1 123abc skrev:
Nackdelen med det Mottura låset är att ytterst få använder dom då nyckeln måste vridas så mycket att de flesta upplever det som bökigt och använder det inte.
Ett bra lås är något som även används av de flesta och inte upplevs besvärligt att använda.
Det där förstörde ju SSF för många år sen när man blev tvungen att veva alla nycklar minst ett varv med slamriga klonk som kan väcka ett helt hus.
 
K karlmb skrev:
Det där förstörde ju SSF för många år sen när man blev tvungen att veva alla nycklar minst ett varv med slamriga klonk som kan väcka ett helt hus.
Om du tycker ett varv är jobbigt bör du testa de mottura låsen.
 
  • Haha
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
C
1 123abc skrev:
Om du tycker ett varv är jobbigt bör du testa de mottura låsen.
Finns väl inga tillhållarlås som öppnas med mindre än ett varv?
Om jag förstått det rätt så är det två varv på dessa Mottura-lås? Förvisso med utlåsning i två steg per varv.

Gissar att det hade blivit alldeles för trögt att vrida med utväxling på regeln. Alternativet hade väl varit att sköta låsningen med trycket då, men de låsen ser man inte heller så ofta. Kanske inte heller upplevs som praktiskt(?)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om du tycker ett varv är jobbigt bör du testa de mottura låsen.
Det är möjligt. Man kan tycka att säkerheten borde gå att lösa på något bättre vis 2024.
 
C cpalm skrev:
Finns väl inga tillhållarlås som öppnas med mindre än ett varv?
Om jag förstått det rätt så är det två varv på dessa Mottura-lås? Förvisso med utlåsning i två steg per varv.

Gissar att det hade blivit alldeles för trögt att vrida med utväxling på regeln. Alternativet hade väl varit att sköta låsningen med trycket då, men de låsen ser man inte heller så ofta. Kanske inte heller upplevs som praktiskt(?)
Att regla med trycket är vanligt i flerpunkslås som det ofta sitter i säkerhetsdörrar.
Det är en stor skillnad att låsa ett varv i ett steg och ett varv i två steg men att Mottura låsen sällan används av kunder då de upplever låsningen omständlig bör en seriös säljare informerar kunder om och eventuellt avråda från produkten.
Det är även skillnad när någon är hemma med ett flerpunktslås där handtaget lyfts alltid har reglad spanjolett även när du är hemma medan få skulle låsa ett Mottura från insidan (avråder från det av utrymningsskäl samt blir det inte bra om nyckeln lämnas kvar i låset.
Ett lås som inte används fyller ingen funktion, när jag frågar kunder hur många varv de låser Mottura svarar de flesta 4 varv för det är så kunden upplever det men en del låser endast ut låset till hälften och säger då 2 varv fast de egentligen endast låst 1 varv.
Tvåstegs låsning (dubbelaxlade nycklar) gör att kunden upplever att de låser dubbelt så mycket vilket jag kan förstå då tillhållarfjädrarna "hjälper till" vid enstegs låsning per varv.

Det finns udda tillhållarlås som öppnas med mindre än ett varv men det är äldre/antika lås som är ovanliga och har "dolda" lägen som skapar en kombination men normalt är det 1-2 varv beroende på modell.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu kan det redan varit uppe. Men hur lång tid tar det inte att använda syra för att kunna låsa upp dörren?
Det beror på. På låsets konstruktion, på vilken syra som används och på temperaturen på lås och syra Och självklart på om syran hamnar på "rätt" ställe vid första försöket eller om det krävs fler försök.

Men om man säger såhär istället. Det tar vääldigt mycket längre tid än att dyrka upp låset.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur får man in syran i låset?
Genom nyckelhålet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SWEBMA SWEBMA skrev:
Jag har en schäfer väntandes innanför
Det hjälper inte ett dyft med en hund. Att ha en hund ensam i en lägenhet fungerar bara kortare perioder. Och kräver att hunden låter vid rätt tillfälle. Samt att hunden alltid är hemma. Dvs inga promenader.

Ett larm som avger hundskall direkt någon är utanför dörren/rör dörren är nog ingen dum idé alls.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det så? Koppar är nog ett av de sämsta material för en fjäder. Jag har aldrig sett en fjäder av koppar.
Koppar fungerar utmärkt som fjäder. Kopparfjädrar används i el-sammanhang. T.ex. i strömbrytare, motorer och reläer. Det är som med järn. Metallen används inte ren utan legeras för att få rätt egenskaper.
 
P
O O skrev:
Det hjälper inte ett dyft med en hund.
Klart att det hjälper med en hund, men hunden bör nog i så fall vara tränad som hangarhund.
 
E Emedan skrev:
Yale Linus löser väl dock inte grundproblemet
Jo, eftersom grundproblemet är att förhindra inbrott.
E Emedan skrev:
att en cylinder är exponerad på utsidan och kan utsättas för ett syraangrepp?
Det är inget ohanterbart problem att en cylinder är exponerad så det går att försöka med syra, så länge metoden inte fungerar på dörrens alla tre lås.
E Emedan skrev:
Det är väl bara en produkt som gör det enklare att öppna dörren.
Det var första tanken här. Men Linus har fler bra egenskaper för att förhindra inbrott
  • den gör det oxo enklare att låsa
  • samt att säkerställa att det är låst. Vilket är bra om man misstänker att man glömt låsa. Då kan man kolla läget
  • och vid behov låsa på distans.
  • Dessutom kan man få meddelande om låset öppnas manuellt. Och då påkalla hjälp t.ex. ringa polis om pågående inbrott.
 
P pmd skrev:
Klart att det hjälper med en hund, men hunden bör nog i så fall vara tränad som hangarhund.
Ja, det var väl ungefär det jag skrev
O O skrev:
Att ha en hund ensam i en lägenhet fungerar bara kortare perioder. Och kräver att hunden låter vid rätt tillfälle. Samt att hunden alltid är hemma. Dvs inga promenader.
 
P
O O skrev:
Ja, det var väl ungefär det jag skrev
Njae, du skrev inget om att hunden ska vara livsfarlig.
 
O O skrev:
Ja, det var väl ungefär det jag skrev
P pmd skrev:
Njae, du skrev inget om att hunden ska vara livsfarlig.
Än sen? Det gjorde inte du heller.
Så ok då. "ungefär samma" kanske skulle vara "exakt samma" på just den punkten.
 
P
En hangarhund är definitionsmässigt livsfarlig.
 
P pmd skrev:
Njae, du skrev inget om att hunden ska vara livsfarlig.
Nej det gjorde jag naturligtvis inte.

Skall jag tolka ditt inlägg som att du menar att hunden måste vara livsfarlig? Och då i förlängningen som att du uppmanar till grov misshandel eller t.om. mord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.