Hep Hep skrev:
Han som får inflyttningspresenten får avgöra.
Du är bjuden på min inflyttningsfest
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tackar. Hoppas du flyttar en bit norrut.
 
Ändträ skärbräda i lönn och svartek. Tycker detta mönster blev riktigt bra. Ändträ skärbräda i lönn och svartek med ett geometriskt mönster av små rektangulära bitar på ett matbord i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändträ skärbräda i lönn och svartek med rutmönster, en grön lime och en kökskniv ligger ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
1977bjorn och 57 till
  • Laddar…
C cope skrev:
Ändträ skärbräda i lönn och svartek. Tycker detta mönster blev riktigt bra.[bild][bild]
Mycket lyckat. 👍
Vad använder man för lim till ek och speciellt då till en skärbräda?
 
C cope skrev:
Ändträ skärbräda i lönn och svartek.
Otroligt vacker! 👍
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Mycket lyckat. 👍
Vad använder man för lim till ek och speciellt då till en skärbräda?
Tack
Limmat med titebond 3.
 
C cope skrev:
Ändträ skärbräda i lönn och svartek. Tycker detta mönster blev riktigt bra.[bild][bild]
Så fin verkligen häftig
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Jag köpte på Blocket fyra gamla plankor för ett par år sedan, 400kr totalt. Den äldre mannen jag köpte dem av trodde det var ek. Han hade haft dem liggande i 20-30 år i sitt garage.

De var i risigt skick om man såg inte riktigt utseende på dem där de låg. Så det vara rätt mycket grisen i säcken.

Jag bestämde mig för att göra ett bord av 3 st av dem.

Återanvände ett par stålben ifrån ett tidigare bordsprojekt men svetsade på ytterligare "vilyta" då jag kände på mig att bordsskivan skulle bli tung.

Jag är inget stort fan av epoxy i mängder men fyllde i sprickor samt gjorde ränder där plankskarvarna ligger. Svart epoxy.

Gjorde fjärilsinlägg av valnöt. 12 till antalet. Dels för att förstärka skivan men kanske mest estetiskt.

Underredet blev lite improviserat men stabilt och hållbart. Lade inte allt för mycket tid på ytbehandling på undersidan då jag upplever att liten tid spenderas under bord.

Bordet är behandlat med uppvärmd renad linolja av märket Selder. Slipat och därefter lite polerat. Har inte lagt på den sista finishen än.

Det var ett rätt kul projekt där det är spännande att se gamla okända plankor bli något. Träslaget är jag inte helt säker på såhär i efterhand. Kanske Sapele. Det vore kul att skicka på analys (vart man nu kan göra det).

Bordet blev otroligt tungt, men också rejält.

Måtten är:
Längd: 234 cm
Höjd: 75 cm
Bredd: 100 cm
Tjocklek på skiva: 47mm

Ställ gärna frågor om ni har några.
 
  • Handgjord träbordsskiva med fjärilsinlägg i valnöt, svart epoxifyllning i sprickor och planksår, klarvaxad yta, stående på gamla stålben från ett tidigare projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra långa träplankor ligger på ett pingisbord; träet är slätt och ljusbrunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utfrästa fjärilsinlägg och utskurna fjärilsformade trästycken i valnöt placerade på ett bordsskiva, med ett stämjärn bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hemmagjort träbord med fjärilsinlägg av valnöt och svart epoxy i sprickor. På bordet står en vas med vita blommor, en skål med äpplen och ett ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett bord av återvunna plankor med fjärilsinlägg av valnöt och svart epoxy i sprickor samt vid plankskarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekplanka med två rektangulära utskärningar och svarta epoxyränder, använd för att tillverka ett bord med fjärilsförstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en bordsdel gjord av återanvända gamla plankor, behandlad med linolja och med svarta epoxifyllda sprickor samt fjärilsinlägg av valnöt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmabyggt bord av gammalt trä med fjärilsinlägg av valnöt och epoxyfyllda sprickor. Bordet har en robust, ådrig bordsskiva och stålben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett bord med en skiva gjord av återanvända plankor fyllda med svart epoxifärg och fjärilsinlägg av valnöt, behandlad med uppvärmd linolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort träbord av återvunna plankor, behandlat med linolja, stående på stålben, med fjärilsinlägg av valnöt för stabilitet och estetik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av bordsskivan gjord av återanvända plankor, med synliga spår och skarvar. Bordsskivan har behandlats med linolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort träbord med stålben från ett tidigare projekt. Bordsskivan har fjärilsinlägg och är fylld med svart epoxy. Bordet står i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Återvunnen bordsskiva av gamla plankor med svarta epoxyränder och fjärilsinlägg av valnöt, stålben och en borrmaskin på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träplanka på bockar utomhus, redo för slipning. En handske och diverse verktygsrester syns på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett handgjort ekbord med valnötsfjärilar som förstärker skivan, svart epoxifyllda sprickor, och dekorationer som en glasvas med blommor och ett ljuslyktor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra gamla träplankor, staplade horisontellt med stöd av träklossar, liggande i ett garage med en brun korrugerad plåtvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre plankor spända med träklämmor på arbetsbänk, förberedelse för att tillverka bordsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett bord tillverkat av återvunna gamla plankor, behandlat med svart epoxy i springorna och fjärilsinlägg av valnöt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående bordsprojekt med träfjärilsinlägg, verktyg, tejp och limtuber på arbetsbordet. Spår för fjärilar är redan urholkade i träplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
ivp och 57 till
  • Laddar…
C Cofra skrev:
Jag köpte på Blocket fyra gamla plankor för ett par år sedan, 400kr totalt. Den äldre mannen jag köpte dem av trodde det var ek. Han hade haft dem liggande i 20-30 år i sitt garage.

De var i risigt skick om man såg inte riktigt utseende på dem där de låg. Så det vara rätt mycket grisen i säcken.

Jag bestämde mig för att göra ett bord av 3 st av dem.

Återanvände ett par stålben ifrån ett tidigare bordsprojekt men svetsade på ytterligare "vilyta" då jag kände på mig att bordsskivan skulle bli tung.

Jag är inget stort fan av epoxy i mängder men fyllde i sprickor samt gjorde ränder där plankskarvarna ligger. Svart epoxy.

Gjorde fjärilsinlägg av valnöt. 12 till antalet. Dels för att förstärka skivan men kanske mest estetiskt.

Underredet blev lite improviserat men stabilt och hållbart. Lade inte allt för mycket tid på ytbehandling på undersidan då jag upplever att liten tid spenderas under bord.

Bordet är behandlat med uppvärmd renad linolja av märket Selder. Slipat och därefter lite polerat. Har inte lagt på den sista finishen än.

Det var ett rätt kul projekt där det är spännande att se gamla okända plankor bli något. Träslaget är jag inte helt säker på såhär i efterhand. Kanske Sapele. Det vore kul att skicka på analys (vart man nu kan göra det).

Bordet blev otroligt tungt, men också rejält.

Måtten är:
Längd: 234 cm
Höjd: 75 cm
Bredd: 100 cm
Tjocklek på skiva: 47mm

Ställ gärna frågor om ni har några.
Whoow vilket fint bord ett konstverk Du är lycklig som är så kunig verkligen imponerade
 
ullberg
C Cofra skrev:
Jag köpte på Blocket fyra gamla plankor för ett par år sedan, 400kr totalt. Den äldre mannen jag köpte dem av trodde det var ek. Han hade haft dem liggande i 20-30 år i sitt garage.

De var i risigt skick om man såg inte riktigt utseende på dem där de låg. Så det vara rätt mycket grisen i säcken.

Jag bestämde mig för att göra ett bord av 3 st av dem.

Återanvände ett par stålben ifrån ett tidigare bordsprojekt men svetsade på ytterligare "vilyta" då jag kände på mig att bordsskivan skulle bli tung.

Jag är inget stort fan av epoxy i mängder men fyllde i sprickor samt gjorde ränder där plankskarvarna ligger. Svart epoxy.

Gjorde fjärilsinlägg av valnöt. 12 till antalet. Dels för att förstärka skivan men kanske mest estetiskt.

Underredet blev lite improviserat men stabilt och hållbart. Lade inte allt för mycket tid på ytbehandling på undersidan då jag upplever att liten tid spenderas under bord.

Bordet är behandlat med uppvärmd renad linolja av märket Selder. Slipat och därefter lite polerat. Har inte lagt på den sista finishen än.

Det var ett rätt kul projekt där det är spännande att se gamla okända plankor bli något. Träslaget är jag inte helt säker på såhär i efterhand. Kanske Sapele. Det vore kul att skicka på analys (vart man nu kan göra det).

Bordet blev otroligt tungt, men också rejält.

Måtten är:
Längd: 234 cm
Höjd: 75 cm
Bredd: 100 cm
Tjocklek på skiva: 47mm

Ställ gärna frågor om ni har några.
Kan vara bilderna eller oljningen som spelar ett spratt men jag tycker inte det ser ut som ek på bilderna av färdigt (behandlat) bord, möjligen på de bilder där det är obehandlat. Känns mer tropiskt - oavsett väldigt snyggt!
 
ullberg ullberg skrev:
Kan vara bilderna eller oljningen som spelar ett spratt men jag tycker inte det ser ut som ek på bilderna av färdigt (behandlat) bord, möjligen på de bilder där det är obehandlat. Känns mer tropiskt - oavsett väldigt snyggt!
Nej, precis. Den äldre mannen hade fått ta reda på dom ur någon form av snickeri eller brädgård när det skulle bytas golv och dessa låg vägen. Han trodde att det var ek pga. vikt och hur den gamla ytan såg ut.

När jag började slipa lite på ytan så såg jag att det är något annat. Min gissning är Sapele men jag är inte säker.
 
Rundsåg; ställ i gran, armar i furu, handtag i päron och knopp i ask. Blad från feinewerkzeuge fäst med ett par fyr- eller femtumsspikar.
 
  • Rundsåg med ställ i gran, armar i furu, handtag i päronträ och knopp i ask, liggandes på ett arbetsbänk med verktyg och träspån runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bruka och 18 till
  • Laddar…
Retro verktygslåda eller att ha små blomkrukor i, har inte bestämt mig.
Byggt av delar av ett gammalt matbord
Hemlagad verktygslåda av trä med handtag i mitten, monterad av delar från ett gammalt matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NickNose och 19 till
  • Laddar…
Så fint finns många användnings områden vilket hantverk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.