S STB skrev:
20mm stål är i sig extremt starkt om längden inte är så stor att stången böjer sig och man får vad som hållfasthetstekniskt kallas knäckning. Läs gärna om Eulers fyra knäckningsfall.
Tryckhållfastheten är inget problem.En stolpsko är ju sällan så grov som 20mm.

Lösningen att borra ett hål genom hela träregeln och sätta en stålstång där är helt klart intressant rent tekniskt. Initialt har den stöd från trät och kommer därför inte kunna knäckas. Efter många år kommer trät dock att ruttna och stålstången kommer därför inte längre ha alls samma bärighet. Som AxelAxa föreslog behövs därför förmodligen något grövre än 20mm. Det bör helst vara rostfritt och då skenar priset iväg ordentligt.

Jag har fortfarande inte sett en bättre lösning på problemet än det jag föreslog i #230.

PS. AxelAxa, dina gängstänger ser galvade ut och du bör fundera på att borsta av dem och spraya på zinkspray. En billig och enkel åtgärd som förlänger livet.
Tack för trevligt och informativt mejlsvar!
 
Hur går det TS, har ni kommit vidare?
 
K Klass0n skrev:
Hur går det TS, har ni kommit vidare?
Inte direkt. Jag vet inte riktigt var vi står i dialogen och hur det kommer sluta faktiskt. Ena dagen är vi överens men nästa dag är vi två steg bakåt. Rätt uppgiven.

En fråga till er här inne: Hur håller en konstruktion som gjutits med betong vid olika tillfällen. Alltså, att ”gjuta på” ovanpå/runt befintlig betong? Påverkar det bärigheten?
 
  • Ledsen
Sthlm_
  • Laddar…
Så tråkigt att ni inte kommer vidare.

Vad gäller att gjuta betong på betong så har jag iaf gjort så när jag byggt stödmurar i trädgården.
Men då har jag ju haft armering från första gjutningen som fortsätter upp i nästa. Det är antagligen att föredra att gjuta allt i ett men knappast rimligt i alla fall, tänk motorvägsbroar osv.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
En fråga till er här inne: Hur håller en konstruktion som gjutits med betong vid olika tillfällen. Alltså, att ”gjuta på” ovanpå/runt befintlig betong? Påverkar det bärigheten?
Man kan "dubba", alltså borra och fästa kortare armeringspinnar med ankarmassa i underlaget som man t.ex. gör när man gjuter plintar på berg. Men bäst är förstås att gjuta allt i ett stycke.
 
Redigerat:
Hur gick det ur gick det för dig TS?
 
  • Gilla
twistandshout
  • Laddar…
Det slutade väl. Altanen blev klar för en månad sedan och vi njuter för fullt.

Byggaren hann inte med pga fullbokad, men tog in en underentreprenör/snickare som vi fått hjälp av och varit nöjda med i andra projekt tidigare. De borrade bort trästolparna/reglarna, fyllde hålen med expanderbetong, stolpskor i metall byggde uppe på det. Dubbel fris och trappa längsmed hela sidorna. Jättefint 👌🏻
 
  • Gilla
  • Älska
HeyJon och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.