Nissens Nissens skrev:
jag hade aldrig bråkat med banken om detta på det viset ts gjort.
Var läser du något sådant? Varför skulle TS överhuvudtaget befatta sig med köparens bank?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle TS överhuvudtaget befatta sig med köparens bank?
Det är ju krasst helt enkelt så att systemet formats utifrån "normen" att både köpare och säljare belånar fastigheten, att mäklare sköter tillträdet och att säljaren betalar transaktionskostnaden. Så till den vida grad att det i praktiken är omöjligt att göra ett tillträde på något annat sätt. Trots att det inte avspeglas i köpeavtalens standardformuleringar.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var ju hela vår poängen som du ifrågasatte. Därav detta utbyte.

Det finns helt enkelt inga hemliga och svåra arbetsuppgifter för mäklare. Det är en marknadsförare vars jobb är att se förtroendeingivande och respektabel ut så att köpare och säljare känner sig säkra i affären. Och tydligen numera även så att bankens osäkra medarbetare känner samma sak.



Låter rimligt för att lägga en halv arbetsdag på detta. Det är ju vad man fakturerar 2024. Fråga en rörmokare!
Jag är helt med Claes här om mäklarens jobb, det är inget avancerat och inget en bankperson med erfarenhet eller en privatperson som satt in sig i frågan inte skulle kunna göra själv. Handlar till största del om att försöka få det att låta svårare och mer komplicerat än vad det är för att motivera sin yrkesroll. Mäklaren har en viktig roll för marknadsföring och för budgivning och värdering av fastigheter med tanke på den kunskap om lokalmarknaden de besitter.

Från bankens sida så har man ofta inte längre kompetensen eller möjligheten att vara behjälplig i privata affärer där bolånen tidigare handlades till största delen på lokalkontoren och bankpersonen då hade erfarenhet och kompetens på ett helt annat sätt än idag då bolånen "produceras" centralt på de flesta banker.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter rimligt för att lägga en halv arbetsdag på detta. Det är ju vad man fakturerar 2024. Fråga en rörmokare!
Här kostar en röris 7-800 så jag antar att du skrev fel i hastigheten och menade en lantmätare 😅
 
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Vill man ändå att banken skall göra det så är det ju lämpligt att komma överens med banken om det - att bara förutsätta att banken vill göra det är ingen bra idé.
Det är köparen som har affär med en bank för att få ett lån. Det är således köparen som behöver förhandla med den banken om villkoren för lånet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sin skrev:
Från bankens sida så har man ofta inte längre kompetensen eller möjligheten att vara behjälplig i privata affärer där bolånen tidigare handlades till största delen på lokalkontoren och bankpersonen då hade erfarenhet och kompetens på ett helt annat sätt än idag då bolånen "produceras" centralt på de flesta banker.
Och konsekvensen blir ju då att för den som följer "mallen" så fungerar det rätt bra för då kan banken enkelt tjäna pengar. Men följer man som köpare inte mallen, t ex önskar köpa en fastighet utan att skuldsätta sig ("kontanttillträde") eller köpa en fastighet där ingen mäklare är inblandad så blir det direkt krångel med banken. Banken finns ju inte där för kunderna utan för dess aktieägare.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det är köparen som har affär med en bank för att få ett lån. Det är således köparen som behöver förhandla med den banken om villkoren för lånet.
Vad har det med något att göra? Det är nog rätt ovanligt att köpare anlitar mäklare i en fastighetsaffär, åtminstone har jag inte ens hört talas om att det hänt. Men visst kan det säkert finnas något udda tillfälle där det hänt.

Om man som säljare får veta att köparens bank kräver mäklare som administrerar affären, så kan ju säljaren välja att fixa det eller att strunta i det och hitta en annan köpare.

Som köpare är det ju bättre att hålla sig till säljare som anlitar mäklare. 😊
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens
S sin skrev:
Jag är helt med Claes här om mäklarens jobb, det är inget avancerat och inget en bankperson med erfarenhet eller en privatperson som satt in sig i frågan inte skulle kunna göra själv. Handlar till största del om att försöka få det att låta svårare och mer komplicerat än vad det är för att motivera sin yrkesroll. Mäklaren har en viktig roll för marknadsföring och för budgivning och värdering av fastigheter med tanke på den kunskap om lokalmarknaden de besitter.

Från bankens sida så har man ofta inte längre kompetensen eller möjligheten att vara behjälplig i privata affärer där bolånen tidigare handlades till största delen på lokalkontoren och bankpersonen då hade erfarenhet och kompetens på ett helt annat sätt än idag då bolånen "produceras" centralt på de flesta banker.
Det är väl ingen som har påstått att jobbet mäklaren gör är avancerat. Men bankerna vill inte ägna sig åt det arbetet.

As simple as that.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Var läser du något sådant? Varför skulle TS överhuvudtaget befatta sig med köparens bank?
Eftersom han vill att den banken skall göra det jobbet som ts mäklare skulle ha gjort.

jag hade definitivt anlitat en mäklare för att avsluta affären. Finns sannolikt ingen framgång i att försöka pracka på banken att göra det jobbet. Ts försöker komma undan mäklarens arvode, vilket är grundproblemet.

Ts borde vara mer lösningsorienterad och anlita mäklare.
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom han vill att den banken skall göra det jobbet som ts mäklare skulle ha gjort.

jag hade definitivt anlitat en mäklare för att avsluta affären. Finns sannolikt ingen framgång i att försöka pracka på banken att göra det jobbet. Ts försöker komma undan mäklarens arvode, vilket är grundproblemet.

Ts borde vara mer lösningsorienterad och anlita mäklare.
Det har han ju faktiskt gjort.
Frågan från början gällde det orimliga kravet från banken att han skulle ordna lagfart som säljare innan banken kunde göra nåt.
Det har vi kommit fram till var uppåt väggarna.
Du får läsa om tråden.
Köparen har anlitat en bank som inte kan hantera enkla fastighetsaffärer utan att sitta i knät på en mäklare.
Om du tycker det är ok så kan du ju fundera på ifall du vågar köpa en bil privat eller måste gå till en bilhandlare för att känna dig trygg.
Det är upp till dig förstås men vi andra ser lite mer kritiskt på utvecklingen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Det har han ju faktiskt gjort.
Frågan från början gällde det orimliga kravet från banken att han skulle ordna lagfart som säljare innan banken kunde göra nåt.
Det har vi kommit fram till var uppåt väggarna.
Du får läsa om tråden.
Köparen har anlitat en bank som inte kan hantera enkla fastighetsaffärer utan att sitta i knät på en mäklare.
Om du tycker det är ok så kan du ju fundera på ifall du vågar köpa en bil privat eller måste gå till en bilhandlare för att känna dig trygg.
Det är upp till dig förstås men vi andra ser lite mer kritiskt på utvecklingen.
Om du hade läst tråden så hade du sett att de flesta banker (alla?) vill ha med mäklare, så det är inte så att det är något tyckande från min sida. Jag förstår att de vill det, men därmed inte sagt att jag gillar det.

Du hade också då vetat att grundproblemet visade sig vara att ts inte ville betala något arvode för en mäklare, så det som hänt var en konsekvens av det.

Så läs tråden igen…

”Vi andra” är lite gulligt. Du är utsedd att prata för fler än dig själv?

Du har ingen aning om hur jag ser på utvecklingen och hur kritiskt jag ser på den.

Men jag är ingen rättshaverist.
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du hade också då vetat att grundproblemet visade sig vara att ts inte ville betala något arvode för en mäklare, så det som hänt var en konsekvens av det.

Så läs tråden igen…

”Vi andra” är lite gulligt. Du är utsedd att prata för fler än dig själv?
Ser fler än mig själv som ifrågasätter tramset med mäklare i enkla affärer.
Gällande ts kostnader så var ju det hela från början en enkel affär där båda visste om att ingen mäklare skulle vara inblandad.
Givetvis fick köparen också igenom affären och till ett lite bättre pris.
Att sedan utvecklingen allmånt gått i denna riktning är ju bara att beklaga, men det har tydligen betydelse vilken bank en köpare anlitar.
Och det gör i vart fall inte att problemet ligger på säljarens bord rent juridiskt.
Sen kan du tycka att säljaren ska sänka priset också av nån random anledning, det gör inte mig till rättshaverist.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du hade läst tråden så hade du sett att de flesta banker (alla?) vill ha med mäklare, så det är inte så att det är något tyckande från min sida. Jag förstår att de vill det, men därmed inte sagt att jag gillar det.

Du hade också då vetat att grundproblemet visade sig vara att ts inte ville betala något arvode för en mäklare, så det som hänt var en konsekvens av det.

Så läs tråden igen…

”Vi andra” är lite gulligt. Du är utsedd att prata för fler än dig själv?

Du har ingen aning om hur jag ser på utvecklingen och hur kritiskt jag ser på den.

Men jag är ingen rättshaverist.
Jag är i högsta grad inte någon rättshaverist, men man undrar om folk i gemen inte bör börja vara lite mer rättshaverister för att bromsa överbyråkratiseringen av allt och allting i samhället, både inom privat och offentlig sektor.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Nissens
S sin skrev:
Jag är i högsta grad inte någon rättshaverist, men man undrar om folk i gemen inte bör börja vara lite mer rättshaverister för att bromsa överbyråkratiseringen av allt och allting i samhället, både inom privat och offentlig sektor.
Lycka till med det.
Jag väljer mina slag med omsorg, detta är definitivt ett jag lätt väljer bort.
 
Nissens
K karlmb skrev:
Ser fler än mig själv som ifrågasätter tramset med mäklare i enkla affärer.
Man kan ju välja att inte förstå. Det väljer inte jag.
K karlmb skrev:
Gällande ts kostnader så var ju det hela från början en enkel affär där båda visste om att ingen mäklare skulle vara inblandad.
Vet inte vad du menar med ”båda”, det är ju tre parter. Om parten som har pengarna villkorar en mäklare så är det bara att förhålla sig till det.
K karlmb skrev:
Givetvis fick köparen också igenom affären och till ett lite bättre pris.
Att sedan utvecklingen allmånt gått i denna riktning är ju bara att beklaga, men det har tydligen betydelse vilken bank en köpare anlitar.
Eftersom sannolikt alla banker har samma krav numera så spelar det ingen roll, eller hur?
K karlmb skrev:
Och det gör i vart fall inte att problemet ligger på säljarens bord rent juridiskt.
Sen kan du tycka att säljaren ska sänka priset också av nån random anledning, det gör inte mig till rättshaverist.
Som sagt, banken har rätt att villkora när man handlar med deras pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.