RoTe RoTe skrev:
Ford har ju inte bara våt rem till oljepumpen utan även våt kamrem. [länk]
Samma lösning som 1.2 Putechmotorn som Peugeot/Citroen mfl har. Dock kostar det inte 25k utan runt 8k att byta på dem.
 
Hus tomte
S Styrman_jansson skrev:
Mazda?
Datsun
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
"one time use" varför kommer de på så idiotiska grejer, den såg ju redigt stadig ut ( oljetråget)
Ja det är ju helt otroligt , var enklare förr att bara byta trågpackning.
 
galento galento skrev:
Ja det är ju helt otroligt , var enklare förr att bara byta trågpackning.
Det är billigare att göra dem i plast, och den klarar inte värmen lika bra, så de slår sig om man har otur.. därför ska de bytas ...
 
galento
Ja billigare vid produktionen men en kostnad för bilägaren senare 🙄
 
galento galento skrev:
Ja billigare vid produktionen men en kostnad för bilägaren senare 🙄
Ja ger mera pengar åt tillverkaren då dom får sälja mera delar
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är billigare att göra dem i plast, och den klarar inte värmen lika bra, så de slår sig om man har otur.. därför ska de bytas ...
Missade helt att den var i plast 😚
 
Idag har de felsökt bilen och provkört.... Inga felkoder alls! Vad ör det för fel på skiten?!
Elfel kanske då...... men hur går man vidare med detta?
Jo, säljer skiten å köper en 240
 
Glappkontakt kan vara svårt att hitta. Det är bra att ha en OBD2-läsare ligga i bilen så att man kan läsa ut felkoder när felet behagar visa sig. En OBD2-läsare som kommunicerar med mobiltelefonen via blåtand går att hitta billigt. En sådan med en bra app i telefonen brukar kunna läsa alla koder som kommer från motorstyrenheten men inte koder från andra styrenheter.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Fixat lite med min för en vecka sedan inköpta C70 cabbe, monterat 6-CD-växlare i skuffen vid effektförstärkaren då denna inte hade den optionen från fabrik.
Jag har en förmåga att vid besök på skrotar samla på mig "bra att ha grejor" och hade 2 st växlare i bilförrådet och en av dem passade i hållaren.
Blev också en tvätt av bil samt grundlig rengöring av cabben samt efter att den torkat ordentligt i solen har den fått en omgång med impregnering.

[bild]

[bild]

Nu ska den torka ordentligt och sedan sprayar jag på det som återstår av vätskan, sedan behöver jag inte göra det någon mer gång i min ägo antagligen.
Har lyft upp den och nagelfarit allt och den ser ut som ny under med färgen kvar på allting och det märks verkligen att den gått endast 6000 mil på antagligen torra sommarvägar enbart.
Min son säger att jag nog fått tag på Sveriges finaste C70 cab som faktiskt varit använd och inte enbart stått i garage.

Vid inköpet och provkörningen var det en del vibrationer som säljaren fått uppgift att det berodde på att det var en cab och dessa hade problem med styvheten i karossen, men när jag hissade upp den och snurrade hjulen var de flång nya Kinadäcken säljaren monterat inte 100% runda, samt att de vid en kontroll hos min däckhandlare dessutom felbalanserade...
Efter ombalansering blev det bättre men jag kommer att sätta på nya däck, antingen på de 17 tums BBS Propus split originalfälgarna eller på de 18 tums BBS split Nebula jag har på blästring och lack.
Blir det Nebula säljer jag de andra, finns ett stort intresse tydligen för dessa BBS Propus, och de är också i ett fantastiskt fint skick.

Får hoppas på en cabsommar nu också med mycket glassande och glassätande🙂
Var du möjligen ute och luftade den idag?
 
Jag är väl inget stort fan av franska bilar men vad glad man blir när det dyker upp en gammal Renault 16 i ett fantastiskt skick. Ljusblå Renault 16 i utmärkt skick parkerad utanför ett hotell och en bensinstation med flera andra bilar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Fick ju lite klent med svar när jag frågade om taktält så köpte ett för att prova.

Köpte kl 10 idag i Göteborg, första natten nu i Puttgarden

V60 med Wild Land Normandy 140

Bil med ett Wild Land Normandy 140 taktält uppställd på en campingplats i solnedgång. Tältet är monterat på en V60 med stege för att komma in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 9 till
  • Laddar…
galento
M Myckling skrev:
Jag är väl inget stort fan av franska bilar men vad glad man blir när det dyker upp en gammal Renault 16 i ett fantastiskt skick.[bild]
En sån har man ägt , skön bil att åka i och köra.
 
galento galento skrev:
En sån har man ägt , skön bil att åka i och köra.
Hum, har bara kört en sådan vid ett tillfälle. Gungade och med väghållning så man inte ville göra en snabb undanmanöver, men rakt fram gick den nog bra.😉 Kan varit den efterföljande modellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.