U
ceb84 ceb84 skrev:
Vägen är inte kommunal och 6 m bred. Öppningen för borrhålet är runt 1,5 m från vägen och centrumpunkten skulle enligt handläggaren vara runt 9,5 m från vår tomt vilket då ger 3,5 m från vägen.
Det kan ju inte stämma? 2m förskjutning av mittpunkten med 4 graders borrvinkel skulle ge ett borrdjup på 60m.

4 graders vinkel och borrdjup på 200m (mer normalt än 60m) från markytan ger en förskjutning av mittpunkten på 7m (antaget att vinkeln är ortogonal mot vägen i markplanet) vilket då är 8.5m från vägen och 14.5m från din tomtgräns. Utifrån informationen du gett hittills. Ligger ditt borrcentrum närmare än 5.5m till din tomtgräns?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om TS vet var slangarna kommer ut från huset borde man kanske försöka med slagruta . Se till att pumpen går när det provas.

Känner en som skulle gräva in fiber , men inte visste var elledningen till Friggeboden från huset gick, löstes snabbt med slagruta. Körde med koppartrådarna (fd bromsrör har jag för mig) , se 5:30 in i klippet

 
  • Haha
  • Gilla
fsn och 6 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det kan ju inte stämma? 2m förskjutning av mittpunkten med 4 graders borrvinkel skulle ge ett borrdjup på 60m.

4 graders vinkel och borrdjup på 200m (mer normalt än 60m) från markytan ger en förskjutning av mittpunkten på 7m (antaget att vinkeln är ortogonal mot vägen i markplanet) vilket då är 8.5m från vägen och 14.5m från din tomtgräns. Utifrån informationen du gett hittills. Ligger ditt borrcentrum närmare än 5.5m till din tomtgräns?
Själv har jag en vinkel på 6 grader och man kan väl vid behov köra upp mot 20 grader, så det ska inte vara något problem att hantera det (och det kostar ju inte mer för att man väljer att vinkla in brunnen mot mitten av den egna fastigheten.)
 
C
G Genomklok skrev:
Kolla i SGUs brunnsarkiv om de har info om placeringen av brunnen. Ofta (på lite nyare brunnar) står det typ "6 m söder om garage" eller liknande.
Nu hjälper det inte TS, men kvaliteten på informationen i SGU:s brunnsarkiv kan vara riktigt dålig.
Mina två bergvärmebrunnar har t.ex. husets koordinater och placeringen är närmare beskriven som "BH1" och "BH2". Placeringen av grannens vattenbrunn anges som "Invid bostadshus", men koordinaterna visar att den ligger utanför mitt hus, så fel hus.

Antar från att detta beror på att systemet underminerats av slarv i inrapporteringen från borrfirmorna.

Nu är detta på vischan, så frågan om avstånd mellan energibrunnar är inte aktuell, men jag är lite nyfiken på hur det normalt går till i tätbebyggda villaområden där det är tätt mellan brunnarna. Jag tänker att kommunen borde ha tillgång till bättre underlag när dessa frågor handläggs.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
G Genomklok skrev:
Kolla i SGUs brunnsarkiv om de har info om placeringen av brunnen. Ofta (på lite nyare brunnar) står det typ "6 m söder om garage" eller liknande.
Fast den databasen ger jag inte mycket för.
Vi har (hade) en brunn som skulle vara 30 meter djup på vår tomt, men det var en lokal fjärrvärmekulvert som var kanske 3 meter djup och inte använd sedan mitten på 70-talet...
Nu står det en tillbyggnad över 'brunnen' 😎
 
Har du kollat på fasaden/sockeln att det inte råkar sitta någon skylt där om var borrhålet ligger? Hos oss sitter det en skylt precis ovanför där rören kommer ut genom källarväggen.
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast den databasen ger jag inte mycket för.
Vi har (hade) en brunn som skulle vara 30 meter djup på vår tomt, men det var en lokal fjärrvärmekulvert som var kanske 3 meter djup och inte använd sedan mitten på 70-talet...
Nu står det en tillbyggnad över 'brunnen' 😎
Databasen är precis så bra som den data som rapporteras in. SGU agerar bara datavärd. Och det är varje brunnsborrares skyldighet enligt lag att göra det sedan 1986. Det finns uppgifter som är äldre än så också.

Det är förstås fritt att lämna in nya uppgifter för att korrigera om ni hittar fel. Sluta klaga på "någon annan".

Dessutom är det detta register som används när man ska ta reda på vilka brunnar som finns i ett område, av något skäl. Saknas er brunn försvinner inte era rättigheter, men de blir avsevärt svårare att bevaka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Absolut grannen skall ta hänsyn till er när det borras. men

Först måste ni klarlägga vart hålet ligger. Det kanske inte ens är något problem och att bara överklaga med argumentet att hålen kanske hamnar för nära när ni inte vet säkert ( tomtgränsen ja men inte de faktiska hålen) känns inte seriöst.


Klart ni kan be grannen leta upp det åt innan han borrar för att säkerställa avståndet
Men jag tycker inte det ligger på dennes ansvar att leta upp oregistrerade brunnar. Och man vill ju inte riskera att grannen gräver provgropar över hela gräsmattan i jaken på borrhålet.

Du vet säkert hur du skall hitta hålet men bjuder på dessa tips i alla fall om hur jag jag gjort om det inte finns annan info från installationstillfället om dess placering.


1, kollat vid huset i vilken riktning rören går ut. Sen börjat följt den riktningen och kollat extra noga efter någon liten nedsänkning i gräsmattan ( där vårat hål är finns fortfarande en liten knappt märkbar grop efter 16 år ) har ni tur hittar ni det direkt

2, Har ni varit mer ordentliga än mig och fyllt upp alla ojämnheter. Så ta hjälp av en metalldetektor. Det borde gå lätt att hitta forderröret i metall Sök i rörens riktning ut från huset Man brukar vilja dra rören så kort sträcka som möjligt. Så förhoppningsvis är det inte allt för långt från huset

3 hittar ni fortfarande inte hålet så är det bara att börja gräva gropar utefter rören och fysiskt följa dem
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ceb84 ceb84 skrev:
Hur ska vi kunna förväntas ha koll på ett hål som borrades 13 år innan vi köpte huset och som kommunen inte själva har koll på vart dom gjort av ansökningsprotollet från när det borrades?
Det står hursomhelst i beslutet att grannen ska följa Normbrunn 16 så då skall han hålla 20 meter till vårt hål. Alltså kan man kanske förvänta sig av kommunen att man inte låter grannen borra 1 m från sin tomtgräns när det enligt SGU bör krävas minst 10 m innanför tomtgräns.
Det finns för övrigt goda möjligheter för honom att borra på andra sidan av huset och där hålla 10 m till egen tomtgräns åt alla håll och dessutom garanterat hålla 20 m till oss.
Vi ska överklaga och se vart det landar. Tack för allas input.
Du kan alltid gräva för att se vart hålet är. Börja där bergvärmen går in i huset. Den horisontella delen brukar ligga ca 30 cm ned i marken. Borde inte ta längre tid än en dag att hitta det vertikala hålet.
 
G gorcot skrev:
Du kan alltid gräva för att se vart hålet är. Börja där bergvärmen går in i huset. Den horisontella delen brukar ligga ca 30 cm ned i marken. Borde inte ta längre tid än en dag att hitta det vertikala hålet.
Bör gå ännu snabbare med en hyrd metalldetektor utan grävning, ev. ett hål för att säkerställa att man träffat rätt.
Och självklart rapporterat in den https://apps.sgu.se/brunnsinventering/
Så det är bör inte vara något problem för ts att leta upp sitt eget borrhål och verifiera om det blir några problem innan man ställer krav på grannens borrning. Vad jag skulle gjort, men har vårt borrhål dokumenterat och grannarna runt har redan borrat.😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
G Genomklok skrev:
Databasen är precis så bra som den data som rapporteras in. SGU agerar bara datavärd. Och det är varje brunnsborrares skyldighet enligt lag att göra det sedan 1986. Det finns uppgifter som är äldre än så också.

Det är förstås fritt att lämna in nya uppgifter för att korrigera om ni hittar fel. Sluta klaga på "någon annan".

Dessutom är det detta register som används när man ska ta reda på vilka brunnar som finns i ett område, av något skäl. Saknas er brunn försvinner inte era rättigheter, men de blir avsevärt svårare att bevaka.
Som jag skrev, hade vi ingen 'brunn', vi hade en lokal fjärrvärmefördelare, ca 2-3 m djup, nu är det gjutet en platta till en tillbyggnad över det hela.
 
Nissens
ceb84 ceb84 skrev:
Det berör oss i den mening att vi har borrhål som inte är klarlagt var det är.
Del av den juridiska problematiken som jag undrar över är denna:
Beslutet förelägger grannen att bl a följa angivna säkerhetsmått enligt SGUs Normbrunn 16 som är 20 m minimum. Men det finns ingenting som styrker att det är 20 m som han enligt beslutet måste hålla. Därför är det oklart för mig i juridisk mening om han måste hålla 20 m till vårt borrhål när det inte är klarlagt var det är, samtidigt som han är tvingad av beslutet att hålla 20 m till vårt borrhål.
Vad exakt har du gjort för att ta reda på var ditt hål är borrat?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P
Det verkar som flera är helt fokuserade på vart hålet kommer upp ur marken..

Det gäller ju bara hål som går rakt ner....

Det kvittar vart hålet kommer upp dom där 20 M mellan hål som förövrigt är en rekommendation och inte ett absolut krav. Det finns heller inget krav som gör att du måste ha hälften av dessa metrar som marginal mot tomtgräns

Ja menar har man 100 meter hål som lutar 4 grader så mäts ju hålets avstånd till nästa på 50 meters djup

4 grader ungefär 7 cm sidoflytt per meter så .. ibland används andra lutningar..

exemplet med 100 djupt hål så 50 Meter ner är är hålet 350cm flyttat

200 meter hål så är det 100m meter ner och plötsligt är det 7M mellan vart hålet är i gräsmattan och vart det verkliga centrum på "hålet" ligger.

Hoppas det gav nån liten aha och sen är ju 20 meter både hängslen och livrem och , finns många hål som har mycket mindre än så mellan sig och där man inte alls upplevt nån begränsad effekt av flera hål nära.

Så personligen tror jag kommun slänger ev överklagan i sop påsen då det dels genom lutningen troligen är fullt tillräckliga avstånd mellan hålen och om det ev skulle fattas nån meter om än osannolkt så ska det i nästa läge bevisas att hålen faktiskt stör varandra i verkligheten och att du får försämrad effekt ur ditt hål..

i 999 fall av tusen kommer du inte lida av nån mätbar försämrad effekt ur ditt borrhål

Och i det sista fallet så har man mest troligt då själv borrat en brunn som är dumt placerad / lutad och att det skulle hindra grannen att borra är inte heller rimligt utan då får man på sikt öka kapaciteten med att borra ett hål till för att få mer kapacitet
 
A AndersS skrev:
Har inte provat, men borde inte en metalldetektor kunna finna borrhålet och var foderröret finns?
Går att hyra [länk]
Eller köpa en [länk]

Tog bara första träffarna vid sökning.
Exakt vad jag tänkte skriva, foderröret brukar ju inte vara så långt under ytan så det vore klokt att testa detta så man vet inför framtida trädgårdsarbete osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.