperatur, DS2423 impulsmätare, DS2408/DS2412 I/O kanaler, DS2450 A/D omvandlare etc.

Men baserat på hur m.nu har utvecklat sig så skulle jag nog bara googla på sensorerna och handla på Amazon, elektrokit eller liknande.
DHT22 har jag. Kanske kan användas ute? Under tak eller dito...
 
S
P paralun skrev:
Ok då är Aqaras givare ett mycket bra val

Amazon har fyra stycken för 927:-, sen kolla Prisjakt för fler alternativ.
[länk]
Verkar vara en klon men här har du mer
[länk]
En till EDIT efter att ha kollat webhallen
[länk]
Skall kolla igenom dessa och se hur dom fungerar!
 
P paralun skrev:
Har ingen själv och kollade vad "källan" till det mesta nuförtiden har på hyllorna.
[länk]
S sjoelund skrev:
Behöver dock filtrera bort allting som säger VOC...
Ja, hoppades lite på en rekommendation på något som man vet fungerar bra och är hyfsat tillförlitligt. Många sensorer verkar bara approximera CO2 snarare än att mäta det, och lite allergisk mot att beställa från Kina
 
A ajn82 skrev:
Ja, hoppades lite på en rekommendation på något som man vet fungerar bra och är hyfsat tillförlitligt. Många sensorer verkar bara approximera CO2 snarare än att mäta det, och lite allergisk mot att beställa från Kina
Jo men nu är ju i princip allting kinesiska pryttlar, sen den stora vitsen med att kolla AliExpress att man ser vad det senaste är i Kina och sedan kommer det till europeiska handlare, sist till svenska. Jag tror sedan inte det är så många svenskar som har en CO2-mätare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S styren skrev:
DHT22 har jag. Kanske kan användas ute? Under tak eller dito...
Tja, det är ju en lös komponent, så under tak eller i en lämplig (öppen) kapsling vore nog bra.
Du får nog tvivelaktiga mätvärden om det regnar på den. :D
 
S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, det är ju en lös komponent, så under tak eller i en lämplig (öppen) kapsling vore nog bra.
Du får nog tvivelaktiga mätvärden om det regnar på den. :D
Tror det bara är 24 V, eller lågspänning. Borde klara direkt regn (el)säkerhetsmässigt? Kapsling för den saknar jag. Tyvärr så får kapslingen ej vara helt tät gissar jag. Svårlöst men genomförbart.

Skall titta på dom andra förslagen i tråden också.
 
S styren skrev:
Tror det bara är 24 V, eller lågspänning. Borde klara direkt regn (el)säkerhetsmässigt? Kapsling för den saknar jag. Tyvärr så får kapslingen ej vara helt tät gissar jag. Svårlöst men genomförbart.

Skall titta på dom andra förslagen i tråden också.
Ja ja, sensorn klarar det, men en luftfuktighetssensor som blir regnblöt ger nog rätt intressanta resultat. :D (Och så har jag för mig att det är 3.3 eller 5V)

En lämplig kapsling är ju typ en liten stevensson-skärm, då får du ju även pålitliga temperaturvärden från den. De går ju antingen att bygga med några blomfat eller så kan man se det som en strålande ursäkt att köpa sig en 3D-skrivare!
 
S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja ja, sensorn klarar det, men en luftfuktighetssensor som blir regnblöt ger nog rätt intressanta resultat. :D (Och så har jag för mig att det är 3.3 eller 5V)

En lämplig kapsling är ju typ en liten stevensson-skärm, då får du ju även pålitliga temperaturvärden från den. De går ju antingen att bygga med några blomfat eller så kan man se det som en strålande ursäkt att
Jag tänkte mig att sätta den inne i vedboden
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om det inte är någon enstaka som sticker ut väldigt, ta ett snitt på allihopa. :)
Så använd medianvärdet då.
 
P Puffen Ingarö skrev:
Så använd medianvärdet då.
Nja, bättre att rensa bort avvikande mätfel istället. Sedan kan man givetvis välja medianvärdet av de kvarvarande.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Avläsning vatten - är det någon som har köpt/byggt en mätare som funkar på en kommunal mätare typ denna
Bild på en blå vattenmätare med fyra roterande visare och en digital avläsning som visar förbrukningen i kubikmeter (m³).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar några olika projekt/lösningar på nätet:

https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device

https://www.pieterbrinkman.com/2022...sphome-home-assistant-and-a-proximity-sensor/

https://watermeter.muino.nl/ - denna är dock inte anpassad för våra mätare med fyra roterande visare (samma med ganska många av projekten)

Det känns tveksamt om lösningarna som baserar sig på magnetisk avkänning kommer fungera, många av de vattenmätarna som exemplifieras i de fallen har en halvmåneformad skiva...
Vattenmätare med fyra roterande visare och en digital display ansluten till ett mikrokontrollerkort med texten "AZ-Delivery" på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
IKEA Vindstyrka matter luftkvalitet, men värdet du får ut är inte CO2 utan VOC.

Vill du mäta CO2 skulle jag nog prova [länk] eller någon av de riktigt dyra mätarna som finns (runt 3500-5000 kr)... Har inte den länkade sensorn själv, men priset är ju överkomligt. Kollade inte på vad den behöver för strömkälla dock.
P paralun skrev:
Har ingen själv och kollade vad "källan" till det mesta nuförtiden har på hyllorna.
[länk]
Blir en Airgrandient ONE, enligt mottot "buy once, cry once"... dyrare än vad jag tänkt men den verkar faktiskt bra och seriös

https://www.airgradient.com/indoor
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Avläsning vatten - är det någon som har köpt/byggt en mätare som funkar på en kommunal mätare typ denna
[bild]
Hittar några olika projekt/lösningar på nätet:

[länk]

[länk]

[länk] - denna är dock inte anpassad för våra mätare med fyra roterande visare (samma med ganska många av projekten)

Det känns tveksamt om lösningarna som baserar sig på magnetisk avkänning kommer fungera, många av de vattenmätarna som exemplifieras i de fallen har en halvmåneformad skiva...
[bild]
Jag har satt en egen mätare med pulsutgång istället, kommunens mätare byts ju regelbundet mot en nykalibrerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.