Mikael_L
Jag måste kolla med hon som sköter min bokföring.
Förut har hon sagt att det inte går, utom ifall elen säljs av ett företag som skattar och momsar och därmed skulle det liksom inte vara någon idé.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste kolla med hon som sköter min bokföring.
Förut har hon sagt att det inte går, utom ifall elen säljs av ett företag som skattar och momsar och därmed skulle det liksom inte vara någon idé.
Fast det är ju moms på fakturan som vilket annat köp som helst. Är ju ingen skillnad om man betalar ett utlägg med faktura eller med kort?

Tror vi kört med nuvarande modell utan synpunkter från revisor i 4-5år.
 
Mikael_L
Så du säljer alltså elen såsom privatperson till företaget där du är anställd?

edit:
Ja det är kanske helt OK förfarande.
De här erbjuder en lösning (men man kan säkert göra som du/ni gör, också
https://www.current.eco/sv/foretagsbil-hemmaladdning
 
Redigerat:
Nej, jag köper elen av mitt elbolag, för den delen som företaget nyttjat så får jag ersättning med vad det kostat.

Jag har vid flertalet tillfällen köpt saker till jobbet som varit på samma kvitto som privata och bara fått ersättning för del av kvittots belopp som utlägg så det ska inte vara några problem. Tex om jag storhandlat när jag köpte kanellängden. Då får jag ju inte ersättning för hela köpet utan endast det som var till jobbet. Sen är det ju enklare att ta det på ett separat kvitto men inget krav från Skatteverket.
 
  • Gilla
EdwinG84 och 4 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Har en budget att hålla mig till, lyckas få in en model Y LR eller en Polestar 2 tex. Finns det något i denna prisklass med bättre räckvidd? Gratulerar till er som har betald övertid och får betalt för att sitta vid laddstationen
Polestar 2 LR SM har riktigt bra räckvidd nu. Men du gör nog klokare i en Tesla Model 3 LR. Den uppdaterade har ännu bättre räckvidd och bättre komfort/ljudnivå/stereo etc. än Polestar 2, dessutom billigare. Ventilerade stolar är t.ex. standard

Enyaq 85 och Enyaq 85 Coupe är lite billigare än Model Y om du tar RWD och något större batteri.
VW iD7 hamnar väl utanför budget?
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
En annan intressant observation är hur ovanligt det fortfarande är med elbil i Europa, man kan lätt få bilden av att det börjat ta fart när Tesla är en nya Svenssonbilen i Sverige.

Tror jag såg en eller två Polestar på hela resan. Annars är det främst Tesla och BMW man såg, lite Etron och ID stötte man väl på också.
Jag har under försommaren kört ner genom
Sverige
Danmark
Tyskland
Tjeckien
Slovakien
Ungern
Rumänien
Bulgarien
Ukraina
Moldavien
Polen

Elbilar, spelar ekonomin i landet i stora drag. Tesla ser man lite här och där. Mest elbilar i Danmark, sen Sverige och därefter Tyskland.
Tjeckien, Rumänien och Polen hyffsat lika

I Rumänien främst Tesla model Y och Dacia Spring. Och t.ex. Polen är ID4 hyffsat vanlig. Chargefinder sträcker sig bara till Ungern tyvärr

Det byggs många laddare, alla mackar längs motorvägarna har iallafall minst 4st snabbladdare och såg en hel den laddare i väntan på att kopplas in längs gatorna i Rumänien.

Fick provköra en el MC prototyp med 20kWh batteri i Bulgarien. 30mil verklig räckvidd, men där nere är det skralt med laddare ännu
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Polestar 2 LR SM har riktigt bra räckvidd nu. Men du gör nog klokare i en Tesla Model 3 LR. Den uppdaterade har ännu bättre räckvidd och bättre komfort/ljudnivå/stereo etc. än Polestar 2, dessutom billigare. Ventilerade stolar är t.ex. standard

Enyaq 85 och Enyaq 85 Coupe är lite billigare än Model Y om du tar RWD och något större batteri.
VW iD7 hamnar väl utanför budget?
När det kommer till praktisk räckvidd är väl ändå Model 3 LR vassast av dom nämnda. Model Y är inte långt ifrån och går riktigt snålt även den, nånstans 1,5-1,7 är fullt realistiska siffror på förbrukning vid körning motorväg vilket ger en praktisk räckvidd strax över 40mil motorväg. Polestar 2 LR är ju på papperet riktigt bra man har inte riktigt lika snål gång vid praktisk användning.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har under försommaren kört ner genom /…/ Ukraina
OT (som hela tråden förstås, men ändå):

Vågade du dig på det med egen bil? Har varit grymt sugen på en resa ner till Galicien, har förstått att Lemberg/Lviv är en Centraleuropeisk (nåja) pärla. Men det faktum att försäkringar känns knepiga med UD:s reseavrådan och brist på villigt ressällskap blev det inte av i år i alla fall.

Men som du är inne på, det var inte avsaknaden av laddstolpar som fick mig att avstå.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Iakttagelser efter ett par dagar i Bayern:

Jag såg endast två stycken Tesla under hela tiden

Min hyrbil var ett skämt. Jag valde bort elbil för att jag hade motorvägskörning med förvänyad hög förbrukning och hotellet ingen laddning. Får en laddhybrid med tomt batteri! Liten bensintank och hög förbrukning på Autobahn med tung bil och formgiven som en kloss. Efter 20 mil var halva räckvidden borta. Hade planerat att tanka endast en gång innan återlämning på flygplatsen. Ett scenario helt olämpligt för den typen av bil.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Känner mig som en latmask och bekväm nu när alla visar hur enkelt det är och hur bra allt fungerar. Men är redan bra less på att vara ute långa dagar på vägarna så därav mitt motstånd. En typisk längre resa är 30-40 mil enkel innan första stop, MEN här finns pga resmål inte möjlighet att ladda här idag. Kanske nästa år, kanske om två år ingen aning. Så då måste man ta dagens första stop efter detta möte på laddplatsSlutar väl med att jag inte får dispans och får en elbil, tveksam om jag kommer skriva här och vara lyrisk men framtiden får utvisa
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Polestar 2 LR SM har riktigt bra räckvidd nu. Men du gör nog klokare i en Tesla Model 3 LR. Den uppdaterade har ännu bättre räckvidd och bättre komfort/ljudnivå/stereo etc. än Polestar 2, dessutom billigare. Ventilerade stolar är t.ex. standard

Enyaq 85 och Enyaq 85 Coupe är lite billigare än Model Y om du tar RWD och något större batteri.
VW iD7 hamnar väl utanför budget?
Tack. Har inte provat Model 3 ännu men låter bra med stolarna, Y stolar upplevde jag som varma när jag provkörde den. Tror 3an är i minsta laget när familjen ska med på längre turer men värt att titta på.

Var och provade Enyaq häromveckan men gillar model Y och Polestar 2 bättre.

VW har jag tröttnat på efter för mycket strul, samt känner ett par som har seriösa problem med sina ID.
 
P PåLandet skrev:
Känner mig som en latmask och bekväm nu när alla visar hur enkelt det är och hur bra allt fungerar.
Nåja, det är ändå viss bias hos oss som redan kör på el. Det är väldigt lite som inte funkar med elbil i södra halvan av Sverige, men vissa saker funkar inte riktigt lika lätt som med en ny avgasbil. Att säga något annat vore att ljuga.
P PåLandet skrev:
Men är redan bra less på att vara ute långa dagar på vägarna så därav mitt motstånd. En typisk längre resa är 30-40 mil enkel innan första stop, MEN här finns pga resmål inte möjlighet att ladda här idag.
Den låter som en rätt saftig sträcka, och något som nog skulle tvinga fram ett laddstopp före första säljmötet stor del av året givet att det är motorväg/bättre landsväg dit.

***

Den stora fördelen för många säljare är annars milersättningen på olika vis. Den har ju redan beskrivits, men har du genomgående så långa resor som den ovan nämnda är det tveksamt om det finns så mycket pengar att tjäna där.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
OT (som hela tråden förstås, men ändå):

Vågade du dig på det med egen bil? Har varit grymt sugen på en resa ner till Galicien, har förstått att Lemberg/Lviv är en Centraleuropeisk (nåja) pärla. Men det faktum att försäkringar känns knepiga med UD:s reseavrådan och brist på villigt ressällskap blev det inte av i år i alla fall.

Men som du är inne på, det var inte avsaknaden av laddstolpar som fick mig att avstå.
Bilade med gasbil genom Östeuropa 2018. Känns väldigt avlägset att åka till Ukraina idag. Vi höll inte på att komma in i Ukraina pga en övernitisk tullkvinna som inte kunde läsa en bokstav i registreringsbeviset.

Vet inte vad som gör Lviv till en pärla? Annorlunda än hemma i alla fall.

Det var spännande att tanka fordonsgas i Ukraina. Hela stationen kändes som en kvarleva från sovjettiden. Fick låna en adapter av en man som satt bakom galler och ropade i en mikrofon och sa vad jag skulle göra. Jag fattade ingenting. 😂
Bil i en äldre bilstation med väggar och pump utrustning, omgiven av träd och enkla byggnader. Känsla av äldre tid och enkelhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då samsades BMW 7 serie, och lyxmercor med Lador på gatorna. Kändes som ett samhälle med stora klasskillnader.
Spårvagn och bilar, inklusive en svart Lada, på en stadsgata i Lviv, Ukraina. Gamla byggnader och gående syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Känner mig som en latmask och bekväm nu när alla visar hur enkelt det är och hur bra allt fungerar. Men är redan bra less på att vara ute långa dagar på vägarna så därav mitt motstånd. En typisk längre resa är 30-40 mil enkel innan första stop, MEN här finns pga resmål inte möjlighet att ladda här idag. Kanske nästa år, kanske om två år ingen aning. Så då måste man ta dagens första stop efter detta möte på laddplatsSlutar väl med att jag inte får dispans och får en elbil, tveksam om jag kommer skriva här och vara lyrisk men framtiden får utvisa

Tack. Har inte provat Model 3 ännu men låter bra med stolarna, Y stolar upplevde jag som varma när jag provkörde den. Tror 3an är i minsta laget när familjen ska med på längre turer men värt att titta på.

Var och provade Enyaq häromveckan men gillar model Y och Polestar 2 bättre.

VW har jag tröttnat på efter för mycket strul, samt känner ett par som har seriösa problem med sina ID.
Model 3 är ju bästa bilen efter uppdateringen som kom med 2024 modellerna "highland" model Y får troligtvis motsvarande runt årsskiftet.

Utrymme tycker jag Model 3 är okej men på gränsen. Polestar 2 har hatchback baklucka men upplevs som trång i cupen. Jag som är 184cm sitter bra bakom mig själv i en Model 3, och bagaget är ändå ganska stort plus frunk så mycket bättre än den Lexus IS 250 jag hade förra sommaren.
Model 3 har ca 15% längre räckvidd än Y så det är en no-brainer om man åker långt, 678km WLTP räckvidd..

I USA säljer dom model 3 LR RWD..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
OT (som hela tråden förstås, men ändå):

Vågade du dig på det med egen bil? Har varit grymt sugen på en resa ner till Galicien, har förstått att Lemberg/Lviv är en Centraleuropeisk (nåja) pärla. Men det faktum att försäkringar känns knepiga med UD:s reseavrådan och brist på villigt ressällskap blev det inte av i år i alla fall.

Men som du är inne på, det var inte avsaknaden av laddstolpar som fick mig att avstå.
Bulgarien, Ukraina och Moldavien ensam på MC, hur lungt som helst. Ukraina kan vara lite segt och kontroller vid gränsen. Nu var jag bara nere vid Donau och inte uppe i Lviv denna gången.
Det känns lite fel på något sätt att vara i ett land i krig. Men väl inne är det väldigt lugnt. Det är i princip bara längs fronten det är hög risk för något. Och i barnsjukhus då..
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bulgarien, Ukraina och Moldavien ensam på MC, hur lungt som helst. Ukraina kan vara lite segt och kontroller vid gränsen. Nu var jag bara nere vid Donau och inte uppe i Lviv denna gången.
Det känns lite fel på något sätt att vara i ett land i krig. Men väl inne är det väldigt lugnt. Det är i princip bara längs fronten det är hög risk för något. Och i barnsjukhus då..
Det kan gå extremt snabbt till det slår fel. Lviv brukar få sig ett par omgångar då och då. Känner lite folk där nere.

Har man otur i tullen kan man ju få sitta där upp till en vecka. Och de är extremt dåliga på engelska (obefintlig bland de flesta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.