Halloj. Jag fick byta ena hjulmotorn på min klippare,och nu drar klipparen iväg åt sidan där gamla motorn sitter. Går det att lura klipparen genom att luta den åt sidan och kalibrera tiltsensorn i lutat läge?
 
D dampa skrev:
Halloj. Jag fick byta ena hjulmotorn på min klippare,och nu drar klipparen iväg åt sidan där gamla motorn sitter. Går det att lura klipparen genom att luta den åt sidan och kalibrera tiltsensorn i lutat läge?
Hur mycket drar klipparen iväg? En liten avvikelse har normalt ingen betydelse.

Det går att kalibrera en tilt-sensor i maskinen.
I huvudmenyläget tryck och håll nere vänster och högerpil några sekunder. En ny meny dyker upp, Tools--Calibrate--Tilt sensor calibration. Klipparen ska stå på ett plant underlag när kalibrering sker.
 
E etompau skrev:
Hur mycket drar klipparen iväg? En lite avvikelse har normalt ingen betydelse.

Det går att kalibrerar en tilt-sensor i maskinen.
I huvudmenyläget tryck och håll nere vänster och högerpil några sekunder. En ny meny dyker upp, Tools--Calibrate--Tilt sensorcalibration. Klipparen ska stå på ett plant underlag när kalibrering sker.
Om den ska köra en sträcka på ca 30m så drar den iväg 2-3m ibland mer. Jag vet att det går att kalibrera när den står plant, och det har jag gjort till ingen förändring. Därför frågade jag om man kan lura den genom att luta klipparen och kalibrera i lutat läge?
 
D dampa skrev:
Om den ska köra en sträcka på ca 30m så drar den iväg 2-3m ibland mer. Jag vet att det går att kalibrera när den står plant, och det har jag gjort till ingen förändring. Därför frågade jag om man kan lura den genom att luta klipparen och kalibrera i lutat läge?
Testa!
 
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
E etompau skrev:
Testa!
Får testa ikväll då jag kommer hem.
 
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Kan meddela att det gick utmärkt. Nu går den rakt igen 😊
 
  • Gilla
JohnBergq och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är ECO-läget aktiverat? Om ja, testa att stänga av denna funktion, alt. rengör laddblecken på klippare och laddstation.
Det visade sig vara transformatorn som var defekt. Den blev så het att plasten bubblade sig när klipparen laddade.
Ny av annan modell via garantin har förhoppningsvis löst problemet.

/M
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har en Gardena Sileno City 500 som har några år på nacken. Helt plötsligt har den börjat larma för ingen slingsignal.

Det började för några veckor sen då meddelandet dyker upp men den fortsätter klippa och allt är bra.

Igår dog den helt vid nära laddstationen.

Plockade isär hela basstationen såg över kablarna och kontakterna och tyckte mig inte se några fel.

Ikväll började den leta efter basstationen varvat med ingen slingsignal några gånger för att dö igen.

Någon som har tips? Jag ”vet” att klipparen inte klippt någon kabel för kabeln ligger rätt djupt ner.

Lampan i basstationen blinkar blått.
 
K KaLnAk skrev:
Har en Gardena Sileno City 500 som har några år på nacken. Helt plötsligt har den börjat larma för ingen slingsignal.

Det började för några veckor sen då meddelandet dyker upp men den fortsätter klippa och allt är bra.

Igår dog den helt vid nära laddstationen.

Plockade isär hela basstationen såg över kablarna och kontakterna och tyckte mig inte se några fel.

Ikväll började den leta efter basstationen varvat med ingen slingsignal några gånger för att dö igen.

Någon som har tips? Jag ”vet” att klipparen inte klippt någon kabel för kabeln ligger rätt djupt ner.

Lampan i basstationen blinkar blått.
Lysdioden i laddaren ska alltid lysa med fast grönt sken (eller blinka grönt vid eco-läge) alla andra färger betyder att något är fel.
Blått blink=avbrott på begränsningskabeln.

Du behöver kolla upp slingan och även guiden. Avbrott på guiden betyder att klipparen aldrig kommer att hitta tillbaka till laddare=urladdat batteri.

Du kan ha avbrott/glapp i kontakterna i laddaren eller i skarvdonet där guide och beg.kabel är ansluten.
Genom en ohmmätning med ett enkelt instrument fås ett snabbt besked om status för slingorna.
 
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
F
Jag har Lona. Hur pass säker är Area Proctect?

Skärmdump av inställningar för gräsklipparzoner inklusive "Area Protect" och "StayIn Zone" beskrivna i text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte nog dra en korridor över uppfarten men klipparen får absolut inte klippa på uppfarten då kabeln till elbilen ibland ligger där...
 
K KaLnAk skrev:
Har en Gardena Sileno City 500 som har några år på nacken. Helt plötsligt har den börjat larma för ingen slingsignal.

Det började för några veckor sen då meddelandet dyker upp men den fortsätter klippa och allt är bra.

Igår dog den helt vid nära laddstationen.

Plockade isär hela basstationen såg över kablarna och kontakterna och tyckte mig inte se några fel.

Ikväll började den leta efter basstationen varvat med ingen slingsignal några gånger för att dö igen.

Någon som har tips? Jag ”vet” att klipparen inte klippt någon kabel för kabeln ligger rätt djupt ner.

Lampan i basstationen blinkar blått.
Har du kollat om transformatorn överhettar? (Se inlägget ovanför ditt...)

/M
 
F Fideliox skrev:
Jag har Lona. Hur pass säker är Area Proctect?

[bild]

Jag tänkte nog dra en korridor över uppfarten men klipparen får absolut inte klippa på uppfarten då kabeln till elbilen ibland ligger där...
Hmmm...den klipper väl även i en korridor ?, min klipper inte när den går ut till startpunkt och när den söker laddstation...I övrigt snurrar klipparen alltid. Area protect är ett område dit klipparen inte går, så har du det i överfarten så kommer den inte att gå över den alls
 
F
P Perra_66 skrev:
Hmmm...den klipper väl även i en korridor ?, min klipper inte när den går ut till startpunkt och när den söker laddstation...I övrigt snurrar klipparen alltid. Area protect är ett område dit klipparen inte går, så har du det i överfarten så kommer den inte att gå över den alls
Jaha. Synd, tänkte det var en passage den bara kör på liksom.
 
E etompau skrev:
Lysdioden i laddaren ska alltid lysa med fast grönt sken (eller blinka grönt vid eco-läge) alla andra färger betyder att något är fel.
Blått blink=avbrott på begränsningskabeln.

Du behöver kolla upp slingan och även guiden. Avbrott på guiden betyder att klipparen aldrig kommer att hitta tillbaka till laddare=urladdat batteri.

Du kan ha avbrott/glapp i kontakterna i laddaren eller i skarvdonet där guide och beg.kabel är ansluten.
Genom en ohmmätning med ett enkelt instrument fås ett snabbt besked om status för slingorna.
Tack för svar. Har nu mätt och tyder inte på att det är något kabelbrott så misstänker att laddstationen gett upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.