BirgitS
C cpalm skrev:
Inte i någon signifikant utsträckning nej, det är väl självklart och uppenbart för alla.
Sköter sig är inte heller samma sak som att man bidrar till samhället.
Av de klienter som avslutade en fängelseverkställighet eller påbörjade en verkställighet inom frivården 2020, återföll 32 procent fram till 2023 i brott som resulterade i en påföljd inom Kriminalvården. Det är cirka 8 procentenheter mindre än under 1990-talet då omkring 40 procent återföll i brott.
https://www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/aterfall/

2 av 3 blev alltså inte dömda igen inom 3 år.
På den sidan kan man också läsa hur återfallsfrekvensen varierar mellan olika typer av brott. När det gäller rattfylleri så är det hela 92 % som inte återfaller inom 3 år, de har alltså lärt sig att det är dumt att köra när man är full. Medan det vid andra typer av trafikbrott bara är 48 % som inte återfaller.

Verkar alltså jättedumt att låta rattfulla få mycket längre straff i stället för att jobba och betala skatt.

Man kan också notera att av de som döms till villkorlig dom med samhällstjänst så är det under 10 % som återfaller.

Om personaltätheten på anstalterna minskar så ökar risken för återfall eftersom de intagna då inte får lika mycket rehabiliterande vård. Det blir dessutom en farligare situation för personalen eftersom det är välkänt att de som döms till långa straff är mer desperata. Det blir alltså ändå svårare att få folk att söka jobb inom kriminalvården.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är ingen som döms för misshandel för att man råkar kunna en kampsport och försvarat sig. Men kampsportare brukar inte ha särskilt mycket utbildning eller statusjobb eller inkomster och detta är faktorer som vägs in. Tyvärr. Har du blivit attackerad av någon eller några och använder rimligt mycket våld så döms du inte.

Vad gäller återfall i brott så föreslog jag att detta skulle dömas enligt en trappa för de som frekvent döms för samma brott straffas hårdare. Då undviker man att enstaka brott straffas onödigt hårt. Och självklart skall organiserade stölder eller stölder som sker yrkesmässigt straffas hårdare.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Verkar alltså jättedumt att låta rattfulla få mycket längre straff i stället för att jobba och betala skatt.
Ha ha, ja du, det gäller väl även t.ex. sexualbrott och kvinnomisshandel.
Tror det är svårt att få gehör för ett sådant resonemang.

Edit: På ämnet inbrottstjuvar känner jag mig dock rätt säker på att det är extremt få som har ett vanligt hederligt jobb att gå till på dagarna. Tvärtom antar jag att de är just avsaknad av inkomst i kombination med t.ex. missbruk som driver folk till en karriär som inbrottstjuv.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan också notera att av de som döms till villkorlig dom med samhällstjänst så är det under 10 % som återfaller.
Hur mäter man hur många som återfaller? Eller är det de som till slut torskar efter kanske många återfall som redovisas?
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Hur mäter man hur många som återfaller? Eller är det de som till slut torskar efter kanske många återfall som redovisas?
Det framgår väl av sidan jag länkade till.
Andra får ju gärna länka till andra undersökningar för tidigare har det bara verkat vara gissningar och det är ju inte vettigt att utgå ifrån om en diskussion ska ge något. Det blir ju bara jag tror (gissar) att det är så här och du är dum som tror (gissar) något annat.
 
Om bara 2% av inbrott klaras upp så är det ju inte konstigt om det är få som grips och döms för det igen inom 3 år.. att ha sån himla otur att bli tagen två gånger.

Sen att kolla på återfall inom tre år verkar väldigt snävt, ska det vara en indikator på en förändrad livsstil borde man titta över åtminstone tio år
 
  • Gilla
Riemann och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ingen som döms för misshandel för att man råkar kunna en kampsport och försvarat sig. Men kampsportare brukar inte ha särskilt mycket utbildning eller statusjobb eller inkomster och detta är faktorer som vägs in. Tyvärr. Har du blivit attackerad av någon eller några och använder rimligt mycket våld så döms du inte.
Anekdotiskt tycker jag inte alls dina påståenden stämmer, de klubbar jag tränat på har varit en bred och representativ mix av befolkningen, med snarast övervikt av högutbildade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det framgår väl av sidan jag länkade till.
Det gör det säkert. Men det skadar väl inte om det även redovisas klart här i forumet. Länkar har ibland begränsad livslängd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
DN skrev nu att dörrarna markeras innan inbrotten, så då måste förövarna varit där minst två gånger. Känds väldigt sannolikt att en ev kamera då även skulle ha bild på dem omaskerade, och har man maskerade människor som rör sig i trappen borde det vara lät att träna en ai som detekterar det och skickar en varning till lämplig grupp personer
 
A ajn82 skrev:
Anekdotiskt tycker jag inte alls dina påståenden stämmer, de klubbar jag tränat på har varit en bred och representativ mix av befolkningen, med snarast övervikt av högutbildade.
På en fäktningsklubb i Stockholm håller jag med dig, på en MMA-klubb i Angered, tja. Med kampsport förstod jag snarast det senare. Båda sporterna är kampsporter.
 
A Anders_Nilsson skrev:
På en fäktningsklubb i Stockholm håller jag med dig, på en MMA-klubb i Angered, tja. Med kampsport förstod jag snarast det senare. Båda sporterna är kampsporter.
Jag har tränat thai och kickboxning på diverse klubbar, inklusive i Malmös sämre områden, jag anser att du har fel och fördomar mot kampsport.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
DN skrev nu att dörrarna markeras innan inbrotten, så då måste förövarna varit där minst två gånger. Känds väldigt sannolikt att en ev kamera då även skulle ha bild på dem omaskerade, och har man maskerade människor som rör sig i trappen borde det vara lät att träna en ai som detekterar det och skickar en varning till lämplig grupp personer
Jo och det förefaller vara rena "svängdörren" in genom entren och jovisst borde man väl ha en kamera någonstans som filmat entreporten? Eller är det så här dåligt?

DN-artikeln
https://www.dn.se/sverige/marken-pa-dorrarna-innan-inbrottsforsoken-med-syra/
 
Fairlane
C cbrolin skrev:
Du förespråkar enligt mitt tycke orimligt låga straff för grova brott.
Intressant då jag inte skrivit vad jag förespråkar för straff... Kanske tycker jag att det är lämpligt med 8 ggr nuvarande straff, men det kanske är orimligt lågt för en som förespråkar 10 ggr eller mer.

Det jag sagt är att jag inte är att jag inte tror att den ekonomiska uträkningen inte är riktigt så enkel.
C cbrolin skrev:
Det är onödigt strängt. Men min erfarenhet är att straffet redan idag för att inte betala parkeringsavgiften alltid är mycket högre än själva avgiften. Ofta mer än tio gånger högre. Varför är det inte så för brott?
För att det inte alltid är lämpligt?
X har mördat 4 personer, lämpligt straff = 10 ggr vad?
C cbrolin skrev:
Det var du som började.
Inte direkt, jag tolkade dig lite fel, då jag tolkade det som att du också vill öka andelen uppklarade brott. Jag bad om ursäkt för den feltolkningen och då hittar du på något helt orelaterat?
C cbrolin skrev:
Jag tycker att i första hand skattebrott ska straffas med böter. Minst tio gånger mer än brottet. I de fall gärningsmannen rimligtvis inte kan betala detta belopp borde fängelse utdelas. Längden beror på brottets storlek. Säg 300.000 per år.
Då får jag väl be om ursäkt igen för att jag feltolkat dig. Jag tolkade "Förläng alla straff rejält" som att alla straff skulle förlängas rejält.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Javisst, men du kan ju inte använda en marginalföreteelse för att statuera ett allmänt exempel.
Nej, inte för att statuera ett exempel, utan för att visa att världen inte alltid är svartvit.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ingen som döms för misshandel för att man råkar kunna en kampsport och försvarat sig. Men kampsportare brukar inte ha särskilt mycket utbildning eller statusjobb eller inkomster och detta är faktorer som vägs in. Tyvärr. Har du blivit attackerad av någon eller några och använder rimligt mycket våld så döms du inte.
Problemet är väl att bedöma "rimligt mycket våld". Blir det ett slag för mycket kan man mycket väl bli dömd. Jag ser inte riktigt att den personen måste sitta minst 10 ggr längre i någon tanke om återfall och att han säkert gått fri 50 ggr tidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.