E Emedan skrev:
Kan en Yale Doorman eller motsvarande vara en tänkbar syrasäker lösning? Då exponeras ingen låscylinder.

Hur stor är risken att man med syra även kan öppna klassiska tillhållarlås? De innehåller också väl också mässing eller annan metall som inte är syrabeständig, men kanske blir det i praktiken svårt att vrida tillbaka fallen om det är en röra inne i låshuset efter syraangreppet?

Jag hoppas att @123abc kan lämna någon synpunkt på saken.
Du formulerar frågan bättre än jag - för det är ungefär det jag funderade på. Går det att installera Yale Doorman själv?
Det här är låset som verkar marknadsföras som syrasäkert:
 
  • Gilla
ThomasKra och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bara använda tillhållarlåset om du är orolig då de inte är drabbade av detta.
När det gäller syra så beror det alltid på vad det är för syra de jag hör talas om användes syra som som är aggressiv mot gula metaller men kunde inte påverka borrskyddstiften så då fungerade inte metoden.
De klipp som jag sett har varit på eurocylindrar som inte håller samma kvalitet och även sitter upp och ner vilket gör att syran kan rinna ner till spärrelementen.
De flesta "elektroniska" lås är inte säkrare än mekaniska det är bara metoden som skiljer.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 7 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Varför inte bara använda tillhållarlåset om du är orolig då de inte är drabbade av detta.
När det gäller syra så beror det alltid på vad det är för syra de jag hör talas om användes syra som som är aggressiv mot gula metaller men kunde inte påverka borrskyddstiften så då fungerade inte metoden.
De flesta "elektroniska" lås är inte säkrare än mekaniska det är bara metoden som skiljer.
Ok, så salpetersyra(?) förstör inte ett tillhållarlås? På Flashback stod det något om att alla lås har mässingsdelar och därför kan förstöras av syran - men om tillhållarlåset löser problemet så är det toppen.
Min tanke med ett elektroniskt lås var att det då inte finns något nyckelhål i vilket man kan få in själva syran... men kan ingenting om lås så därför kom jag hit :)
 
BirgitS
C Cff skrev:
Ok, så salpetersyra(?) förstör inte ett tillhållarlås? På Flashback stod det något om att alla lås har mässingsdelar och därför kan förstöras av syran - men om tillhållarlåset löser problemet så är det toppen.
Du får antagligen skilja mellan att förstöra delar inne i ett lås och förstöra på ett sånt sätt att dörren kan öppnas direkt.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
C Cff skrev:
Jag bor i lägenhet och skulle gissa att föreningen inte tillåter sirener. Kameror kan vara bra, men jag antar att man mest har glädje av dem för att försöka klara upp ett inbrott, inte för att förhindra?
Styrelsen och grannar kanske har en åsikt, men installation av larm är inte en tillståndspliktig installation (bostadsrättslagen anger uttömmande i 7 kap. 7 § vad som kräver tillstånd). Om larmet går hela tiden skulle det däremot möjligen kunna anses vara en sorts störning.
1 123abc skrev:
När det gäller syra så beror det alltid på vad det är för syra de jag hör talas om användes syra som som är aggressiv mot gula metaller men kunde inte påverka borrskyddstiften så då fungerade inte metoden.
Kan det alltså vara skillnad på cylinder och cylinder i detta avseende? Finns det något fabrikat/modell som sett till sin konstruktion och material i stiften borde vara mer motståndskraftigt mot syra?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får antagligen skilja mellan att förstöra delar inne i ett lås och förstöra på ett sånt sätt att dörren kan öppnas direkt.
hmmm, jag hänger inte riktigt med. Vilket lås förstörs inuti och vilket på ett sånt sätt att dörren kan öppnas direkt?
Jag antar att allt jag kan göra för att göra det knepigare att ta sig in genom just min dörr minskar risken för att jag drabbas.
 
Visas på rapport nu strax.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
MrJay
Kollat med din förening om du får byta lås innan du börjar leta och fråga efter offert?
 
  • Gilla
Vetallt och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Kollat med din förening om du får byta lås innan du börjar leta och fråga efter offert?
Bra påminnelse! Det vet jag att jag får, för jag har installerat de lås jag har idag.
 
  • Gilla
peter.sernstad
  • Laddar…
MrJay
C Cff skrev:
Bra påminnelse! Det vet jag att jag får, för jag har installerat de lås jag har idag.
Säkerställ bara innan, vi har inte fått göra det
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
C Cff skrev:
Ok, så salpetersyra(?) förstör inte ett tillhållarlås? På Flashback stod det något om att alla lås har mässingsdelar och därför kan förstöras av syran - men om tillhållarlåset löser problemet så är det toppen.
Min tanke med ett elektroniskt lås var att det då inte finns något nyckelhål i vilket man kan få in själva syran... men kan ingenting om lås så därför kom jag hit :)
Problemet är att syran måste nå till spärrelementen för att påverka detta vilket inte är speciellt lätt i ett tillhållarlås samt finns det tillhållarlås med både mässing och stål tillhållare, förr var det vanligare med ståltillhållare.
De klipp som finns är på låscylindrar som sitter upp och ner som de gör i europa och norge och då rinner syran ner till spärrelementen och stannar kvar.
Godkända låscylindrar har några stift av härdat stål för borrskyddet vilka inte bör påverkas av svavelsyra.
Jag som bytt många lås på östermalm vet även att de mesta där är väldigt gammalt och troligtvis är det äldre låscylindrar som är drabbade tex gamla abloy, tioöres cylindrar, teka osv.

Jag kan inte svara säkert då det fortfarande är ganska klent med information om detta även om vi låssmeder luskar, det är trots allt ytterst begränsade fall i få fastigheter i sverige men media blåser gärna upp det.

Elektroniska lås har andra svagheter och är inte säkrare.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 20 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Säkerställ bara innan, vi har inte fått göra det
Ytterst handlar detta om vem som enligt stadgarna har underhållsansvaret för låset. Oftast är det bostadsrättshavaren, vilket normalt sett innebär att denne också får byta låset.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Problemet är att syran måste nå till spärrelementen för att påverka detta vilket inte är speciellt lätt i ett tillhållarlås samt finns det tillhållarlås med både mässing och stål tillhållare, förr var det vanligare med ståltillhållare.
Hur är det med exempelvis Assa 90001? (Jag hittar för övrigt inte den modellen längre på Assas hemsida - har den utgått?)
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Problemet är att syran måste nå till spärrelementen för att påverka detta vilket inte är speciellt lätt i ett tillhållarlås samt finns det tillhållarlås med både mässing och stål tillhållare, förr var det vanligare med ståltillhållare.
De klipp som finns är på låscylindrar som sitter upp och ner som de gör i europa och norge och då rinner syran ner till spärrelementen och stannar kvar.
Godkända låscylindrar har några stift av härdat stål för borrskyddet vilka påverkas av svavelsyra.
Jag som bytt många lås på östermalm vet även att de mesta där är väldigt gammalt och troligtvis är det äldre låscylindrar som är drabbade tex gamla abloy, tioöres cylindrar, teka osv.

Jag kan inte svara säkert då det fortfarande är ganska klent med information om detta även om vi låssmeder luskar, det är trots allt ytterst begränsade fall i få fastigheter i sverige men media blåser gärna upp det.

Elektroniska lås har andra svagheter och är inte säkrare.
Om jag förstår den tyska hemsidan rätt så säljer det ett skydd som man kan montera över befintligt lås så att detta låser mot syra och annan åverkan och under det sitter det vanliga låset. De kan sedan montera ihop ens nyckel med låsbrickan för deras lås så att man inte skall behöva bära med sig flera nycklar.
https://drumm-sicherheit.de/en/products/door-security/security-fittings
 
I de tyska medierna talas om salpetersyra. Denna löser upp de flesta metaller förutom guld, platina och iridium, dvs även alla stålsorter angrips. . Dessa förekommer nog inte i vanliga lås. På en del andra metaller bildas en passivierande oxidskikt som förhindrar vidare destruktion. Bland dessa återfinns aluminium men detta är för mjukt för att användas i lås.
 
  • Gilla
AnnaFredsberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.