P
P paralun skrev:
Jo det är nog hög tid att försäkringsbolagen tar i med hårdhandskarna och ställer krav och olika avgifter beroende på vilket skydd det är både för en egen lägenhet samt in i en fastighet.
Jag skulle gärna bygga en hög mur med taggtråd högst upp runt min fastighet, men jag har en känsla av att det kan bli svårt att få bygglov för det. Även om försäkringsbolaget ställer ett sånt krav.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En gång hörde jag en diskussion om detta med övervakning där en av parterna sa "har man inget att dölja har man inget att vara rädd för" och den andre svarade "men du stänger ändå dörren när du bajsar?"
Det är väl för att inte skrämma andra?
 
P
A ajn82 skrev:
Ja, inte läge att gå ut i trapphuset då, om man inte själv har typ ett hagelgevär.
Dock skrämmande att polisen inte kommer, hade jag ringt hade jag nog dock inte framfört det som att det var ett pågående inbrott utan snarare att det är en yxmördare som försöker döda alla i huset
Klassikern är att säga till polisen att man har plockat fram sitt gevär och att "jag börjar utan er".
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag skulle gärna bygga en hög mur med taggtråd högst upp runt min fastighet, men jag har en känsla av att det kan bli svårt att få bygglov för det. Även om försäkringsbolaget ställer ett sånt krav.
Nejdå det behövs inte men den flummiga naiviteten måste bort och det förekommer ju "snyftreportage" hur eländigt det är i ett fängelse. Kameror och larm är en god start ihop med polisens kameror så blir det nog ordning på det här också. Då kanske det är enklare med ett hederligt arbete?
 
BirgitS
P paralun skrev:
Kameror och larm är en god start ihop med polisens kameror så blir det nog ordning på det här också.
Har man fått ordning på inbrotten i alla de andra länderna som har så mycket fler övervakningskameror än Sverige?
Tydligen har där förekommit inbrott med hjälp av salpetersyra i 2 år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har man fått ordning på inbrotten i alla de andra länderna som har så mycket fler övervakningskameror än Sverige?
Tydligen har där förekommit inbrott med hjälp av salpetersyra i 2 år.
Titta på vilka straff som utdöms i dessa länder. Om en tjuv i Sverige kan stjäla 10.000kr-50.000kr per inbrott, göra ett par dussin inbrott om året, och sedan sitta av alla straffen parallelt så blir det kanske ett år i fängelse (eftersom varje inbrott bedöms för sig) för att tjäna en miljon. Inte en dålig inkomst för fattiga från Europas sydöstra hörn. I fängelset finns det sjukvård och tandvård, du behöver inte jobba särskilt hårt och du kan få utbildning. Om alternativet är att bo på en soptipp, så, tja?

Förutom hårdare straff för att få bort dessa från gatan så är det enda som hjälper att de inte hittar något att stjäla. Så länge folk har värdesaker hemma kommer inbrotten att fortsätta. Det skulle kanske kunna hjälpa om vi hade pålitliga portvakter men jag misstänker att dessa skulle mutas.

Sedan kan vi sluta med att publicera öppet hur mycket folk tjänar och hur rika de är. Men riktiga larm med kameror och gallergrindar i varje lägenhet vore en bra början.
 
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Titta på vilka straff som utdöms i dessa länder. Om en tjuv i Sverige kan stjäla 10.000kr-50.000kr per inbrott, göra ett par dussin inbrott om året, och sedan sitta av alla straffen parallelt så blir det kanske ett år i fängelse (eftersom varje inbrott bedöms för sig) för att tjäna en miljon. Inte en dålig inkomst för fattiga från Europas sydöstra hörn. I fängelset finns det sjukvård och tandvård, du behöver inte jobba särskilt hårt och du kan få utbildning. Om alternativet är att bo på en soptipp, så, tja?

Förutom hårdare straff för att få bort dessa från gatan så är det enda som hjälper att de inte hittar något att stjäla. Så länge folk har värdesaker hemma kommer inbrotten att fortsätta. Det skulle kanske kunna hjälpa om vi hade pålitliga portvakter men jag misstänker att dessa skulle mutas.

Sedan kan vi sluta med att publicera öppet hur mycket folk tjänar och hur rika de är. Men riktiga larm med kameror och gallergrindar i varje lägenhet vore en bra början.
Jag vet inte varför du citerar mitt inlägg som handlar om övervakningskameror. Ditt inlägg verkar inte ha något alls att göra med det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte varför du citerar mitt inlägg som handlar om övervakningskameror. Ditt inlägg verkar inte ha något alls att göra med det.
Jaså, jag trodde vi diskuterade orsakerna och botemedlen till dessa inbrott. Då är övervakningskameror en av faktorerna. Inte den enda, men ett av hjälpmedlen polisen har. Sedan kan man diskutera hur mycket de kostar och hur mycket de hjälper.

Det är naturligtvis så att om man har många övervakningskameror men straffen är obefintliga för en viss typ av brott, polisen inte gör utryckningar och brotten preskriberas för att de har för låg prioritet och bara blir liggande, kommer kamerorna inte att hjälpa.

Är det ett problem att jag citerar ditt inlägg?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag såg i Aftonbladet att GM hade lagt en limsträng på dörrarna (åtminstone en dag tidigare) så att de visste vilka dörrar som inte använts. Ett effektivt sätt att veta om någon är hemma eller inte (inte alltid det är just lim, det kan vara tejp och ett hårstrå exempelvis - för att kopiera vad de ofta gör på film).

Det är ytterligare en variant på att man lägger en liten sten framför ytterdörren eller liknande. Om ingen är hemma så är det i princip riskfritt med inbrott.
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Berylliumkoppar i olika legeringar kan vara nära lika slitstark och fjädrande som stål och länge används för just fjädrar och olika fingerkontakter i reläer och kontaktdon av olika slag.

Beryllium-kopparverktyg används bla. i olje och gasindustrin då det är gnistfritt om man skulle tappa verktyget, slinta eller skrapa den mot något, dock är det något fasas ut och bara används till den mest nödvändiga tillämpningarna som det inte fins vettigt alternativ till då beryllium visat sig vara giftigt och cancerogen när man få in det i kroppen.
Ett av dom mest matnyttiga bidrag i denna tråd. Man lär sig något nytt varje dag.
Även m jag tror jag visste det förut men i min ålder glömmer man saker fortare än att ta in.
 
Hebbelilleifråkungälv Hebbelilleifråkungälv skrev:
Vilken dörrtyp sitter till lägenheten idag?
Trä? stål? Vilken karm har du?
säkerhetsdörr klass 2 (hade beställt klass 3, men tror säljaren försökte blåsa mig…)
Tror åtminstone ett lager av dörren är metall och likaså är karmarna.
 
C Cff skrev:
säkerhetsdörr klass 2 (hade beställt klass 3, men tror säljaren försökte blåsa mig…)
Tror åtminstone ett lager av dörren är metall och likaså är karmarna.
Det tror inte jag att säljaren försökte blåsa dig, utan det har nog uppstått ett missförstånd vid beställningen.
Vanligt att klasser enligt olika standarder blandas ihop.

En dörr klassad enligt Klass 3 i EN-1627 (RC3/MK3) heter Klass 2 enligt SSF 1078/SSF 200

När man pratar om klasser så brukar klass 3 i folkmun menas "RC3" för det är vad försäkringsbolagen menar med godkänd låsenhet klass 3, dvs dörr i RC3 (enligt SS-EN-1627) och lås i klass 3 (enligt SSF 3522, eller Grade C enligt SS-EN-16867).

Det står dock Klass 2 på dörrens etikett om den är enligt SSF 1078/SSF 200. Klass 3 enligt svensk standard är dock RC4 (dvs med MPL-låsning) enligt europisk standard.

Så ja, det är alltså risk att du får en "klass 3" dörr om du beställer en "klass 2" (och får betala onödigt mycket till behovet) och vice versa (dvs får en sämre dörr än beställt). Det gäller med andra ord att du och säljare är på samma sida i boken, annars blir det fel.

Samma risk finns när det gäller betalningen, om säljaren kanske inte vet vad en dörr kostar, och googlat runt, kanske sålt dig en klass 1 dörr (RC2) för priset av en klass 2-dörr (RC3) eller t.om. klass 3 enligt SSF 200 (RC4). Eftersom förvirringen när det gäller olika standarder och klasser är total, så kan både du som köpare och även säljaren, trassla in sig i begreppen och sedan känner nån sig lurad.

Så när man beställer dörr, så var bombtydlig, dvs ange båda klasserna: "Jag vill beställa en dörr Klass 2 enligt SSF 1078 eller, Klass 3, dvs RC3, enligt SS-EN-1627". Då finns inga utrymme för missförstånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Förutom hårdare straff för att få bort dessa från gatan […]
Mig veterligen är inte hårda straff avskräckande, men givetvis kan de flesta som sitter i fängelse inte göra nya inbrott. Då behöver straffen för inbrott höjas rejält, förstås. 10-15 år för ett villainbrott, t.ex.

Risken för upptäckt avskräcker däremot så fler patrullerande poliser och snabbare inställningstid vid inbrottslarm skulle troligen minska antalet inbrott.
A Anders_Nilsson skrev:
Men riktiga larm med kameror och gallergrindar i varje lägenhet vore en bra början.
Jag som bor i en villa vill ha en hög mur runt tomten, men det blir nog svårt att få bygglov för det. I Sverige ska vi ju se vad grannen håller på med enligt vår tradition.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Jag som bor i en villa vill ha en hög mur runt tomten, men det blir nog svårt att få bygglov för det. I Sverige ska vi ju se vad grannen håller på med enligt vår tradition.
Där jag bodde förut var de två som fick inbrott de två hus som var längst in på återvändsgatorna och inte hade någon insyn från något annat hus.
 
P pmd skrev:
Mig veterligen är inte hårda straff avskräckande, men givetvis kan de flesta som sitter i fängelse inte göra nya inbrott. Då behöver straffen för inbrott höjas rejält, förstås. 10-15 år för ett villainbrott, t.ex.

Risken för upptäckt avskräcker däremot så fler patrullerande poliser och snabbare inställningstid vid inbrottslarm skulle troligen minska antalet inbrott.

Jag som bor i en villa vill ha en hög mur runt tomten, men det blir nog svårt att få bygglov för det. I Sverige ska vi ju se vad grannen håller på med enligt vår tradition.
Du behöver inte så hårda straff om väktare har kort inställelsetid och kan gripa tjuvarna. Då processas de de snabbt och får ett år eller två beroende på hur gravt kriminaliserade de är. Om de är ute på gatan några få månader och sedan åker in på ett år eller två kommer de att ha mycket lite tid för att begå brott, samtidigt slipper vi använda extrema straff. Och den som vill sluta med sitt kriminella liv behöver bara vänta ett år på att åka ut så kan de ta ett jobb på McDonalds eller hemtjänsten.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.