Färgen på oljehus nummer ett hade inte torkat innan jag började knacka på oljehus nummer två, denna gång till en bansignallykta som jag inte fått tag i ljuskälla till. Tog lite bilder under arbetets gång denna gången.

En hand håller en plåtbit ovanför ett slagjärn på en arbetsbänk. På bänken finns verktyg, en konservburk och en tumstock med texten "k Bygg".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk med olika verktyg och material för plåtarbete, inklusive en metallkula i ett skruvstäd och en metallplatta på ett städ, inomhus i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk med verktyg och material för plåtknackning, bland annat en halvcirkelformad plåtbit, tång, hammare och lödverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gasbrännare i bruk på en verkstad, en tång och verktyg it spridda på en arbetsbänk i bakgrunden. En halvkonvex metallplåtbit ligger på en trallbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överbiten gjordes av en rund plåtbit som knackades konvex mot olika mothåll. Kanten veks med en tång och knackades sedan. Mellan varaven glödgades plåten för att avhärdas och för att krympa knäckningarna.

En nästan färdig cirkulär plåtbit ligger på en arbetsbänk med ett specialgjort verktyg och omgivande verktyg som används för att tillverka en oljelykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En metallplåtbit pressad konvex på en träbit i ett skruvstäd. Verktyg, måttband, gasflaskor och en liten burk med fruktkarameller på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtbit och träbit fastspända i ett skruvstäd. I bakgrunden syns en slipmaskin, en gasbehållare och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av ett oljehus ligger på en städ i en verkstad, omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna knackades till i ett specialvektyg jag byggt av en bit trallbräda.

Ett halvfärdigt oljehus av metall på en arbetsbänk med verktyg och förnödenheter runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett delvis lött oljehus monterat i ett skruvstäd på en arbetsbänk, omgiven av verktyg och en sprayburk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan mjuklöddes toppen mot väggarna och insidan spacklades med tenn.

Oljehuset till en bansignallykta, tillverkad med plåtknackning och lödning, visas stående på en arbetsyta med en tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig loklykta från 1800-talet med öppet oljeljus, visande hantverk och detaljer i plåt, placerad mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oljehus under arbete, placerat på en vit plastlåda med trådar stickade igenom för provning. I bakgrunden syns ytterligare lyktor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Botten och oljehusring pålödd sedan provmontage i lyktan och nu står den med olja i för kontroll av tätheten.

Än har jag en del att lära om plåtknackning och lödning men det blir bättre och bättre. Nästa projekt blir nog att bygga en hel lykta.

Äldre lyktmodell med tänd låga inuti, oljefylld hållare och öppet lock, använd för att testa tätheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart 1800-tals loklykta tillsammans med nybyggt oljehus på en gammaldags vedspis, omgivna av vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilder på oljehus nummer ett ihop med sin lykta, en loklykta från 1800-talets andra hälft.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Lilllen och 26 till
  • Laddar…
Ökat på maskinparken lite. Grannarna börjar undrar om jag ska starta en entreprenadfirma... 😆

Tre grävmaskiner står på en gräsbevuxen yta omgivna av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var dock lite svettigt att få hem dom. Med 120 hk på 20 ton så gick det inte fort i backarna. 🙂

En grön lastbil med en orange grävmaskin på flaket och en trailer med två mindre grävmaskiner, parkerad på en skogsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
RoTe och 28 till
  • Laddar…
Exakt en sån minigrävare står på min önskelista till tomten😂
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
T
En sån Scania står på min önskelista :D :D (men jag har ju inte kort till det - skyller jag på ...... :D )
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
”Pappa - vi vill spela Uno. Har du sett kortleken?”
”Ehh…”

UNO-kortlekar intryckta mellan trälådors springor, delvis synliga och fastklämda på sidorna och ovansidan av ett träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Lilllen och 21 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Exakt en sån minigrävare står på min önskelista till tomten😂
En av dom små är till salu så du får passa på. 😆
 
  • Älska
Putte G...
  • Laddar…
En parasollfot/-hållare.

En metallparaplyfot under konstruktion med en plåtbit, mätverktyg, hammare och handskar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här slängs inget. Vilket ibland också kommer till nytta 😅

Metallbitar, bultar, muttrar och en vinkelhake ligger på en arbetsbänk för att bygga en parasollfot eller parasollhållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En borrmaskin håller på att borra ett hål i en metallhållare, med metallspån runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkelsåg, bandsåg och Arboga.

Parasollfot fastspänd vid vit trästolpe, omgiven av borrmaskin, vinkelhake, handskar och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad träkonstruktion med fästen och bultar, del av en parasollfot/-hållare. Fäst vid trätrall som belyses av solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parasollfot i metall monterad på vitt räcke, med träd och klar blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkong med vit staket, beige parasoll och en gul vägg i bakgrunden under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Peter #11 och 27 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
En sån Scania står på min önskelista :D :D (men jag har ju inte kort till det - skyller jag på ...... :D )
Jag tror de går att regga som a-traktor.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
tommib
Två grävda diken i en gräsmatta bredvid en skottkärra och en stol, med en studsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt rätt väder för denna aktivitet... Men det är bara att kämpa vidare.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]
Inte helt rätt väder för denna aktivitet... Men det är bara att kämpa vidare.
Bättre gräva avrinningsdiket nu än när det är som i Jönköping med översvämning.. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vissa aktiviteter passar bra ihop. Som att baka pizza och svetsa gjutjärn.

Jag behövde laga ett större kugghjul som var av.

Till att börja med - Vad är det för material? Brottytorna antyder gjutjärn, men för att vara säker så borrar jag ett litet hål där det inte syns. Spånorna från gjutjärn ser helt annorlunda ut än spånorna från stål. Gjutjärn ger ett fint, svart damm och korta, grå metallspånor medan stål ger blanka spånor.
Bild på ett stort rostigt kugghjul där en borr borrar ett rakt hål för att avgöra om materialet är gjutjärn baserat på typen av spånor som genereras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan till det här med pizzan då. Det är lämpligt att förvärma sversgodset till 150-300 C. Så när ugnen ändå är på 250 grader så är det ju bara att passa på.
Ett större kugghjul av metall placeras i en ugn för förvärmning till 250 grader, innan svetsning för reparation. Ugnslampan är tänd och ugnsgallret är rent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är det "bara" svetsa. Jag hittade bara OK 92.15 i gömmorna. Den påminner om nickelelektroder för gjutjärn, men innehåller även krom. Får se om det funkar i längden. Eftersom grundmaterialet och svetselektroden är så otroligt olika så beter sig smältan ganska oförutsägbart. Det gick ändå rätt bra.
Ett större kugghjul med en nyligen svetsad fog, visande den reparerade sektionen och en borrad hålighet i en av kuggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår bara att slipa ut fogen, måla och montera.
Närbild av ett delvis slipat kugghjul i gjutjärn med ett litet borrat hål och synliga brottytor innan svetsning och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan nog bli bra.
Ett stort kugghjul i gjutjärn ligger på en träbänk, med en vinkelslip och kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilstyko och 21 till
  • Laddar…
tommib
Ironiskt nog är vädret på eftermiddagen betydligt mer grävvänligt men nu är det klart. Hela operationen tog väl en ca 5 timmar. Sträckan var ca 20 m.
En gräsmatta med en smal utgrävd sträcka och en grön trädgårdsslang. I bakgrunden syns en stol, studsmatta och ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite syns det var jag grävde men om ett par veckor syns nog inget alls.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Ironiskt nog är vädret på eftermiddagen betydligt mer grävvänligt men nu är det klart. Hela operationen tog väl en ca 5 timmar. Sträckan var ca 20 m.
[bild]
Lite syns det var jag grävde men om ett par veckor syns nog inget alls.
Så du grävde ner en slang i gräsmattan för att kunna dra en släng över gräsmattan? Verkar rimligt. 😅😉
 
  • Haha
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Får nog inte nobelpriset för det här men...gjorde ett snabbt fultest på en idé jag haft några år. Rengöra frässtål är trist, rengöra dom med kullager är ännu tristare o tristast av dom alla är varianten där man inte enkelt kan plocka av lagerna.

Så, jag har snott ihop ett bad där man kan ställa höjden på stålet så skären badas men kullagerna gör det inte.

Man knuffar i stålet i locket med marginal, efter det är i badet skjuter man ner det till lagom höjd o spänner åt skruven.

Som sagt snabbprototyp, det kommer en annan sen som kan ta alla diametrar o med lite större bad som inte är så känsligt på nivån för vad man stoppar ner där.

Frässtål, ett bad för rengöring och en flaska med rengöringsvätska, CMT Orange Tools Formula 2050 Blade & Bit Cleaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en metallcylinder med en skruv och ett rostskyddat kullager i botten, prototyp för ett rengöringsbad för frässtål utan att badda kullagerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person håller prototyp för höjdjusterbart bad för rengöring av frässtål, undviker att sänka kullager. Verktyg har en metallisk del med guldfärgad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en frässtålprototyp där stålets höjd kan justeras så att skären badas och kullager undviks, för effektivare rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provisoriskt bad för rengöring av frässtål, med frässtål delvis nedsänkt i vätska utan att kullagren är nedsänkta, uppställt på arbetsbord i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 29 till
  • Laddar…
Nobelpris, kanske inte. Men en nobelros är du värd🌹
 
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.