P paralun skrev:
Ser ingen anledning att argumentera kring kamerors värde!
Med tanke på TS oro och funderingar hur hon/han kan öka säkerheten tycker jag ändå att kamerors nytta bör diskuteras.
Avskräckande? Möjligen, finns inga klara forskningar kring detta. För en inbrottsliga som gör en lokal raid har det ingen betydelse.
Bevissäkrande? Nej av samma skäl.
Montering av kameror skapar möjligen en känsla av säkerhet, kan vara bedräglig och är därmed kontraproduktiv. Jag tror inte att en kamera i TS trapphus höjer säkerheten men han/hon kanske tror det.
Detta har diskuterats flera gångar på BH och det delar folk i troende och icke-troende, s k realister.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Med tanke på TS oro och funderingar hur hon/han kan öka säkerheten tycker jag ändå att kamerors nytta bör diskuteras.
Avskräckande? Möjligen, finns inga klara forskningar kring detta. För en inbrottsliga som gör en lokal raid har det ingen betydelse.
Bevissäkrande? Nej av samma skäl.
Montering av kameror skapar möjligen en känsla av säkerhet, kan vara bedräglig och är därmed kontraproduktiv. Jag tror inte att en kamera i TS trapphus höjer säkerheten men han/hon kanske tror det.
Detta har diskuterats flera gångar på BH och det delar folk i troende och icke-troende, s k realister.
Jo men nu tillhör jag då skaran som tror på kameror i likhet med vad man ser överallt just nu i alla större städer. Det finns ju inte längre plats för en "blåögd" syn på kriminella och ser även det som en minimal integritetskränkning jämfört med att en tjuv rotar omkring i sin lägenhet eller villa.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men nu tillhör jag då skaran som tror på kameror i likhet med vad man ser överallt just nu i alla större städer. Det finns ju inte längre plats för en "blåögd" syn på kriminella och ser även det som en minimal integritetskränkning jämfört med att en tjuv rotar omkring i sin lägenhet eller villa.
Fast du inser väl att tjuvar har keps med stor skärm och låter bli att titta uppåt så att kameran aldrig får någon vettig bild?
Och vad ska polisen göra med en bild på någon?
Tror du att alla människor som vistas i Sverige har sina porträtt lagrade hos polisen?
 
  • Gilla
Based och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Med tanke på TS oro och funderingar hur hon/han kan öka säkerheten tycker jag ändå att kamerors nytta bör diskuteras.
Avskräckande? Möjligen, finns inga klara forskningar kring detta. För en inbrottsliga som gör en lokal raid har det ingen betydelse.
Bevissäkrande? Nej av samma skäl.
Montering av kameror skapar möjligen en känsla av säkerhet, kan vara bedräglig och är därmed kontraproduktiv. Jag tror inte att en kamera i TS trapphus höjer säkerheten men han/hon kanske tror det.
Detta har diskuterats flera gångar på BH och det delar folk i troende och icke-troende, s k realister.
Jag många kameror hemma och jag monterar även övervakningskameror i yrket men jag är trots det inte förtjust i att det monteras kameror överallt och att många tycks ha en övertro till övervakningskameror.
Jag är både negativ och positiv till övervakningskameror, kunden måste förstå vad en kamera gör och vilka begränsningar de har och vad inspelat material kan och får användas till.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast du inser väl att tjuvar har keps med stor skärm och låter bli att titta uppåt så att kameran aldrig får någon vettig bild?
Och vad ska polisen göra med en bild på någon?
Tror du att alla människor som vistas i Sverige har sina porträtt lagrade hos polisen?
Jo för att få "pusslet" att gå ihop för att få tag på kriminella så är kamerafoton mycket värdefullt.
Sen behövs det då ofta flera foton innan man kan se sambanden.
Polisens satsning i alla större städer för just kameror samt även drönare beror ju på det här.
"Aha samma person som fotades vid syrainbrottet på adress x-y" osv med polisens verktyg.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo för att få "pusslet" att gå ihop för att få tag på kriminella så är kamerafoton mycket värdefullt.
Sen behövs det då ofta flera foton innan man kan se sambanden.
Polisens satsning i alla större städer för just kameror samt även drönare beror ju på det här.
"Aha samma person som fotades vid syrainbrottet på adress x-y" osv med polisens verktyg.
Och hur var det nu med det här att det är lätt att dölja sitt ansikte så att det inte blir någon bild som går att använda?
Varför tror du inte att en tjuv tänker på det när hen ser en skylt om kameraövervakning i en port?

Drönare används för att kunna hitta personer som beter sig underligt innan de utför något brott och att kunna följa någon efter att ett brott har begåtts, det är ju något helt annat än en halvdan kamera i en trappuppgång.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lås håller bara borta dem som stjäl för att tillfället uppenbara sig.
Vill någon in så hindrar inte låset.
De är bara en fråga om tid.
Man kan ju fråga sig varför en låssmed inte tar betalt per timme för att öppna ett lås....
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
hsd
T Thomas_Blekinge skrev:
Så 400 miljoner människor har felvända cylindrar och bara de lyckliga 10 miljoner i Sverige har rätt?
YEPP
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur var det nu med det här att det är lätt att dölja sitt ansikte så att det inte blir någon bild som går att använda?
Varför tror du inte att en tjuv tänker på det när hen ser en skylt om kameraövervakning i en port?

Drönare används för att kunna hitta personer som beter sig underligt innan de utför något brott och att kunna följa någon efter att ett brott har begåtts, det är ju något helt annat än en halvdan kamera i en trappuppgång.
Jo men det behövs inte ett ansikte för att pussla ihop flera foton att någon är en viss person.
Samma klädsel vid samma tidpunkt och ett av fotona har ett ansikte inkl att man kanske med en drönare ser samma person röra sig i en viss riktning.

Sen är det då allmänt känt att kriminella inte är särskilt förtjusta i kameror och väljer något annat så då har det en preventiv effekt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har du fler lås på dörren än grannen (exempelvis tillhållarlås) så väljer tjuven grannen som har färre lås.

Har du skylt om larm/videoövervakning så väljer tjuven grannen som inte har sådan.

Det är svårare att skydda sig mot inbrott i villa. Det går alltid krossa en ruta för att ta sig in.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men det behövs inte ett ansikte för att pussla ihop flera foton att någon är en viss person.
Samma klädsel vid samma tidpunkt och ett av fotona har ett ansikte inkl att man kanske med en drönare ser samma person röra sig i en viss riktning.

Sen är det då allmänt känt att kriminella inte är särskilt förtjusta i kameror och väljer något annat så då har det en preventiv effekt.
Preventiv effekt tror jag också men att tro att man verkligen får tag på tjuvar med hjälp av dessa övervakningskameror, det är något helt annat.

Varför skulle det ens finnas någon bild där man ser ansiktet?
Vad ska polisen göra med en sån bild, om den nu trots allt finns, tycker du?

Polisen lär inte sätta in drönare för försöka följa efter en inbrottstjuv, du får nog vara väldigt glad om polisen ens kommer till bostaden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Preventiv effekt tror jag också men att tro att man verkligen får tag på tjuvar med hjälp av dessa övervakningskameror, det är något helt annat.

Varför skulle det ens finnas någon bild där man ser ansiktet?
Vad ska polisen göra med en sån bild, om den nu trots allt finns, tycker du?

Polisen lär inte sätta in drönare för försöka följa efter en inbrottstjuv, du får nog vara väldigt glad om polisen ens kommer till bostaden.
Är bilden hyfsad i kvalitet så kan man ha tur om man gör en sökning med Google Lens.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Preventiv effekt tror jag också men att tro att man verkligen får tag på tjuvar med hjälp av dessa övervakningskameror, det är något helt annat.

Varför skulle det ens finnas någon bild där man ser ansiktet?
Vad ska polisen göra med en sån bild, om den nu trots allt finns, tycker du?

Polisen lär inte sätta in drönare för försöka följa efter en inbrottstjuv, du får nog vara väldigt glad om polisen ens kommer till bostaden.
Men eftersom man nu kan ha bilder från olika ställen så kan ju någon av fotona även ha ett ansikte.
En kamera ger ingenting och kepsen kan vara neddragen som du skrev.
Abrupt slut för den svenska blåögda naiva attityden!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Men eftersom man nu kan ha bilder från olika ställen så kan ju någon av fotona även ha ett ansikte.
En kamera ger ingenting och kepsen kan vara neddragen som du skrev.
Abrupt slut för den svenska blåögda naiva attityden!
Du litar alltså på att du har turen på din sida när du skriver
P paralun skrev:
Jo men nu tillhör jag då skaran som tror på kameror i likhet med vad man ser överallt just nu i alla större städer.
För just ditt inbrottsförsök så har du sån tur att det går att få fram ett foto och du har sån tur att polisen har tid att lägga på just ditt inbrott i stället för att lägga den anmälan direkt i arkivet. Du förlitar dig med andra ord helt och hållet på turen. Undrar vem det är som har en blåögd syn när det gäller polisen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du litar alltså på att du har turen på din sida när du skriver

För just ditt inbrottsförsök så har du sån tur att det går att få fram ett foto och du har sån tur att polisen har tid att lägga på just ditt inbrott i stället för att lägga den anmälan direkt i arkivet. Du förlitar dig med andra ord helt och hållet på turen. Undrar vem det är som har en blåögd syn när det gäller polisen.
Nej det är inte tur utan det blir mer ett bra spaningsunderlag för polisen. I det här fallet med mer spektakulära syraattacker så får säkert ärendet hög prioritet. Sen med ännu fler kameror så får man nog bukt på även det här!
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.