MrJay
E Emedan skrev:
Ytterst handlar detta om vem som enligt stadgarna har underhållsansvaret för låset. Oftast är det bostadsrättshavaren, vilket normalt sett innebär att denne också får byta låset.
Hos oss var det föreningen som står för ytterdörren och låset i förlängning
 
  • Gilla
virvlade och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag tror man ska fokusera på kameror med personidentifiering och sirener. Det blir för jobbigt för tjuven att hålla på och grejja när 110 db siren går av på tomten.
Jo kameror, larm och övertydliga varningskyltar för larm/kamera gör att tjuven väljer något annat ställe.

Sen oavsett syra som metod så bryter man ju upp de flesta lås med traditionella metoder. Om det är en villa så använder man oftast altandörren som är en svag punkt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
E Emedan skrev:
Hur är det med exempelvis Assa 90001? (Jag hittar för övrigt inte den modellen längre på Assas hemsida - har den utgått?)
Just ASSA tillhållarlås har funnits i många olika konstruktioner genom åren men de moderna är samma som FAS.
De nya har tillhållare i gula metaller men det är en större mängd metall i ett tillhållarlås än i en låscylinder, jag har än så länge inte hört talas om att något tillhållarlås blivit drabbat.

Allmänt om tillhållarlås så skiljer det var spärrelementen sitter en del har det ovanför nyckelhålet andra har det under nyckelhålet.
Ett vanligt extralås som de äldre 7-tillhållarlås som 131-B7 har spärrelementen ovanför nyckelhålet samt ståltillhållare vilket bör vara bättre skyddat mot detta.
En modernare 9-tillhållare som FAS/ASSA 309 har spärrelementen under nyckelhålet och tillhållare av en mässingslegering vilka teoretiskt skulle kunna vara påverkade men frågan är om det fungerar i praktiken samt vilken tid det skulle ta och vilken mängd syra som skulle krävas då det borde rinna av tillhållarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
De klipp som finns är på låscylindrar som sitter upp och ner som de gör i europa och norge
Så 400 miljoner människor har felvända cylindrar och bara de lyckliga 10 miljoner i Sverige har rätt?
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Så 400 miljoner människor har felvända cylindrar och bara de lyckliga 10 miljoner i Sverige har rätt?
Exakt så är det av tradition men det kan vara fler än 400miljoner/10 miljoner.
Det är fler länder i världen som har rättvända låscylindrar inte bara Sverige.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Exakt så är det av tradition men det kan vara fler än 400miljoner.
Du är experten, men jag har också fått uppfattningen att Sverige faktiskt har lås i världsklass.

Men de som nu har drabbats lär väl sannolikt ha haft "rättvända", men möjligen äldre, lås.

Givet att omständigheterna i nuläget är oklara, vad är din professionella rekommendation om man vill skydda sig? Nöja sig med tillhållarlås?
 
Redigerat:
E Emedan skrev:
Du är experten, men jag har också fått uppfattningen att Sverige faktiskt har lås i världsklass.

Men de som nu har drabbats lär väl sannolikt ha haft "rättvända", men möjligen äldre, lås.

Givet att omständigheterna i nuläget är oklara, vad är din professionella rekommendation om man vill skydda sig? Nöja sig med tillhållarlås?
Bild från rapport-inslaget. Kan man se om detta är ”rättvänt” eller ej?
 
  • Närbild på en dörrhandtag och ett lås monterade på en mörk dörr; handtaget monterat riktat nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Just ASSA tillhållarlås har funnits i många olika konstruktioner genom åren men de moderna är samma som FAS.
De nya har tillhållare i gula metaller men det är en större mängd metall i ett tillhållarlås än i en låscylinder, jag har än så länge inte hört talas om att något tillhållarlås blivit drabbat.

Allmänt om tillhållarlås så skiljer det var spärrelementen sitter en del har det ovanför nyckelhålet andra har det under nyckelhålet.
Ett vanligt extralås som de äldre 7-tillhållarlås som 131-B7 har spärrelementen ovanför nyckelhålet samt ståltillhållare vilket bör vara bättre skyddat mot detta.
En modernare 9-tillhållare som FAS/ASSA 309 har spärrelementen under nyckelhålet och tillhållare av en mässingslegering vilka teoretiskt skulle kunna vara påverkade men frågan är om det fungerar i praktiken samt vilken tid det skulle ta och vilken mängd syra som skulle krävas då det borde rinna av tillhållarna.
Kan jag se på mitt tillhållarlås vilken typ det är?
 
C Cff skrev:
Bild från rapport-inslaget. Kan man se om detta är ”rättvänt” eller ej?
Bilden visar en ny ASSA d12 1211 som de monterat efter inbrottet för att åtgärda skadan och har inget med den låscylinder som blivit utsatt av syra att göra.
 
  • Gilla
alexander-11 och 7 till
  • Laddar…
E Emedan skrev:
Du är experten, men jag har också fått uppfattningen att Sverige faktiskt har lås i världsklass.

Men de som nu har drabbats lär väl sannolikt ha haft "rättvända", men möjligen äldre, lås.

Givet att omständigheterna i nuläget är oklara, vad är din professionella rekommendation om man vill skydda sig? Nöja sig med tillhållarlås?
Som sagt krävs det mer information då det är sparsamt än så länge med ytterst få fall.
Jag hade inte blivit förvånad om det är en utländsk liga som semestrar i Sverige.

Sverige har lås i världsklass, de kraven vi ställt på lås i över 50år har inte ens alla länder idag och många de som har liknande krav har infört det på 2000-talet.
Många svagheter i konstruktioner beror på tradition och då är det bra att ha haft hög säkerhet som tradition trots att den brustit ibland.
Syra i lås som metod har sitt ursprung i vissa länders säkerhetstjänster enligt vad jag informerades om för många decennier sedan när min far sålde lås till ambassader.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 7 till
  • Laddar…
O
C Cff skrev:
Jag bor i lägenhet och skulle gissa att föreningen inte tillåter sirener. Kameror kan vara bra, men jag antar att man mest har glädje av dem för att försöka klara upp ett inbrott, inte för att förhindra?
Bra! Då kan ju föreningen komma och skälla på inbrottstjuvarna om både inbrottet och sirenen!

Snopet att göra inbrott och sen står ordförande Lars, 72, där och skäller för att det låter för mycket!
 
  • Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 13 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Bra! Då kan ju föreningen komma och skälla på inbrottstjuvarna om både inbrottet och sirenen!

Snopet att göra inbrott och sen står ordförande Lars, 72, där och skäller för att det låter för mycket!
Min erfarenhet är snarare att Lars råkar illa ut det är inte ofta tjuvar springer längre för att de blir upptäckta framförallt inte i flerbostadshus med få flyktvägar.
Många misshandlar hellre den som blandar sig i än att åka fast och straffmässigt blir det troligtvis ingen större skillnad.
Sirenljudet är mer avskräckande i flerbostadshus.
Jag har alltid monterat larm i mina och nära släktingars lägenheter så länge de inte falsklarmar så är det inga bekymmer.
När jag bodde i Botkyrka så hade väldigt många larm och även galler för fönster.
Ända gången jag fått klagomål var när mitt billarm blev vattenskadat av en defekt värmekran och larmet gick stup i kvarten när jag var på semester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.