A August Eriksson skrev:
Bruttointäkt? Väldigt oklart hur den är releva t överhuvudtaget.
Det är en väldig stor skillnad på om en privatperson betalar en räkning på 90 000 kronor med utskattade pengar förvärvat genom anställning, och en firma som betalar samma summa med oskattade pengar från bruttoresultatet.

Firman tar detta som en direkt kostnad, (och beroende på bokföringsmetod) alternativt kan han skriva ner denna över tid och kvitta mot framtida vinster och inte betala en krona i skatt. Dessutom kan han kvitta momsen på fakturan mot utgående moms.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det är en väldig stor skillnad på om en privatperson betalar en räkning på 90 000 kronor med utskattade pengar förvärvat genom anställning, och en firma som betalar samma summa med oskattade pengar från bruttoresultatet.

Firman tar detta som en direkt kostnad, (och beroende på bokföringsmetod) alternativt kan han skriva ner denna över tid och kvitta mot framtida vinster och inte betala en krona i skatt. Dessutom kan han kvitta momsen på fakturan mot utgående moms.
Fast det spelar väl verkligen ingen roll, det handlar ju inte om betalningsförmågan här utan huruvida det är rimligt att ett par dagars jobb blir 160h, sen att man betalar med oskattade pengar har väl inget med det att göra alls? Menar du att det är ok att som entreprenör lägga på mer timmar på fakturan bara för att ett företag ska betala ?
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag kan bara svara för elen men det hade tagit absolut max 1h totalt så det måste vara på gränsen till försumbart.
Jag fixade all VVS men dom skruvade bort 5 dimmers
 
F Fjonken skrev:
Hur lång tid tycker du att det borde ha tagit?
Fanns allt material på plats eller behövde dom hämta ut grejer? Lätt att ta sig fram i utrymmet? Ser ut som att det är prylar överallt. 32m2 får man upp på en dag om du är ruttad. Men inte om det ser ut som det gör på bilderna.
32kvm 'subway tiles' inkl. fogning på en dag, då skulle jag anställa dig direkt :)
 
  • Gilla
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Jag fixade all VVS men dom skruvade bort 5 dimmers
Jag står fast vid att det ser ut att vara mer än 32m2. Men, varför frågar du inte plattsättaren. Om även han menar att det var 32m2, så kan du be honom räkna ut antalet timmar per kvadratmeter han använt. Om han då vill påstå att det är normalt, så bör du absolut ifrågasätta hans utbildning och erfarenhet.
 
A AG A skrev:
Jag står fast vid att det ser ut att vara mer än 32m2.
Räckte kaklet TS köpte kan det inte vara mycket mer.

J joba91 skrev:
Ja köpte 35 m2 kakel för att ha marginal för spill
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag står fast vid att det ser ut att vara mer än 32m2. Men, varför frågar du inte plattsättaren. Om även han menar att det var 32m2, så kan du be honom räkna ut antalet timmar per kvadratmeter han använt. Om han då vill påstå att det är normalt, så bör du absolut ifrågasätta hans utbildning och erfarenhet.
32m2 är ändå drygt 12-13m vägg, vart ser du mer än det på bilderna? Golvet är ju befintligt.
 
R Rejäl skrev:
Ja tyvärr finns ingett ” för långsamt ” utan den som beställer behöver sätta upp tidsramar aven om 5 Tim per kvadrat i ren plattsättning är lite too much..
Men är övertygad om att vi inte har fått hela sanningen ifrån TS det ser ut att kunna vara så att plattsättaren har demonterat El, VVS och återmonterat dessa med så timmarna kan snabbt rulla iväg med en massa annat..
Nu har vi ju fått svart på vitt att plattsättare lossade på 5 dimmers utöver plattsättningen. Jag hade vägarna förbi kontoret och tittade en snabbis i Wikells ROT och den anger enhetstiden för montage av plattor på vägg till 0,8h/m2 (nybyggnadslistan som man inte kunde följa enligt dig använda angav 0,82). Men du kanske vet bättre än den kanske i särklass bäst etablerade branschpublikationen gällande enhetstider, jag själv är ju bara novis så jag kommer inte argumentera mot den.

Men sen har ju säkert annat också gjorts, det betvivlar jag inte men 130h för att prima väggar och etablera sig ? Nä det tror jag inte ens du tycker är rimligt…
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast det spelar väl verkligen ingen roll, det handlar ju inte om betalningsförmågan här utan huruvida det är rimligt att ett par dagars jobb blir 160h, sen att man betalar med oskattade pengar har väl inget med det att göra alls? Menar du att det är ok att som entreprenör lägga på mer timmar på fakturan bara för att ett företag ska betala ?
Ring mig när du kaklat det där på "några dagar", jag har jobb till dig.
 
  • Gilla
  • Haha
ItWasntMe och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det där hade ju inte tagit farsan en vecka ensam. Och hade han tagit med sin polare så hade det inte ens tagit en vecka.
Det hade alltså tagit lika lång tid om han var ensam eller hade hjälp av sin kompis. 😱😂
 
  • Haha
Dr Benz och 6 till
  • Laddar…
Om TS har varit på plats och städat samt levererat material så är det för mig en gåta hur TS inte kan ha gjort noteringar samtidigt hur arbetet framskridit.

Nånstans känns det rimligt att man noterar hur arbetet flyter på såvida man inte städat med ögonbindel.

Det kan vara svårt att gissa hur lång tid olika jobb med många moment tar eller är det någon här inne som med bestämdhet kan bedöma hur lång tid jobbet skulle ta enligt ackordslistan?

Hade alla hus sett likadana ut så hade det blivit enklare.

Arga snickaren brukade frågade sina klienter ibland hur lång tid dom behövde för att lösa enkla arbetsuppgifter, de blev många intressanta svar på en enkel fråga så uppenbarligen har folk väldigt olika uppfattning.
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ring mig när du kaklat det där på "några dagar", jag har jobb till dig.
Jag har aldrig utövat plattsättning proffesionellt och har inga planer på att göra det heller, jag har dock gjort ett par badrum åt mig själv. Vårat stora badrum tog mig ca 1 dag för att göra väggarna och det är väl kanske 4m2 så väggarna borde vara totalt 8m så ca 20m2 var det väl. Då var det typ andra gången i mitt liv jag monterade plattor så gick väl inte med blixtens fart men resultatet blev ändå helt ok.

Att 2 man inte skulle fixa 12m vägg på ett par dagar framstår för mig som absurt. Begreppet ett par dagar för mig är alla fall mindre än en vecka så vi säger 4 dagar dvs totalt 8 arbetsdagar eftersom dom var 2. Jag vågar nog påstå att jag hade fått upp den väggen på 8 dagar även om jag hade handblandat fixbruket, och då är jag inte på något sätt yrkesman.

Hade TS fått en faktura på 64h tror jag inte denna tråden hade startats
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Ja med den erfarenheten så vet du naturligtvis bäst på området plattsättning 👍
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Appendix och 4 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Om TS har varit på plats och städat samt levererat material så är det för mig en gåta hur TS inte kan ha gjort noteringar samtidigt hur arbetet framskridit.

Nånstans känns det rimligt att man noterar hur arbetet flyter på såvida man inte städat med ögonbindel.

Det kan vara svårt att gissa hur lång tid olika jobb med många moment tar eller är det någon här inne som med bestämdhet kan bedöma hur lång tid jobbet skulle ta enligt ackordslistan?

Hade alla hus sett likadana ut så hade det blivit enklare.

Arga snickaren brukade frågade sina klienter ibland hur lång tid dom behövde för att lösa enkla arbetsuppgifter, de blev många intressanta svar på en enkel fråga så uppenbarligen har folk väldigt olika uppfattning.
TS har väl aldrig sagt att han varit på plats och städat under tiden, han flyttade undan grejerna innan. Sen kan man ju ifrågasätta om man som beställare ska behöva vara på plats och mana på entreprenörern för att det går för långsamt?

Det är skillnad på vad som är rimligt och att ge en exakt siffra, det är ingen här som sagt vad det tar att göra det här jobbet, däremot kan man ge en uppskattning där man tar till lite för osäkerheter. Det är ju i princip bara en rak vägg med några ytterhörn så osäkerheten borde inte vara så stor.

Tror inte människor i ett tv-program för renoveringar som gått åt skogen utan nämnvärd byggerfarenhet är den bästa måttstocken på hur svårt det är att uppskatta byggjobb.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Dessa trådar är alltid lika roliga att följa.

En massa förståsigpåare som menar att jobbet borde ha genomförts på en bråkdel av fakturerad tid.

Alla snickare, elektriker, VVS:are och plattsättare mfl arbetar medvetet långsammare vid rörligt än vid fastprisavtal.

Det vågar jag hävda efter 3 hus och en hyggligt stor erfarenhet av att ta in tjänster.

I mitt fall har det varit störst skillnad på tidsåtgång när jag haft erfarna hantverkare över säg 40- 50 års ålder. Samma person kan ha tagit nästan dubbelt så lång tid på sig på löpande som vid fast pris. Då har jag vid de flesta jobben varit närvarande så timmar på plats har stämt. Men de utför alltså momenten på ett annat sätt så att det SKA ta längre tid.

Nu refererar jag till kunniga personer som gjort ett bra arbete.

Varför skulle dom skynda sig och arbeta snabbt för att få sämre ersättning i kronor och ören?

Det finns naturligtvis en gräns för hur lång tid arbetet får ta men det är väldigt svårt att få rätt om man skulle driva ett sådant här ärende vidare.

Självklart bör TS efterfråga timspecifikation, men det han får är då timmar grovt specificerat per utfört moment vlket inte säger så mycket.

Man bör alltså efterfråga ett ungefärligt pris/tidsåtgång (skriftligt, t ex mejl) innan man accepterar.

Om inga oförutsedda händelser eller tilläggsarbeten tillkommit får då priset endast överskridas med 15%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.