L Liljeros skrev:
Varför är slutpriset intressant? Det saknar väl helt irrelevans förutsatt att entreprenören inte debiterat 100kr timmen…
Jag tycker det är roligt att veta folk betalar typ 500 000kr för nån dum arbete som det äntligen var inte ens nödvändigt. Jag frågar bara, så jag har orsak att skratta högt.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur långsam får man vara innan det blir ett fel? Hur långsam som helst?

Om vi antar att en kvadratmeter i timman är normalt, är det då OK om en kvadratmeter tar två timmar? En halvdag? En dag? En vecka?
Det beror väl på hur man debiterar.
 
P PHPersson skrev:
Om han köpt det löpande så är det klart att han som kund kan begära ut information av leverantören som styrker fakturan.
ja, en specificerad faktura men inte en dagbok.

stor skillnad mellan en specificerad faktura och en dagbok.
en faktura säger ju bara vilket moment och antal timmar samt material, väldigt enkelt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad fakturerar du för jycken? 😉
Och vad är egentligen listpris på Frolic?🤔😄
 
  • Gilla
  • Haha
Picad och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Jag vet inte om trådens namn är rätt. Om man vill veta vad ett arbete kostar innan det är utfört kör man på fast pris. Kör man löpande så får man räkna med en eventuell chock. Lurad...ja jag vet inte..?
Det är så mycket faktorer som spelar in i det hela, vart ligger lokalen? Hur långt bort ligger firman? Hur långt är det till vatten? Hur mycket underarbete behövdes? Hur mycket el/vvs- arbete behövdes? Hur långt är ett snöre..? Osv.
Oftast kan man som konsument inte se alla omständigheter som påverkar ett jobb.
Jag har som exempel beställt arbeten på en plats som ligger långt bort med dåliga förbindelser, där kostar markarbeten 4-5 ggr mer än vad de gör lokalt...just på grund av alla yttre påverkansfaktorer...
Centrala storstan
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
@joba91 Är de 160 timmarna endast för plattsättning?
Yes. Dom skrubbade väggarna lite innan och fogade såklart. Inget mer.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
ÄR vvs och el-jobb separat specade med tid och material?
 
Så otroligt mycket mer svårstädat nu, jämfört innan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ja, en specificerad faktura men inte en dagbok.

stor skillnad mellan en specificerad faktura och en dagbok.
en faktura säger ju bara vilket moment och antal timmar samt material, väldigt enkelt.
Fast ”standarden” säger att man skall föra dagbok men absolut, har de inget avtal alls så finns det inget krav även om det känns lite oseriöst att inte följa en standard.
 
Lizzardo
En tanke bara om nu tiden är oskälig, vilket andra säkert kan svara bättre på...

Det är inte så att de jobbat utanför ordinarie arbetstid vilket är så gott som standard vid restaurangbyggen och av lathet lagt på timmar istället för att ändra sin debitering?
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Fast ”standarden” säger att man skall föra dagbok men absolut, har de inget avtal alls så finns det inget krav även om det känns lite oseriöst att inte följa en standard.
vilken standard?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vet inte varför du skriver detta till mig precis som om jag hade utfört jobbet..
TS fall där han är företagare själv ställer lite högre krav på honom med, han skulle ha sett efter ett par dagar att arbetet kommer att ta längre tid än beräknat och reagerat tidigare så att säga..
Sedan din enhetstid stämmer inte på denna typen av jobb skulle aldrig ens titta på ett jobb med dom tiderna helt orimligt..
För att du argumenterade för att 5ggr så lång tid för att utföra ett ganska basic jobb var rimligt baserat på att alla är olika.

Finns inget orimligt med nybyggnadslistan, det är ändå en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare och när byggnads är inblandade så har jag svårt att tro att dom skulle vara i överkant. Jag har inte plattsättning som proffesion men har aldrig haft problem att matcha eller vara snabbare än många övriga kategorier.

Det är ändå något osunt med en marknad där kostnaderna ökar 30% på 4år, en väldigt stor del av byggkostnaderna är löner så argumentationer kring kostnadsökningar faller ganska platt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Hur långsam får man vara innan det blir ett fel? Hur långsam som helst?

Om vi antar att en kvadratmeter i timman är normalt, är det då OK om en kvadratmeter tar två timmar? En halvdag? En dag? En vecka?
Ja så är livet och människan att alla är olika snabba men en timme är knappast rätt måttstock med täckning av alla ytor, rengörning av dom gamla ytorna, eventuell primening ( vet inte vilket fix som använts på det gamla kaklet) utmätning av plattsättningen, själva plattsättningen, rengöring inför fogning, fogning samt avtvöttning, silikon i alla vinklar och vrån, avtäckning och slutstädning..
Helts omöjligt för en vanlig plattsättare att hinna med på 32 timmar..
Sedan vem plockar bort all el och VVS och återmonterat dessa kan det vara så att det ligger i plattsättarens tid?
Sedan kan ni alla lekmän o novisa tycka i all oändlighet om det som ni gör om allt som har med hantverk att göra..
 
Redigerat:
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
R
L Liljeros skrev:
För att du argumenterade för att 5ggr så lång tid för att utföra ett ganska basic jobb var rimligt baserat på att alla är olika.

Finns inget orimligt med nybyggnadslistan, det är ändå en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare och när byggnads är inblandade så har jag svårt att tro att dom skulle vara i överkant. Jag har inte plattsättning som proffesion men har aldrig haft problem att matcha eller vara snabbare än många övriga kategorier.

Det är ändå något osunt med en marknad där kostnaderna ökar 30% på 4år, en väldigt stor del av byggkostnaderna är löner så argumentationer kring kostnadsökningar faller ganska platt.
Den listan är bara för ackordsmätning av lön ingett annat ingett företag kan leva och räkna jobben efter den, du är så novis så det skriker amatör om dig, sorry bara den råa sanningen😉
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Bara löpande räkning, vi pratade om att det skulle ta "några dagar". Men då förutsatte jag arbete för en person, inte för två.
Har du någon aning om hur många dom var och hur många dagar dom jobbade? Är väl ga ska in
J joba91 skrev:
Hej,

Jag har tagit över ett café och ska renovera lite inför ny-öppning. Jag har låtit en plattsättare kakla över det förra kaklet, 32m2, med fint resultat. Jag fick dock en smärre hjärninfarkt när jag fick timmarna för jobbet, 160h!!! Det är såklart många vinklar men vad tusan. Nu känner jag mig riksblåst... Nu behöver jag hjälp av er att göra en grov bedömning hur länge ni tror att det kan ta att kakla dessa väggar?

Tack vänner!
Har du någon aning om hur många dom var som jobbade och hur många dagar dom jobbade? Är väl mer intressant än vad man normalt tar per kvadratmeter när dom redovisat 160 timmar totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.