Man kan också se det som att om borrhålet inte är registrerat så ”finns det inte”. Det blir orimligt om man skall hålla 20m avstånd till varje plats där någon kanske eventuellt har borrat.

Och som flera varit inne på, i praktiken spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Att ta reda på var energibrunnar finns och om de är registrerade, ingår väl i strikt mening i undersökningsplikten när man köper en fastighet, precis som att undersöka om det finns bygglov för allt som är uppfört?
Finns inget krav att skaffa sig den kännedomen när man köper en fastighet. Man har all rätt i världen att köpa en fastighet utan att ha en aning om var installationer i mark går. Det är dessutom nästan det vanliga, få fastigheter är väldokumenterade gällande installationer i mark. De ligger där de ligger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ceb84 ceb84 skrev:
Det berör oss i den mening att vi har borrhål som inte är klarlagt var det är.
Del av den juridiska problematiken som jag undrar över är denna:
Beslutet förelägger grannen att bl a följa angivna säkerhetsmått enligt SGUs Normbrunn 16 som är 20 m minimum. Men det finns ingenting som styrker att det är 20 m som han enligt beslutet måste hålla. Därför är det oklart för mig i juridisk mening om han måste hålla 20 m till vårt borrhål när det inte är klarlagt var det är, samtidigt som han är tvingad av beslutet att hålla 20 m till vårt borrhål.
Då låter det inte som att kommunens beslut har gått dig emot. Då har du ingen grund för att överklaga beslutet. Du verkar ju mena att det är ett korrekt beslut av miljönämnden att svara på grannens anmälan av installation med föreläggandet att följa säkerhetsmått enligt SGUs Normbrunn 16. Det vill du ju inte ändra på. Eller missförstår jag dig?

Nu ligger ansvaret på grannen att följa föreläggandet och gör grannen inte det så kan miljönämnden hantera det via ett tillsynsärende som öppnas efter anmälan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Man kan också se det som att om borrhålet inte är registrerat så ”finns det inte”. Det blir orimligt om man skall hålla 20m avstånd till varje plats där någon kanske eventuellt har borrat.

Och som flera varit inne på, i praktiken spelar det ingen roll.
Nog åligger det grannen som verksamhetsutövare att undersöka borrhål i grannskapet. Det uppenbara sättet att göra det på är ju att titta i SGUs brunnsregister samt tillfråga grannskapet. Sen har nog grannen gjort vad man kan förvänta sig enligt miljöbalken. Grannen har ju ingen möjlighet att i praktiken göra andra utredningar än dessa.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ni kan slappna av och sluta oroa er för att grannens borrhål hamnar för nära ert.

Ni har en kommunal väg mellan er och grannen.
Kommunen kan/får inte bevilja grannen att vara närmare än 10m från vägen när de ansöker om borrhålet.
Även om själva "öppningen" till borrhålet bara ligger 6.5m från vägen så ligger centrum minst 10m från den.

Precis samma regler gällde när ert borrhål anlades.
Dvs oavsett vart ert borrhål ligger på tomten så är centrum av det med troligtvis god marginal 10m från vägen. Dvs ni har *minst* 20m+vägbredd mellan era hål.

Själv var jag tvungen att anlägga mitt hål ännu närmare vägen än så, men hålet är vinklat in mot mitten av tomten så centrum ligger ungefär 15m från väg eller närmaste granne och för att få ett godkännande från kommunen var allt det tvunget att vara tydligt angivet i dokumentationen som skickades in till kommunen. Det kan mycket väl finnas kvar hos dem om du är nyfiken på att få facit för just din energibrunn även om ni inte har några sparade papper hemma.

Även om brunnen inte finns med i brunnsregistret så bör det finnas en skylt uppsatt på husvägg eller liknande som visar avståndet till hålet från skylten och lite grundläggande information om hålet i sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vägen är inte kommunal och 6 m bred. Öppningen för borrhålet är runt 1,5 m från vägen och centrumpunkten skulle enligt handläggaren vara runt 9,5 m från vår tomt vilket då ger 3,5 m från vägen.
 
Vems är vägen?
Någon har ju godkänt det hela från den markägarens synvinkel och de har ju godkänt det i samband med att er brunn anlades i så fall.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är en vägförening här i området som äger vägen. Jag har pratat med den styrelsemedlem i vägföreningen som har bäst koll på allt som rör vägen och de har inte godkänt att det får borras så nära.
Tvärtom så tyckte inte vägföreningen att det var en bra placering. Är vägföreningen något man skulle kunna använda sig av juridiskt då alltså för att få beslutet omprövat?
 
Claes Sörmland
ceb84 ceb84 skrev:
Det är en vägförening här i området som äger vägen. Jag har pratat med den styrelsemedlem i vägföreningen som har bäst koll på allt som rör vägen och de har inte godkänt att det får borras så nära.
Tvärtom så tyckte inte vägföreningen att det var en bra placering. Är vägföreningen något man skulle kunna använda sig av juridiskt då alltså för att få beslutet omprövat?
Äger vägföreningen verkligen marken som deras gemensamhetsanläggning med vägändamål med servitutsrätt är placerad på? Det är mycket vanligt att föreningen inte gör det och då är de ingen part i målet.

Grannar har ingen rätt att godkänna om det får borras på en fastighet. Vägföreningens styrelse ska således inte godkänna någonting i den här frågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns inget krav att skaffa sig den kännedomen när man köper en fastighet. Man har all rätt i världen att köpa en fastighet utan att ha en aning om var installationer i mark går. Det är dessutom nästan det vanliga, få fastigheter är väldokumenterade gällande installationer i mark. De ligger där de ligger.
Absolut inget _krav_, men det är ändå ingen annan än fastighetsägaren själv som ansvarar för att ha koll på vad som finns installerat på sin fastighet. Gäller t.ex. även servisledningar för VA, kommunens ansvar slutar vid fastighetsgränsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Absolut inget _krav_, men det är ändå ingen annan än fastighetsägaren själv som ansvarar för att ha koll på vad som finns installerat på sin fastighet. Gäller t.ex. även servisledningar för VA, kommunens ansvar slutar vid fastighetsgränsen.
Helt med dig där! Man har ingen möjlighet att överföra sitt eget fastighetsägaransvar till någon annan, t ex kommunen eller grannen. Men i och man själv bär ansvaret så kan man ju välja att inte utreda var ens underjordiska installationer ligger.

Skulle frånvaro av de underjordiska anläggningarnas underhåll orsaka skada för annan så sitter man där med skadeståndsansvaret, trots att man inte har utrett var de är placerade. Så det kan ju vara klokt att gräva i det.

8 kap 14 § PBL lägger ju också ett ansvar att hålla ett byggnadsverk (= en byggnad eller annan anläggning) i vårdat skick och underhållas så att dess utformning och följande tekniska egenskaper i huvudsak bevaras:

Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är väsentliga i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
ceb84 ceb84 skrev:
Det berör oss i den mening att vi har borrhål som inte är klarlagt var det är.
Del av den juridiska problematiken som jag undrar över är denna:
Beslutet förelägger grannen att bl a följa angivna säkerhetsmått enligt SGUs Normbrunn 16 som är 20 m minimum. Men det finns ingenting som styrker att det är 20 m som han enligt beslutet måste hålla. Därför är det oklart för mig i juridisk mening om han måste hålla 20 m till vårt borrhål när det inte är klarlagt var det är, samtidigt som han är tvingad av beslutet att hålla 20 m till vårt borrhål.
Det är inte 20m minimum. Det är rekommenderat avstånd. Likaså dina mätningar från väg, tomtgräns mm. Det finns ”eftersträva” och ”rekommendera”. Inga hårda krav. När vi borrade var det rätt mycket djungelns lag som gällde. Jag gick ihop med en granne och vi borrade gemensamt. Tror det är 7 eller 8m mellan hålen som är riktade ifrån varandra. Då vi var först ute så kunde inte en tredje granne borra där han ville för han var lite inlåst av oss och en annan fastighet som hade borrat sen tidigare. Och 10m från tomtgräns kan du glömma, med ett hus på fastigheten så kan det tom vara svårt att få till. Vidare så vill man naturligtvis placera sig med begränsad anslutningsschakt och man vill lägga sig på ett ställe där man har ett kortare avstånd till berg för att hålla nere den rätt feta kostnaden för foderrör.

Vad vägföreningens representant har för incitament att tycka att den valda placeringen är dålig ur ett vägperspektiv skulle man ju vilja förstå, kan det vara så att han bara höll med dig av nån anledning? Vägsamfälligheten får inte lägga sig i nåt annat än vägen.

Din väg framåt är att få in din brunn i SGUs register och är du förhållandevis säker på att den ligger rätt nära ditt hål så överklaga lutningen och be dom räta upp det eller be om tid för att lokalisera ditt borrhål och få in det i databasen innan grannen borrar.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Jordvärme vet jag att man inte har något synligt.
Men har man inte en synlig 'topp' ovan mark vid bergvärme? Om iallafall ett lock. Eller hur är det?

Och skulle man inte kunna försöka följa slangarna från pumpen för att hitta borrhålet?
 
R
Jag har ingett synligt vid borrhålet det ligger ca 0.5m under gräsmattan..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Jordvärme vet jag att man inte har något synligt.
Men har man inte en synlig 'topp' ovan mark vid bergvärme? Om iallafall ett lock. Eller hur är det?

Och skulle man inte kunna försöka följa slangarna från pumpen för att hitta borrhålet?
Nej det är dolt om man inte uttryckligen sagt man vill ha ett lock. Här är tex mitt hål. Det enda som säger det är lappen som sitter på planket. (Som förövrigt är 2m från vägen och vinklat och grannens hål är bara 5meter från mitt plank men också vinklat ;))
 
  • Person pekar på ett hål i trädgårdsmarken framför en halvtrasig träplanka med en grön ormbunke bredvid, och med lapp på planket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.