T Toffeandersson skrev:
Tjena! Jag har råkat ut för samma sak nu att min "playknapp" lagt av, fick du någon ordning på det eller fick du skicka in den på repetition? 😊
Har ni löst detta bekymmer?

Min playknapp slutade fungera i fjol, men jag kom på att om man tryckte på on/off-knappen så startade klipparen efter att man valt schema/biyta/parkera.

Men klipparen hade massor med andra konstigheter för sig, åkte ut och vände, stannade urladdad på gräsmattan m.m. Så jag bytte batteri i år. Oklart hur det var med Play-knappen om det rätade upp sig.

Men nu 3-4 veckor efter batteribyte så är klipparen helt död, displayen är svart och endast den gröna dioden vid on/off-knappen blinkar. Jag har gjort rent laddblecken på klipparen och mätt upp att laddstationen levererar 28v. Nästa steg är att ta ur batteriet och mäta det...
 
Man måste trycka på den röda stora stoppknappen, innan det så fungerar inte playknappen. Det är inget fel, även helt nya fungerar så. 👍👍
 
T TobbeTabb skrev:
Hade man kunna under kalibreringen tillfälligt flytta ut BK vid denna smala passagen, och sedan de få gånger (kommer nog sätta till runt 3-5%) klipparen ska ta sig hela vägen längs guidkabeln låta den stöta på BK och röra sig innåt mitten lite?
Det tror jag inte kommer funka. Istället kommer den på vägen ut stanna vid hindret och börja klippa där den är. På vägen hem kommer den på motsvarande sätt att stanna, men då söka upp guiden igen och försöka på nytt.

Det kommer nog funka i praktiken, men vill du att klipparen ska starta bortom hindret 5 % av gångerna behöver du kanske ange att den ska göra det 10–15 %.

Jag skulle dock försöka förbättra oddsen genom att lägga guiden mer åt höger. Har du 60 cm skulle jag fördela dem typ 15/45, inte 30/30.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
F
I InsidersUnited skrev:
Man måste trycka på den röda stora stoppknappen, innan det så fungerar inte playknappen.
Det är så drygt ibland. Klippare stannar så slår man in koden sen får man trycka stopp och slå koden igen! Nån gång hoppas jag att jag lär mig att stoppa först.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Har någon nåt bra förslag på hur man skulle kunna dra guidekabel på denna gräsmatta? Den röda linjen är begränsnignskabel och den blå boxen är laddstationen, är till en gardena sileno life 1000.
 
  • Satellitbild av en gräsmatta med en röd linje som markerar begränsningskabel och en blå box som visar laddstation för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite felsökande så hittade två kabelbrott som jag reparerade tidigare idag och klipparen körde ut o körde på som vanligt.

Dock så har den börjat tvärnita vid poolen och så börjar den snurra runt innan den står still och det står "Utanför arbetsområdet" på den. Detta händer på samma ställe varje gång.
Det var vid poolen, men mitt emot, som kabeln hade gått sönder. Jag har dubbelkollat att kabeln inte korsas där jag lagade den.

Någon som haft liknande problem?
 
Inte exakt samma, men en gång gick den ut från laddaren någon meter, snurrade 360 och larmade "utanför arbetsområde". Då hade jag kopplat höger/vänster slinga fel.
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Efter lite felsökande så hittade två kabelbrott som jag reparerade tidigare idag och klipparen körde ut o körde på som vanligt.

Dock så har den börjat tvärnita vid poolen och så börjar den snurra runt innan den står still och det står "Utanför arbetsområdet" på den. Detta händer på samma ställe varje gång.
Det var vid poolen, men mitt emot, som kabeln hade gått sönder. Jag har dubbelkollat att kabeln inte korsas där jag lagade den.

Någon som haft liknande problem?
Du har dragit kabeln fel och korsat trådarna oavsett vad du tror. Dra om loopen runt poolen utan att korsa kablarna så kommer det funka.

Om du tänker att strömmen går från vänster till höger längs ytterkanten, så är det det sättet som klipparen känner av att den är innanför och inte utanför kabeln. Den mäter alltså åt vilket håll signalen går.

Nu har du korsat kabeln ut till ön runt poolen, och då kommer roboten känna att strömmen gpr från höger till vänster istället, och tolka det som att den är utanför klippområdet. Det du beskriver är ett typexempel på att det är så.
 
  • Gilla
Hedgehog_in_hat och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Går det att ha 2st Smart Sileno inkluderade till en och samma Gateway? Eller behöver varje klippare ha sin egna Gateway?
 
Svärmor har en Sileno 700 som är inne på 3e sommaren. Senaste veckorna har den ibland stannat inne i laddaren och säger "ingen slingsignal". Trycka på stopp och starta om klipparen leder till att det står "Vänta" en stund och sen verkar det fungera.

Har någon annan haft samma problem?

/M
 
M mgranbom skrev:
Svärmor har en Sileno 700 som är inne på 3e sommaren. Senaste veckorna har den ibland stannat inne i laddaren och säger "ingen slingsignal". Trycka på stopp och starta om klipparen leder till att det står "Vänta" en stund och sen verkar det fungera.

Har någon annan haft samma problem?

/M
Är ECO-läget aktiverat? Om ja, testa att stänga av denna funktion, alt. rengör laddblecken på klippare och laddstation.
 
Nu var det dags för guidekabeln att gå av. Efter att ha lokaliserat vart, så blev det ny kabel under gruset, skyddat av rostfritt rör! Jag var osäker om roboten skulle känna av signalen när kabeln låg inne i ett metallrör, så jag la en till kabel brevid (ej inkopplat) innan jag skottade över. Det fungerar bra!
Nylagd guidekabel under grusgång, skyddad av rostfritt rör, med en extra kabel bredvid. Närbild längs sidan av ett rött hus mot en gräsmatta med ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
S svetsnisse skrev:
Nu var det dags för guidekabeln att gå av. Efter att ha lokaliserat vart, så blev det ny kabel under gruset, skyddat av rostfritt rör! Jag var osäker om roboten skulle känna av signalen när kabeln låg inne i ett metallrör, så jag la en till kabel brevid (ej inkopplat) innan jag skottade över. Det fungerar bra!
[bild]
Det var en nyhet att det fungerade att ha kabeln i ett metallrör. Annars brukar man använda plastslang eller vp-rör för att mekaniskt skydda kabeln.

Grusunderlaget ser lite jobbigt ut för klipparen.
 
Hej,

Har en sileno city från 2020 som börjat strula nu. Laddaren blinkar rött. Vad innebär det? Har provat med en kortare slinga mellan höger och vänster kontakten till begränsningskabel men blinkar fortsatt rött. Det står att det kan vara problem med de våta tråden (antenn) under laddstationen. Men vad kan man göra åt det?
 
Arvida Arvida skrev:
Hej,

Har en sileno city från 2020 som börjat strula nu. Laddaren blinkar rött. Vad innebär det? Har provat med en kortare slinga mellan höger och vänster kontakten till begränsningskabel men blinkar fortsatt rött. Det står att det kan vara problem med de våta tråden (antenn) under laddstationen. Men vad kan man göra åt det?
Om möjligt, börja med att kontrollmät spänningen på laddblecken i laddstationen, den ska vara ca 21 V. Om spänningen är korrekt är risken att laddtornet är defekt och behöver bytas. Finns som reservdel.
Du kan också kolla att det inte finns någon synlig skada eller avbrott på antennslingan i laddtornet.
Kräver att du öppnar tornet.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.