S sebastiannielsen skrev:
Det tror inte jag att säljaren försökte blåsa dig, utan det har nog uppstått ett missförstånd vid beställningen.
Vanligt att klasser enligt olika standarder blandas ihop.

En dörr klassad enligt Klass 3 i EN-1627 (RC3/MK3) heter Klass 2 enligt SSF 1078/SSF 200

När man pratar om klasser så brukar klass 3 i folkmun menas "RC3" för det är vad försäkringsbolagen menar med godkänd låsenhet klass 3, dvs dörr i RC3 (enligt SS-EN-1627) och lås i klass 3 (enligt SSF 3522, eller Grade C enligt SS-EN-16867).

Det står dock Klass 2 på dörrens etikett om den är enligt SSF 1078/SSF 200. Klass 3 enligt svensk standard är dock RC4 (dvs med MPL-låsning) enligt europisk standard.

Så ja, det är alltså risk att du får en "klass 3" dörr om du beställer en "klass 2" (och får betala onödigt mycket till behovet) och vice versa (dvs får en sämre dörr än beställt). Det gäller med andra ord att du och säljare är på samma sida i boken, annars blir det fel.

Samma risk finns när det gäller betalningen, om säljaren kanske inte vet vad en dörr kostar, och googlat runt, kanske sålt dig en klass 1 dörr (RC2) för priset av en klass 2-dörr (RC3) eller t.om. klass 3 enligt SSF 200 (RC4). Eftersom förvirringen när det gäller olika standarder och klasser är total, så kan både du som köpare och även säljaren, trassla in sig i begreppen och sedan känner nån sig lurad.

Så när man beställer dörr, så var bombtydlig, dvs ange båda klasserna: "Jag vill beställa en dörr Klass 2 enligt SSF 1078 eller, Klass 3, dvs RC3, enligt SS-EN-1627". Då finns inga utrymme för missförstånd.
Ja, det är svårt för en lekman som mig. Därför gick jag till ”säkerhetsbutik” och gjorde en mycket detaljerad beställning. Jag tror helt enkelt att de levererade någon annans dörr (om de inte ”sourcade” en som någon annan skickat tillbaka). När de monterat såg jag att dörren var för liten för karmen, man kunde se ljus från motsatt sida genom springan (det var inte gummilister som saknades), plus dörren hade fel märkning (de erkände att de levererat en billigare dörr än jag hade betalat för). Till slut fick jag gå med på att de (oklart hur..) justerade karmen till att passa den mindre dörren samt betalade tillbaka mellanskillnaden för dörrtyperna. Inte så att jag var nöjd, men orkade inte bråka (mer).

*** Edit - jag hittade nu ett mail angående installationen (2006 😂), så här skrev säljaren (jag hade också betalat för ett antal extra nycklar som inte levererades, samt platsmålning, vilket inte heller hade. Det verkar som att jag beställde dörren i mars och den monterades runt oktober... (efter att de hade tappat bort (den betalda) ordern), jag tror de var klara med "justeringarna" någon gång i februari följande år - av nedanstående kan man se att jag tyvärr inte har en hakregel vilket det var på den dörr jag ursprungligen beställt:

"jag ber om ursäkt för alla problem och missförstånd som du har varit med om. Angående nycklarna. Vi kopierar upp dina andra nycklar utan kostnad. Du kan naturligtvis behålla de nycklar du fick.
Tyvärr finns en blommor på den andra sortens nycklar.
Dörren är en klass 2 och du har beställt en klass 3.
Skillnaden mellan klass 2 och 3 hos Swedoor är en extra bakkantsäkring och att huvudlåset är ett lås med hakregel.
Dörren är samma. Jag har pratat med leverantören och installatören av dörren kommer att kontakta dig i morgon (torsdag) för att titta på dörren och åtgärda det som är fel.
Om han inte har ringt på torsdag så ring mig.
Vi kommer att måla dörren när den känns rätt för dig. Vi vill att du skall vara nöjd med din dörr och kommer att jobba med detta till du är så.
Jag har tidigare sagt att du skulle kompenseras för försening av dörren.
Nu tycker jag inte att vi har sköt detta bra och vi kommer att ordna så att dörren är tät, målad och nya nycklar utan någon extra kostnad för dig."
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vilken dörr/lås du installerar kommer du inte ifrån din paranoja. Investera pengarna istället för en psykolog eller flytta till landet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Cff skrev:
Skillnaden mellan klass 2 och 3 hos Swedoor är en extra bakkantsäkring och att huvudlåset är ett lås med hakregel.
Låset har inget med dörrens klass att göra.
Låset och dörren har varsin (separata) klass.

Så vad jag förstår det som, så fick du en dörr som rent materiellt uppfyller klass 3, dvs du kan vara trygg med att dörren är lika hård och motståndskraftig som en klass 3, men att den saknar den där extra bakkantssäkringen, vilket gör att den formellt inte uppfyller klass 3, dvs det är en dörr i "klass 2,9" så att säga, som du ändå ska vara jäkligt nöjd med att du fick för ett bra pris.

Det är lite samma som att ett gammalt vapenskåp kan NÄSTAN uppfylla SS3492, t.ex. sakna borrskyddsplatta, varefter en värdeförvaringstekniker kan svetsa dit en sådan, och sedan certa skåpet som SS3492.

Och skulle du vilja uppgradera låset till ett klass 3 är det bara att byta kistan, för på klass 2 dörrar har man aldrig MPL.
Tänk då på att du kan behöva tänka igenom vilket lås du vill ha, finns ju assa 310, assa 410 samt assa 510. Ska du i framtiden montera smartvred på insidan, rekommenderar jag 310, med 90* låsning så att vredet följer med cylindern, och därmed kan smartlåset känna av om det öppnas med nyckel på utsidan.

Sedan beroende på om slutblecket är evo eller normal, så kan du även där behöva byta slutblecket mot ett som kan ta en hakregel.

Assa 410 (360 graders split spindle låsning) och assa 510 (lyfta-handtaget låsning med split spindle) är annars säkrare, men svårare att automatisera så de blir smarta.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Där jag bodde förut var de två som fick inbrott de två hus som var längst in på återvändsgatorna och inte hade någon insyn från något annat hus.
Skyddad mot insyn gör det svårare att rekognosera, men förstås lättare att arbeta ostört. Därför bör man komplettera insynsskyddet med larmanordningar av olika slag, och bra skalskydd.

Beväpnade vakter kan vara praktiskt också om man bor i ett utsatt område.

Det var lite vågat att göra inbrott i hus längst in på en återvändsgata. Om tjuvarna hade blivit upptäckta hade det var lätt att stänga in deras bil. (Om de nu var bilburna, men utan bil får man inte med sig så mycket tjuvgods).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Och den som vill sluta med sitt kriminella liv behöver bara vänta ett år på att åka ut så kan de ta ett jobb på McDonalds eller hemtjänsten.
Anställer hemtjänsten gamla fängelsekunder?
 
P pmd skrev:
Om tjuvarna hade blivit upptäckta hade det var lätt att stänga in deras bil. (Om de nu var bilburna, men utan bil får man inte med sig så mycket tjuvgods).
Kallas för "egenmäktigt förfarande" att stänga in någon annans bil, medvetet då.

En sak att man kanske stänger en inhägnad parkering över natten trots att det finns bilar kvar för att man utgår från att dessa ska stå över natten tills morgonen efter.

Men att "ååh tjuvbilar på granntomten" och sedan blockera eller lägga betongsuggor ivägen eller liknande, japp det är olagligt. Egenmäktigt förfarande så det stänker om det. Bättre ringa polisen och lämna regnummer så kommer de svartlista regnumret och sedan stoppa bilen om de ser den.

Nu med deras 360 graders kameror behöver de inte ens hålla utkik efter bilen utan datorn kommer larma på svartlistade regnummer automatiskt.
 
S sebastiannielsen skrev:
Låset har inget med dörrens klass att göra.
Låset och dörren har varsin (separata) klass.

Så vad jag förstår det som, så fick du en dörr som rent materiellt uppfyller klass 3, dvs du kan vara trygg med att dörren är lika hård och motståndskraftig som en klass 3, men att den saknar den där extra bakkantssäkringen, vilket gör att den formellt inte uppfyller klass 3, dvs det är en dörr i "klass 2,9" så att säga, som du ändå ska vara jäkligt nöjd med att du fick för ett bra pris.

Det är lite samma som att ett gammalt vapenskåp kan NÄSTAN uppfylla SS3492, t.ex. sakna borrskyddsplatta, varefter en värdeförvaringstekniker kan svetsa dit en sådan, och sedan certa skåpet som SS3492.

Och skulle du vilja uppgradera låset till ett klass 3 är det bara att byta kistan, för på klass 2 dörrar har man aldrig MPL.
Tänk då på att du kan behöva tänka igenom vilket lås du vill ha, finns ju assa 310, assa 410 samt assa 510. Ska du i framtiden montera smartvred på insidan, rekommenderar jag 310, med 90* låsning så att vredet följer med cylindern, och därmed kan smartlåset känna av om det öppnas med nyckel på utsidan.

Sedan beroende på om slutblecket är evo eller normal, så kan du även där behöva byta slutblecket mot ett som kan ta en hakregel.

Assa 410 (360 graders split spindle låsning) och assa 510 (lyfta-handtaget låsning med split spindle) är annars säkrare, men svårare att automatisera så de blir smarta.
Största problemet var att dörren var så mycket mindre än vad som var beställt... Nu "löstes" det genom att göra öppningen mindre, men i en redan trång dörr och mycket trångt och vinklar utanför dörren gör den extra centimetern eller två ganska stor skillnad när man skall ta emot en soffa eller kylskåp... :)
 
S sebastiannielsen skrev:
Men att "ååh tjuvbilar på granntomten" och sedan blockera eller lägga betongsuggor ivägen eller liknande, japp det är olagligt. Egenmäktigt förfarande så det stänker om det.
Några fällda för det?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Oavsett vilken dörr/lås du installerar kommer du inte ifrån din paranoja. Investera pengarna istället för en psykolog eller flytta till landet.
Tack för en väldigt konstruktiv kommentar 😊
(kanske liiiiite svårt att förstå varför du läser i tråden om du finner den irrelevant...)
 
S sebastiannielsen skrev:
Egenmäktigt förfarande så det stänker om det.
Knappast om det nu verkligen är tjuvarnas bil som stängs in.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Kallas för "egenmäktigt förfarande" att stänga in någon annans bil, medvetet då.
Nej, det kallas envarsingripande
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, det kallas envarsingripande
Nej. Envarsgripande får göras av en person, men bara på bar gärning, dvs man har sett honom stjäla. Att det står en "obehörig bil på grannens tomt som är bortrest och en ruta är krossad" är inte nog.

Detta ger inte rätt att ta egendom i förvar annat än sådan egendom som får tas i förvar vid en sk skyddsvisitiation. Det inkluderar således bilen. Att bilen praktiskt sett inte kan tas med av tjuven vid gripandet och stoppas i fickan, och därmed eventuellt får stå kvar medans polisen övertar gripandet är en annan sak.

Det betyder således, att du vid ett envarsgripande, inte har rätt att stoppa ett fordon, eftersom ingen sådan rätt finns av envar. Endast polis har rätt att stoppa ett fordon i enlighet med polislagen §22.

Enligt polislagen §29, så har den som envarsgriper, endast rätt att använda sig av befogenheten som nämns i Polislagen §10 stycke 2 samt polislagen §19 stycke 1:

§10 stycke 2 nämner rätt att använda våld eller liknande för att gripa någon, och §19 stycke 1 berör skyddsvisitation, dvs för att vapen eller andra farliga föremål ska tas om hand. Observera att skyddsvisitation innebär att du INTE har rätt att visitera en väska om du kan hindra att den gripne kan komma åt exempelvis en kniv eller liknande genom att ställa väskan på ett behörigt avstånd från den gripne.

Befogenheten för polisen att stoppa fordon finns i PL §10 stycke 5 samt §22, vilket INTE är upptaget i polislagen §29 annat än för tulltjänstemän, vilket innebär att ENBART polisen och tulltjänstemän får blockera eller stoppa fordon från att framföras.



Så nej, du KAN INTE blockera tjuvarnas bil även om du envarsgriper, och även hela grannens lås drunknar i syra och är halvupplöst i en grön pöl av sörja.
Det är således egenmäktigt förfarande att ta tjuvars egendom i beslag, eller blockera denne från att komma åt egendomen eller ta sin egendom i anspråk, ÄVEN om rätt till envarsgripande finns, såvida egendomen inte består av ett farligt föremål såsom kniv, pistol eller liknande.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Att hindra någon från att temporärt köra vidare är inte att ta något i beslag.
En bil är farligt föremål, det används ofta för att döda eller skada någon.

Ok, så ditt råd är att ignorera hela händelsen eftersom ingen förutom polis eller tullare får hindra fordon även om man vet att inbrott skett.

Nåväl, min bil står där den står och ta mig tusan om inte startnyckeln försvunnit i den allmänna förvirringen så jag kan tyvärr inte öppna bildörren...just nu...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En bil är farligt föremål, det används ofta för att döda eller skada någon.
Inte ett farligt föremål så som åsyftas med skyddsvisitation, där man syftar på föremål som normalt faller under knivlagen.
D Dilato skrev:
Ok, så ditt råd är att ignorera hela händelsen eftersom ingen förutom polis eller tullare får hindra fordon även om man vet att inbrott skett.
Nej. En bil har ju **trumvirvel** TADAA - registreringsplåtar.
Man ringer 114 14, lämnar uppgifter om inbrottet och regnummer på bilen. Regnumret svartlistas.
När bilen sedan påträffas ute på vägen så kommer den stoppas av polis eftersom regnumret fastnar i deras 360* kamera, och sedan piper det rött inne i polisbilen.

Även att en bil saknar registreringsplåtar, är lika unikt det, vilket kommer innebära att även dessa bilar fastnar i polisens 360* kamera, och om bra beskrivning på bilmodell, färg och liknande uppgifter om bilen ges, kan bilen stoppas. Så hur man än vrider och vänder på det, så behöver man inte stoppa ner sina smutsiga händer i polisens syltburk utan man kan låta polisen sköta det jobb de är satta att utföra istället.
D Dilato skrev:
Nåväl, min bil står där den står och ta mig tusan om inte startnyckeln försvunnit i den allmänna förvirringen så jag kan tyvärr inte öppna bildörren...just nu...
Varför förespråkar du brott?
 
Vad hjälper det med regnummer på en stulen bil, den kommer att vara dumpad och utbytt innan du hinner säga "112".

Vilket brott är det att parkera på grannens privata mark där någon annan olovligt uppehåller sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.