Lider med dig! Borra och spräcka berg är det värsta man kan göra och köper ja en till tomt och ser att det krävs sprängning så går jag helt enkelt vidare till nästa objekt.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Låst in dottern på tomten.
Trägrind monterad vid infarten mellan en bil och en häck, tillhåller tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 7 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Lider med dig! Borra och spräcka berg är det värsta man kan göra och köper ja en till tomt och ser att det krävs sprängning så går jag helt enkelt vidare till nästa objekt.
En erfarenhet som jag hoppas att inte återkommer efter detta. Det kommer att bli en förgylld förstukvist som hedrar mitt anletes svett😉
Och erfarenheten att berg är som människor. Det finns en yta som kan vara vacker och ett inre som man blir tokig på.
 
  • Haha
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
[bild]
HÄLLEN FRÅN HELVETET!
Kanske inte helt rätt tråd, men då det är inför en kommande förstukvist så hamnar den rätt likväl. Naturligtvis med den erfarenhet man har så lägger man till beräknad tidsåtgång med faktor två, men med tidigare erfarenheter så tillkommer på det ytterligare faktor vilket blir resultatet tre gånger så lång tid än ursprungsberäkningenom man saknar erfarenhet. Bara att kasta den käpprätt ner i gruvhålet! Nu har jag hållt på i ca 72 timmar med detta stycke hellvete. Och det på grund av att man är för snål för att köpa tjänster och ska klara allt själv. Hyrde en kobra samt kompressor och tillhörande spräckkilar och borr, men de hade bara en av rätt storlek så den andra var ca 2mm större och den kunde ju vara bra att ha i reserv.
Dag ett: Efter att ha försökt borra första hålet så skär maskinen ihop och är obrukbar. Jag får en leverans av en annan maskin kl 1600 så en fortsättning på kvällen ser bra ut och den fungerar klanderfritt.
Dag två: Borrhelvetet kapsejsar och diamantkronan ligger i hålet. Ringer in och kollar med hyrföretaget om de kanhända fått in ett nytt borr av rätt dimension, men tyvärr så ligger alla ute och personen nämner att det ska gå med den lite större borren, jag är lite skeptisk då det finns en anledning till olika dimensioner, men kapitulerar inför fakta att det är bara att köra vidare.
[bild]

[bild]
BARA!! Nä, hade det varit granit eller annan sten så kanske det varit bara, men då det är tre olika fraktioner av ca 80% järnmalm, 10 % sandstensskiffer och resterande en stenart som enbart finns till för att djävlas med en. Vad vill jag säga med detta? Ok jag har noll erfarenhet av stenspräckning, men jag vill ändå av naivitet att stenen ska spricka i den riktning som önskas efter att satt kilarna i den riktningen. Men vad får jag för det? Det blir som att dra ut en rottand ur gapet. De spricker hyfsat efter riktningen, men på djupet går det så att man blir orolig över vem som kan störas av denna oangelägenhet. Och vid ett tillfälle trodde jag att Hin skulle komma upp och ta mig då det började ryka på andra ställen än hålet, men som tur var så var det än så länge bara frågan om att det läckte blåsdamm ur sprickorna som bildats.
Så har det fortsatt nu i sex dagar med stenar som låser fast varandra på djupet, vilket innebär att ytterligare hål blir tvungna att göras för att också få loss kilarna som är nerslagna till max. Jag fick sex stycken men ville ha sju för att vara säker på eventualiteter som säkerligen kommer. Och har man satt fast tre st så hoppas man verkligen att de andra ska lösgöra de suttna kilarna. Och halleluja så har miraklen avlöst varandra, vilket innebär att inga kilar sitter för evigt i hellveteshällen.

[bild]

tolvtimmarsskiften avlöser varandra och här under kvällen så exploderade slangen intill kopplingen på kobran. Kände huvudet tryckas bakåt av smällen och allt blev vitt för ett ögonblick av den oljeblandade luften som for ut, men inga skador annat än en mindre smak av olja. Jag är tacksam för att skyddsglasögonen satt på vilket de för övrigt gjort hela tiden. Tillsammans med hjälm med visir och hörselkåpor samt dammfilter mask. Gäller att inte tumma på säkerheten.
Kontentan av denna händelse blev att det räckte inte heller med 72 timmar utan det tillkommer flera och jag vågar inte spekulera hur många. Men detta är vad som återstår och bilden är tagen från dörren.

[bild]

I morgon återlämnar jag hyrmaskinerna då det finns annat som måste hinnas med, så denna vecka fick jag väl ta ut som semester😆 Ska bli skönt att få tillbringa nästa veckor med ordinarie arbete.
Lider med dig, vill inte strö salt i såren men det är förvånansvärt billigt att anlita sprängare om det inte är massor av grannhus i närheten som ska besiktigas och ha vibrationsmätare.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Lider med dig, vill inte strö salt i såren men det är förvånansvärt billigt att anlita sprängare om det inte är massor av grannhus i närheten som ska besiktigas och ha vibrationsmätare.
Vi har tidigare fått en offert för ”sprängning” och markberedning i samband med utbyggnad på hitom hörnsida och den avskräckte tillräckligt för att inte ens påbörja det projektet. Men den lilla bit som är kvar tror jag att få bli med snigeldynamit i alla fall.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Vi har tidigare fått en offert för ”sprängning” och markberedning i samband med utbyggnad på hitom hörnsida och den avskräckte tillräckligt för att inte ens påbörja det projektet. Men den lilla bit som är kvar tror jag att få bli med snigeldynamit i alla fall.
Du kan alltid anlita @tommib, han kommer snart inte längre ner i sitt grävande. Priset lär som högst vara att ordna barnvakt, mest troligt betalar han dig för nöjet att mysa med berg.
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Lätt. Var bara beredd på att hela entreprenadavdelningen kommer på besök och det kommer se ut liknande detta på gatan
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Inte vårat hus, men svärföräldrarnas.
Bytte lite råspont, efter läcka i papptaket på deras utbyggnad och la på plåttak.
När vi hade åkt, kom jag på att jag glömde fotografera verket 🙈
Hur som, jag gjorde reklam för forumet med den snygga byggahus tröjan 👍😉
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Du kan alltid anlita @tommib, han kommer snart inte längre ner i sitt grävande. Priset lär som högst vara att ordna barnvakt, mest troligt betalar han dig för nöjet att mysa med berg.
Bitvis har han förekommit i min mentala bearbetning med denna uppgift. Och kan han så kan jag😉😉
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Vi har tidigare fått en offert för ”sprängning” och markberedning i samband med utbyggnad på hitom hörnsida och den avskräckte tillräckligt för att inte ens påbörja det projektet. Men den lilla bit som är kvar tror jag att få bli med snigeldynamit i alla fall.
Hm. Vi betalade 500 kr metern för ett rörschakt som var säkert 1,5 meter i medeldjup. Etableringen låg 4-5 tkr vill jag minnas. Då stod jag förvisso för grävmaskinen. Men ändå.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Grundmålat panel. Så förbannat tråkigt att det inte var läge för någon bild.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Underlags papp fotplåt rännor och ytpapp
Det är vad denna dag har bestått av
Solen har tagit bra ser ut som en kräfta
Passar bra det är snart augusti
Nu är det redo för regnet i morgon
 
  • En person i röd tröja och gula arbetsbyxor lägger takpapp och fotplåt på ett tak. I bakgrunden syns en grön äng och en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med nylagd underlagspapp och ytpapp bredvid röd tegelfasad. En stege och byggmaterial syns på marken. Företett klar för regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med nylagd ytpapp och fotplåt, omringat av gräs och vegetation. Förberedelser inför regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt lager av ytpapp och fotplåt installerad på ett tak, med grönska och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart ytpapp monterad på ett tak med synliga skarvar och en skugga som delar ytan; en sko och ett eluttag syns i bildens nedre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av takfot med nyinstallerade bruna hängrännor och stuprör i plast, samt synliga träbrädor och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med underlagspapp och fotplåt under takfot på träram, med hängränna monterad, i trädgårdsmiljö på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
Underlags papp fotplåt rännor och ytpapp
Det är vad denna dag har bestått av
Solen har tagit bra ser ut som en kräfta
Passar bra det är snart augusti
Nu är det redo för regnet i morgon
Såg precis något som såg ut som ett troll på första bilden
Men det är bara frun som är påpälsad för att slippa ollonborrarna
 
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Kök med grå skåp, vit bänkskiva och vinkylen nere till höger. Matbord och stolar i förgrunden, litet bord och fönster i bakgrunden. Vägg saknar fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått dit sista täcksidan i köket. Nere till höger om vinkylen. Bara fönsterfoder kvar så är köket 100% klart. Men nu blir fokus att sätta färdigt taket i hallen. 3 skivor satta idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
äntligen kommit igång med uteplatsen igen och fick ut makadam så det räcker. Plattan blir 100mm tjock men har en massa marksten över som får agera botten. Det blir då 50mm täckande lager på markstenen och kommer då klara mig på dryga 1m3 betong. Precis lagom att blanda med tombola.
 
  • En lastmaskin flyttar påsar med byggmaterial, antagligen betong, på en parkering. Syns bilar och en buss i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Marksten staplad vid en gruslagd yta bredvid en husvägg av trä, arbetsredskap och en handskar synliga, projekt startat på en uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
richardtenggren och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.