• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hej

Vi kunde i nät-tidningen Teknik (18 juli 2024), läsa; ”Nytt jättebatteri kan ladda din elbil i 2,5 år”

"CATL är en av världens största batteritillverkare och har nu tagit fram ett nytt superbatteri som kallas Tener. Batterierna lagras i en container som är sex meter lång som kan lagra 6,25 MWh energi. De första fem åren ska enheten dessutom inte tappa något av sin kapacitet och ha en livslängd på 20 år med 750 laddcykler per år, uppger CATL i ett pressmeddelande. Battericellerna är gjorda med LFP-kemi och har en energitäthet på 430 Wh/liter."
https://nu.se/nytt-jattebatteri-kan-ladda-din-elbil-i-25-ar/

Om vi bortser från kostnaden så är en energilagring på 6,25 MWh ungefär det mitt hus behöver under de tre vintermånaderna dec - feb. Med andra ord då solceller ger som minst.

Själva batteriernas volym är ca 14,5 m2 (ett rum på ca 2,45 x 2,45 x 2,45 meter, sedan tillkommer utrymme för ventilation och kraftelektronik).

Nu har inte jag några solceller, så jag har inga månadsvisa produktionssiffror men ni som har det skulle ju kunna leka med tanken, och räkna på om ett sådant batteri kunde göra er ”off grid” d.v.s. oberoende av en anslutning till elnätet.

Jag hittade inga prisuppgifter, men det blir rimligen investeringskostnaden som sätter stopp för planerna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tyskarna fortsätter med sina balkongkraftverk. LIDL lanserade ett för 3400kr och det sålde slut på mindre än en dag. De ändrar nu också lagen så att hyresvärden inte längre kan säga nej.

[länk]

Edit:
en snabb googling ledde mig till att det nog är detta paket som säljs under LIDLs eget namn: [länk]
Hej pacman42

Intressant och oroväckande.

Förutom den elsäkerhetsmässiga aspekten så är det ytterst olämpligt att ”släppa lös” mängder med elproduktion som matas in på det gemensamma elnätet när vi redan har långa tider med låga eller negativa elpriser.

Jag tycker inte att politiker och beslutsfattare inser hur elnätet (elkraftsystemet) fungerar, och riskerna för att vi får kan få en kollaps vid obalans mellan inmatning och uttag av eleffekt i elsystemet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I Tyskland är balkongkraftverk dessutom momsbefriade (därav det rätt höga priset på mitt exempel från Amazon ovan, trots att det troligen är samma anläggning - om jag importerar så åker jag ju på svensk moms).

Problemen med elsäkerheten är kraftigt överdrivna, de ger så låg effekt att det i praktiken inte skall vara ett bekymmer (de godkänns bara med låg effekt). Och stickproppen kan inte bli strömförande (även om jag sett att en del "elsäkerhetsexperter", bland annat i branchorganen, har sagt att den kan bli det).

Jag tycker inte heller att det är en bra idé ur det svenska elsystemets perspektiv, men vi skall ändå ge dem beröm för en enkel och smidig lösning för att tillverka egen el. Dessutom med kort återbetalningstid till skillnad från de stora installationerna av paneler på taken.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I Tyskland är balkongkraftverk dessutom momsbefriade (därav det rätt höga priset på mitt exempel från Amazon ovan, trots att det troligen är samma anläggning - om jag importerar så åker jag ju på svensk moms).

Problemen med elsäkerheten är kraftigt överdrivna, de ger så låg effekt att det i praktiken inte skall vara ett bekymmer (de godkänns bara med låg effekt). Och stickproppen kan inte bli strömförande (även om jag sett att en del "elsäkerhetsexperter", bland annat i branchorganen, har sagt att den kan bli det).

Jag tycker inte heller att det är en bra idé ur det svenska elsystemets perspektiv, men vi skall ändå ge dem beröm för en enkel och smidig lösning för att tillverka egen el. Dessutom med kort återbetalningstid till skillnad från de stora installationerna av paneler på taken.
Hej pacman42

Det är rimligen en liten risk, för överbelastning, om vi ansluter ett litet balkongkraftverk i ett vägguttag i vårt hem. Om alla vi ägare av bostäder (villor och lägenheter) hade goda elkraftkunskaper då vore inte riskerna så stora.

Men vad hindrar att vi t.ex. kopplar ihop (parallellkopplar) flera balkongkraftverk och ansluter det till vägguttaget närmast balkongen (eller altanen) i vårt hem?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Hej @Martin Lundmark,
korkade människor finns det alltid. De skulle lika gärna kunna grilla inomhus, dra in en ojordad skarvsladd i badrummet, eller varför inte ladda elbilen med 16A i ett vanligt vägguttag?

Vi kan inte skydda oss mot all dumhet.

Men som sagt, jag tycker inte att det är en bra idé med dessa i Sverige, jag ville bara betona att om folk gör som de skall så är risken mycket liten.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hej @Martin Lundmark,
korkade människor finns det alltid. De skulle lika gärna kunna grilla inomhus, dra in en ojordad skarvsladd i badrummet, eller varför inte ladda elbilen med 16A i ett vanligt vägguttag?

Vi kan inte skydda oss mot all dumhet.

Men som sagt, jag tycker inte att det är en bra idé med dessa i Sverige, jag ville bara betona att om folk gör som de skall så är risken mycket liten.
Hej pacman42

Bra synpunkter

Men jag skulle nog inte kalla personer som inte har goda elkraftkunskaper för ”korkade människor”. Mycket av vår elsäkerhetstänkande bygger på erfarenheter och sannolikheter.

Jag reagerar instinktivt på att mata in eleffekt i ett vägguttag, vare sig det gäller balkongkraftverk eller idéer om reservkraftdrift. Jag skulle ansluta ett ”balkongkraftverk” på samma sätt som solceller på taket ansluten till en egen grupp.

Jag skulle använda ett intag (som på husvagnar) i stället för ett vägguttag.

Om du läser i texten för ”Solarway balkongkraftverk 1 600 W, komplett uttag, 4 x 400 W” så står det ”På grund av växelriktarens maximala uteffekt på 1 300 watt krävs tillstånd för systemet och anslutningen bör inte utföras för hand. Godkänd i Tyskland, upp till 600 W utgångseffekt”.

https://www.amazon.se/Solarway-balkongkraftverk-JaSolmoduler-Deye-växelriktare-Schuko-anslutningskabel/dp/B0BL21JXPQ/ref=sr_1_1?crid=1YB8KTZKTZTA8&dib=eyJ2IjoiMSJ9.UcaiYRvWcCPg0JrAY8V5mJS9DJtMX9v_XBiWFXZp-KekzFbHFGBE4nB3PadpSLtNmsCIDyBu3nFAOg6DejlT3jwI5vijyEbluxs9qdVXewctwmeOe56fuREoe81Oa4RDCSOi5wpxvE3LN8i4cet-gXxIK2SiIzRsMTIV2M5ZaWtplZPlzE6TKxCMN69FlJPVoEaNUD-2sUt6DTP6ojI8nwZ3I5YvTcCIrg8nb4Ibsg1crltckbc7ZNKRpNyQ-L-hVALy4sETvxYfcCZ4EhyXK2FO1O1nEme3eU8ruBzbtT8.7-5WtilmPMncWFEqWqUJp8935H_rO8tkTFTpEgtZtic&dib_tag=se&keywords=Solarway+balkongkraftverk+1+600+W&qid=1721725557&sprefix=solarway+balkongkraftverk+1+600+w,aps,114&sr=8-1

Det finns alltså en gräns ”i Tyskland, upp till 600 W utgångseffekt” för att ansluta ett balkongkraftverk i vägguttag.

När det gäller en ojordad skarvsladd till badrummet så är det nog många som ser det som ett ”dumt” förbud utan att förstå orsakerna.

Det är samma problematik för många att förstå varför en jordad stickkontakt från en apparat behöver anslutas i ett jordat uttag av EMC-orsaker
 
Redigerat:
Vad jag menade med korkade är att de gör sådant som uppenbarligen kan vara farligt mot uttryckliga regler utan att ha kompetensen för det. Jag gör ofta sådant jag inte kan något om (jag lever efter Pippi Långstrumps devis om att "det har jag aldrig gjort förut, det är jag säkert jättebra på"), men jag läser alltid in mig ordentligt på området först.

Ja, det finns en gräns på 600W i Tyskland. Det var den jag syftade på tidigare när jag skrev:
de godkänns bara med låg effekt
För att leka lite med tanken att man skulle installera ett sådan i villan, då vill man ju ha all sin tomgångsenergi förbrukad på den fas som solpanelerna är anslutna till (för då lämnar aldrig någon energi huset). Det skulle naturligtvis kräva en del omplanering av faserna i elcentralen, men det har man ju gjort ett par gånger redan när man installerat LLVP i huset, elbilsladdning mm. I lägenheterna verkar antagandet nästan vara att man bara har en fas per lägenhet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag menade med korkade är att de gör sådant som uppenbarligen kan vara farligt mot uttryckliga regler utan att ha kompetensen för det. Jag gör ofta sådant jag inte kan något om (jag lever efter Pippi Långstrumps devis om att "det har jag aldrig gjort förut, det är jag säkert jättebra på"), men jag läser alltid in mig ordentligt på området först.

Ja, det finns en gräns på 600W i Tyskland. Det var den jag syftade på tidigare när jag skrev:


För att leka lite med tanken att man skulle installera ett sådan i villan, då vill man ju ha all sin tomgångsenergi förbrukad på den fas som solpanelerna är anslutna till (för då lämnar aldrig någon energi huset). Det skulle naturligtvis kräva en del omplanering av faserna i elcentralen, men det har man ju gjort ett par gånger redan när man installerat LLVP i huset, elbilsladdning mm. I lägenheterna verkar antagandet nästan vara att man bara har en fas per lägenhet.
Hej
Mitt hus har ett genomsnittligt effektbehov på 500-800 W under sommaren lite ojämnt mellan faserna.

En solcellspanel på 500- 800 W skulle kunna ”nolla” effektbehovet dagtid.

Med batteri, trefasomriktare med styrteknik och lite mer solpaneler i stort sett nollställa effektbehovet minst tre sommarmånader, och ta ”tomgångsbehovet” det soliga halvåret.

Jag började vid 8-10 årsåldern drömma om att ha egen elgenerering i ett vattendrag ca en kilometer från hemmet.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Hej

I går (24-08-01) kom en artikel som varnar för ökade risker för strömavbrott i Tyskland

”Tyskland: Ökad risk för strömavbrott på grund av för mycket solenergi?”
https://www.energinyheter.se/202408...isk-stromavbrott-pa-grund-av-mycket-solenergi
”Med den snabba ökningen av solcellsanläggningar i Tyskland höjs nu röster som varnar för att elnätet kan överbelastas och orsaka strömavbrott.”

Läser man vidare så ser det ut som man inte riktigt har beaktat det komplexa med en snabb utbyggnad. Och svårigheternas att införa bra åtgärder.

”– Om utbyggnaden fortsätter okontrollerat ökar risken för instabila nätförhållanden, säger Maik Render, chef för den regionala energileverantören N-Ergie, till Handelsblatt.” I synnerhet pekar experterna på att dessa anläggningar inte kan stängas av automatiskt om det skulle produceras för mycket el i vissa regioner." "Nya solcellsanläggningar ska därför utrustas med smarta mät- och styrsystem, enligt ett uttalande från ekonomiministeriet lett av vicekansler Robert Habeck. Men effekten av dessa åtgärder väntas inte bli fullt märkbar förrän om några år.”

Vårt samhälle är helt beroende av en fungerande elkraftförsörjning. Det ser inte ut som om man tänkt igenom de tänkbara konsekvenserna av många beslut den senaste tiden, gällande att undvika att elkraftnäten blir instabila.

Vi ser även av artikeln att det kan även innebära stora kostnader och ta tid att vända utvecklingen.

Vi borde ta lärdom av det som sker i Tyskland och titta på hur vi ökar robustheten i vår elkraftförsörjning inte minst på grund av det allt allvarligare världsläget.

Hur har vi det med IT-säkerheten för våra enheter som t.ex. styr värme, solceller och solcellsbatterier?
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Som både jag, med flera, tidigare påpekat i denna tråd så är inte problemet, solceller I sig, utan bristande krav på installationer och drift. Effekten från solceller kan dras ner efter behov. Med x % eller y kW, eller vad man önskar. Jag tänker att de flesta uppkopplade VR kan styras. Det som saknas är infrastrukturen för att styra, samt inte minst en kravbild från nätoperatörerna. Från nätägaren hörs inget om att man planerar några "restriktioner" map solceller, utan det erbjuds fortfarande subventioner vid nyinstallation.
Det sägs i artikeln att nya krav tar tid genomföra, men det går nog att snabba på genom skeenden genom att förändra modellerna för avgifter och ersättningar.

Jag, som kan fixa litet själv, har ställt mitt system så att det drar ner om ersättning närmar sig noll. Nu har det iofs aldrig inträffat, men om jag sätter runt 70 öre i testläge så fungerar det. Algoritmen är inte helt stabil så det kan svänga en del vid växlande molnighet, men det har bara liten påverkan.
 
Känns som denna tråden handlar om allting relaterat till solenergi och kraftnät.
För mig som inte riktigt har tid att sätta mig in i 316 sidor skulle jag vilja förenkla frågeställningen

Om man bara sätter sin individuella ekonomi i fokus och bortser från politik och grön omställning

Är det inte svaret då att man tjänar mer pengar på att investera pengarna på börsen i typ valfri indexfond?
Eller skaffar alla mina grannar verkligen solceller av moraliska själ?

Jag är inte för eller emot något. Utan mest bara pragmatisk 😁
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Som både jag, med flera, tidigare påpekat i denna tråd så är inte problemet, solceller I sig, utan bristande krav på installationer och drift. Effekten från solceller kan dras ner efter behov. Med x % eller y kW, eller vad man önskar. Jag tänker att de flesta uppkopplade VR kan styras. Det som saknas är infrastrukturen för att styra, samt inte minst en kravbild från nätoperatörerna. Från nätägaren hörs inget om att man planerar några "restriktioner" map solceller, utan det erbjuds fortfarande subventioner vid nyinstallation.
Det sägs i artikeln att nya krav tar tid genomföra, men det går nog att snabba på genom skeenden genom att förändra modellerna för avgifter och ersättningar.

Jag, som kan fixa litet själv, har ställt mitt system så att det drar ner om ersättning närmar sig noll. Nu har det iofs aldrig inträffat, men om jag sätter runt 70 öre i testläge så fungerar det. Algoritmen är inte helt stabil så det kan svänga en del vid växlande molnighet, men det har bara liten påverkan.
Hej lilytwig

Bekymret är naturligtvis inte de som förstår, kan och vill agera så att vi undviker det som beskrivs i artikeln.

Hur många i Tyskland verkar passa in på den beskrivningen med tanke på vad som sker?

I Tyskland har vi sett en oroväckande utveckling och den verkar fortsätta. Man verkar inte vänt utvecklingen där än.
 
N naikon skrev:
Känns som denna tråden handlar om allting relaterat till solenergi och kraftnät.
För mig som inte riktigt har tid att sätta mig in i 316 sidor skulle jag vilja förenkla frågeställningen

Om man bara sätter sin individuella ekonomi i fokus och bortser från politik och grön omställning

Är det inte svaret då att man tjänar mer pengar på att investera pengarna på börsen i typ valfri indexfond?
Eller skaffar alla mina grannar verkligen solceller av moraliska själ?

Jag är inte för eller emot något. Utan mest bara pragmatisk 😁
Både fonden och solpanelerna har en uppsida och en nedsida. Personligen satsar jag hellre i en aktiefond med mina förutsättningar (SE3 och relativt litet tak mot SSO). Andra tycker annorlunda (tex SE4 och stort tak i öst och väst).

Jag tycker att riskerna med försämrade villkor och lågt elpris på sommaren är de stora problemen med att installera solpaneler.

Jag tittar dock på offgrid för varmvatten, vilket skulle bli mycket billigare.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Både fonden och solpanelerna har en uppsida och en nedsida. Personligen satsar jag hellre i en aktiefond med mina förutsättningar (SE3 och relativt litet tak mot SSO). Andra tycker annorlunda (tex SE4 och stort tak i öst och väst).

Jag tycker att riskerna med försämrade villkor och lågt elpris på sommaren är de stora problemen med att installera solpaneler.

Jag tittar dock på offgrid för varmvatten, vilket skulle bli mycket billigare.
Det är min uppfattning också. Jag förstår inte riktigt de grannar som skaffar solceller för att tjäna pengar. Skapa ett konto på Avanza eller Lysa eller vad vet jag, kontra underhålla solceller+takvård i 20 år. Det är mycket bekvämare med fonder för att tjäna pengar isåfall

Med solceller blir det otroligt omständigt att vårda mitt tak. Och jag vill ju inte montera solceller på taket nu när jag vet att det inte direkt är nytt. Och ska man lägga nytt tak endast för att man ska skaffa solceller blir affären väldigt svår att räkna in?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.