C
P paralun skrev:
Jo men det finns ju en bister verklighet med just salpetersyra som tillhör sprängämnesprekursorer.
Jo, men det är väl precis som med åtgärderna mot penningtvätt att det inte hindrar den med brottsliga avsikter men orsakar en jäkla massa strul för de som har ärliga avsikter.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det finns ju en bister verklighet med just salpetersyra som tillhör sprängämnesprekursorer.
Jag kan tänka mig att om salpetersyra använts så har ärendet mycket hög prioritet och varifrån man får tag på kemikalien.

[länk]

Men jovisst är det en tragisk utveckling!
Googla bara och du kan köpa salpetersyra tonvis i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, men det är väl precis som med åtgärderna mot penningtvätt att det inte hindrar den som brottsliga avsikter men orsakar en jäkla massa strul för de som har ärliga avsikter.
Jo som jag skrev "en bister verklighet" där det inte finns plats längre för naivitet.

Sen kollade jag lite bland handlare och har man ärliga avsikter samt vem man är så ska det ju inte vara några problem. I det här fallet kan det av flera skäl vara viktigt att spåra källan för salpetersyran och det är då sannolikt en gemensam polisfråga inom EU.
 
A Alexn72 skrev:
Man kan ju fråga sig varför en låssmed inte tar betalt per timme för att öppna ett lås....
😁

Och varför INGEN tjyv har samma kunskap som en låssmed …
 
M maxmsm skrev:
Varför får du inte byta lås till en bostad som du äger?
Helt enkelt för att i en bostadsrätt äger du inte din bostad.
 
G Grannens Häck skrev:
Det har nog inte med det att göra. Till att börja med för man inte ens bygga en mur högre än 50cm, förmodad delförklaring.
Klart du kan, sluta hitta på nu. Att det krävs bygglov gör inte att du inte får.

Ditt påstående är som att säga att du inte får resa utomlands - du måste ansöka om ett pass.

Skulle du inte gå bygga en mur kan du istället bygga staket.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Klart du kan, sluta hitta på nu. Att det krävs bygglov gör inte att du inte får.

Ditt påstående är som att säga att du inte får resa utomlands - du måste ansöka om ett pass.

Skulle du inte gå bygga en mur kan du istället bygga staket.
Om du med staket menar plank så är det lovpliktigt.
 
C
P paralun skrev:
Jo som jag skrev "en bister verklighet" där det inte finns plats längre för naivitet.
Frågan är om det är naivt att baskemikalier kan köpas i färghandeln, eller naivt att tro att den som är kriminell inte lätt kan få tag på sådant på annat sätt. Jämför med t.ex. vapen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att metoden verkar ha vandrat från Frankrike, via Tyskland och hit så verkar åtminstone de kriminella elementen (från utlandet) fortfarande tro på metoden.
Kan mycket väl vara buset som gör vandringen och har ett visst tillvägagångssätt.

Om det faktiskt fanns gränsvakter skulle den internationella brottsligheten försvåras.
 
FreQa FreQa skrev:
Om du med staket menar plank så är det lovpliktigt.
Mur är mur, staket är staket och plank är plank. I alla dess faller beror det helt på utformningen av den om de är lovpliktiga eller ej.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Helt enkelt för att i en bostadsrätt äger du inte din bostad.
Menar du att föreningen har rätt att inneha och använda en nyckel till bostaden också?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du fler lås på dörren än grannen (exempelvis tillhållarlås) så väljer tjuven grannen som har färre lås.

Har du skylt om larm/videoövervakning så väljer tjuven grannen som inte har sådan.

Det är svårare att skydda sig mot inbrott i villa. Det går alltid krossa en ruta för att ta sig in.
Inte alltid 😉

https://www.hammerglass.se/sv/fonstersystem/
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Får lite uppfattningen att detta handlar om vanliga svenska ungdommar med nyvunna kemikunskaper från grundskolan samtidigt som nyhetsredaktionerna kryllar av semestervikarier som vill göra scoop. Hur många inbrott har skett parallellt på Kungsholmen med något av följande verktyg?
En yxa med metallhuvud och mörkt trähandtag, märkt "Hickory". Trämejsel med handtag av trä och metallblad liggandes på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd och svart skruvdragare med metallspets ligger på en vit bakgrund.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är väldigt få inbrott som leder till fällande dom, tror 2-5%.
Ja, och?
Paralun skrev inte bara om inbrott utan det var ett inlägg i en kedja av inlägg som även handlade om grov brottslighet t.ex. skjutningar och sprängningar, samt utökad kameraövervakning på gator och torg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, och?
Paralun skrev inte bara om inbrott utan det var ett inlägg i en kedja av inlägg som även handlade om grov brottslighet t.ex. skjutningar och sprängningar, samt utökad kameraövervakning på gator och torg.
Jag svarade på ena frågan. Själv tror jag att kameraövervakning på allmäna platser gör nytta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.