F
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej?
Ta det inte personligt, du var inte målgruppen utan det var mer anledningen till att man som MC verkligen vill kunna göra ljud.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Personligen tycker jag högljudda avgassystem är ett jäkla ofog, sprider en massa onödigt buller i omgivningen.
Varje gång man ser/ hör någon med något extremt avgassystem så tänker jag bara på detta
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
lat och 5 till
  • Laddar…
Nått jag stör mig på är idioter som ligger på varvstoppet, önskar varje gång att de skulle saknas så de varvar sönder sina motorer. Tyvärr är det inte många som lyckas förstöra sina motorer den vägen längre

 
  • Haha
lat
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu går jag inte från varken öppen hjälm eller bogvisir. Jag har kört med integral sen 1993.

Jag har alltid klarat mig med två visir, men visst finns det tillfällen då jag önskat ett ljusare glas och tyckt att inbyggda solglasögon skulle varit bra. Jag sätter ett högt värde i en lätt hjälm, tänker aldrig ta i en PC-hjälm och samma sak med bogvisir.

AGV Compact ST uppfyller precis allt jag inte vill ha i en hjälm.
Nej det var inte heller dig jag gav tipset, så vet inte varför du tog åt dig. Du behöver inte köpa en hjälm med solvisir, men andra som vill ha det kan köpa den då den har fått högt betyg.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Nej det var inte heller dig jag gav tipset, så vet inte varför du tog åt dig. Du behöver inte köpa en hjälm med solvisir, men andra som vill ha det kan köpa den då den har fått högt betyg.
Glöm inte att den är i PC och väger nästan 2kg.
 
Vilket material vill man ha i hjälmen egentligen?

Den jag har är i glasfiber och när jag byter den om ett par år köper jag nog samma modell men i kolfiber. Vad mer för material har man att välja på (med andra hjälmar då)?
 
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Nått jag stör mig på är idioter som ligger på varvstoppet, önskar varje gång att de skulle saknas så de varvar sönder sina motorer. Tyvärr är det inte många som lyckas förstöra sina motorer den vägen längre

[media]
Det är ingen risk med våra hojar , dom går på ganska lågt varv 😉
 
F fsn skrev:
Glöm inte att den är i PC och väger nästan 2kg.
Den fick 4 stjärnor av britterna. Alltså deras "regeringstjohejsan" i Sverige har vi inget sådant.

Man får fortfarande köpa det man vill som passar huvudet. Den hamnade högt upp i tester.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Den fick 4 stjärnor av britterna. Alltså deras "regeringstjohejsan" i Sverige har vi inget sådant.

Man får fortfarande köpa det man vill som passar huvudet. Den hamnade högt upp i tester.
Ja, på en ny hjälm. Jag vet för mycket om det för att ta i en PC-hjälm.
 
F fsn skrev:
Ja, på en ny hjälm. Jag vet för mycket om det för att ta i en PC-hjälm.
Ok.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Vilket material vill man ha i hjälmen egentligen?

Den jag har är i glasfiber och när jag byter den om ett par år köper jag nog samma modell men i kolfiber. Vad mer för material har man att välja på (med andra hjälmar då)?
Låter klokt. Det är i princip glasfiber, kolfiber eller nån mix. Förekommer lite andra alternativ med inslag av olika exotiska fibrer men basen är antingen glas eller kol och en härdmatris med epoxi skulle jag tro. Andra alternativet är skal i termoplast där PC är dominerande. Det blir direkt tyngre. På mindre kända märken så har jag hört om fusk med regrind, ingen koll på parametrar, fusk med material och skaltillverkningen outsourcad till företag som inte kan nåt om hjälmar mm. (Eller det gjordes åtminstone på 10-12 år sen). PC är också känsligt för vassa geomertier, det skall vara designat med svepande radiella övergångar med större radie. Vissa ser bra ut, ofta från mer kända märkens instegsmodeller som Caberg, HJC, AGV mm men det finns sånt som ser riktigt risigt ut. Sen så har det alltid sagts att termoplasthjälmar åldras snabbare, där har jag inte direkt nån åsikt. Det gör det kanske men hjälmen är lackad så det borde vara väl UV-skyddat. Och det som åldras snabbast borde vara inredningen och det är ju samma på komposithjälmar.


Har aldrig sett eller hört talas om en termoplast hjälm som varit high end eller i det övre segmentet.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tänkte en natt när jag åkte hem med moppen "jäklar vilken dålig lampa"
Jag hade bytt lampan i strålkastaren tidigare på dagen.
Det finns inga märkeslampor längre till gamla mopeder, de som finns från Kina har högst varierande kvalitet.
Halvvägs, typ efter 2 mil kom jag på att jag fortfarande hade solglasögonen på mig bakom visiret.....sen blev ljuset bättre.
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 9 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ta det inte personligt, du var inte målgruppen utan det var mer anledningen till att man som MC verkligen vill kunna göra ljud.
Problemet är ju att ett högljutt avgassystem inte hjälper mot dem, utan bara stör alla andra som inte är i trafiken.
 
  • Gilla
Gooli och 1 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är ju att ett högljutt avgassystem inte hjälper mot dem, utan bara stör alla andra som inte är i trafiken.
Jo, det hjälper mot vissa. Det är ett sinne till som får indata.
 
F fsn skrev:
Jo, det hjälper mot vissa. Det är ett sinne till som får indata.
Måste finnas en massa bättre sätt att påkalla uppmärksamhet än ett högljutt avgassystem riktat åt fel håll 🙄
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.